בצל החלטת קבינט הקורונה מהלילה (ג'), שבו הבוקר כ-300 אלף תלמידי כיתות ה'-ו' ביישובים המוגדרים ירוקים וצהובים ללימודים פיזיים בבתי הספר. יחד עמם צפויים לחזור ביום ראשון הקרוב תלמידי התיכונים (י'-י"ב) וביום ראשון שלאחר מכן, 6 בדצמבר, יחזרו גם תלמידי חטיבות הביניים לכיתות בבתי הספר ביישובים שבהם התחלואה לא נחשבת לחריגה.
על מנת להימנע מחזרה מאסיבית של תלמידים לבתי הספר ולטובת שמירת ההנחיות, נקבע כי לא כל התלמידים יגיעו לכיתות לאורך כל השבוע.
6 צפייה בגלריה
חזרה ללימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
חזרה ללימודים בבית הספר גבריאלי בתל אביב
בכיתות א'-ב' יבוטלו הקפסולות
(צילום: מוטי קמחי)
בבתי הספר היסודיים, תלמידי כיתות א'-ב' צפויים ללמוד חמישה ימים בשבוע בכיתות ללא קפסולות לאורך חמש שעות ביום, תלמידי ג'-ד' ימשיכו גם הם ללמוד חמישה ימים בשבוע וחמש שעות ביום, אך הלמידה תתקיים בקבוצות קבועות של עד 20 תלמידים. בכיתות ה'-ו' תתקיים למידה בקבוצות קבועות של עד 20 תלמידים בקבוצה, במשך שלושה ימים בשבוע או לפחות 14 שעות שבועיות בכיתות. ביתר הימים הם ימשיכו ללמוד במתכונת של למידה מרחוק.
בחטיבות הביניים טרם נקבע מתווה, והוא צפוי להיקבע בהמשך היום. לפי שעה מסתמן כי תלמידי כיתות ז'-ט' יגיעו ללמוד יומיים בכיתות לכל הפחות.
6 צפייה בגלריה
מסתמן: יומיים בכיתות בתיכונים ובחטיבות
מסתמן: יומיים בכיתות בתיכונים ובחטיבות
מסתמן: יומיים בכיתות בתיכונים ובחטיבות
(צילום: רועי עידן)
בתיכונים, יגיעו תלמידי כיתות י"א-י"ב החל מיום ראשון הבא ליומיים בכיתות לכל הפחות. עבור תלמידי כיתות י' טרם נקבע מתווה, והוא צפוי להתפרסם בהמשך היום גם כן. עם זאת, מסתמן שהוא יהיה דומה לזה של תלמידי כיתות י"א-י"ב, ולפיו התלמידים יגיעו ליומיים בכיתות לכל הפחות.
במתווה משרד החינוך לחזרה לכיתות נקבע כי מעתה לא ניתן יהיה לערבב קבוצות בצהרונים בכיתות א'-ב'. על כן, מעתה, תלמידים שמשתתפים בצהרון ישהו באותה כיתת אם שעמה שהו בשעות הלימודים. נמסר כי לטובת הבטחת פעילות הצהרונים, תוענק לרשויות רשת ביטחון כלכלית.
6 צפייה בגלריה
לימודים בחוץ בצל הקורונה
לימודים בחוץ בצל הקורונה
לומדים בחוץ בנס ציונה. 19 תלמידים בקבוצה
(צילום: שמוליק דודפור)
עוד נקבע כי ניתן יהיה לקיים פעילויות חינוכיות בשטח פתוח, והן יתקיימו בכפוף לתקנות הקורונה. כל קבוצה שתקיים פעילות חינוכית בשטח פתוח תכלול עד 19 תלמידים ותוכל לפגוש עד ארבעה מורים. גם טיולים חד-יומיים מותרים במתווה, והם יתקיימו בליווי מדריך, חובש ומאבטח.

גננות וסייעות יוכלו לעבור בין 4 גנים

בכל הנוגע לאורחות חייהם של צוותי ההוראה, נקבע במתווה משרד החינוך כי מורים בכיתות א'-ב' יוכלו לעבור בין שלוש קבוצות קבועות של תלמידים לכל היותר – משמע ללמד שלוש כיתות בלבד. בגני הילדים יוכלו הגננות והסייעות המשלימות בגנים לעבור בין ארבעה גנים לכל היותר. בכיתות ג'-ו' יוכל מורה לעבור בין ארבע קבוצות לכל היותר, שכן הם לומדים בקבוצות קטנות יותר מאלה של תלמידי א'-ב'.
6 צפייה בגלריה
גן אורן נס ציונה
גן אורן נס ציונה
הגננות יוכלו לעבור בין ארבעה גנים
(צילום: דנה קופל )
בשיעורי חינוך גופני, יוכל מורה ללמד יותר מארבע קבוצות קבועות של תלמידים, ובלבד שהשיעורים מתקיימים במרחב הפתוח או באולם ספורט, בזמן שהוא עוטה לאורך כל השיעור מסכה ושומר על מרחק של שני מטרים לפחות בינו לבין התלמידים.
לצד זאת, במשרד החינוך המליצו לאנשי ההוראה הבכירים לקבוע מקומות נוספים וקבועים במתחם בתי הספר לטובת המורים, כדי למנוע התגודדות בחדרי המורים. בין היתר הומלץ לצוותי ההוראה לעשות שימוש בספריות, במעבדות, במרחבים המוגנים ועוד.
נתוני התחלואה במוסדות החינוך ירוכזו במרכז שליטה מיוחד שפתח משרד החינוך. המרכז קולט מידע מבתי הספר ומהרשויות המקומיות, מנטר אותו ויאפשר בקרה אחר התחלואה במערכת החינוך ברמות שונות – מרמת המחוז ועד רמת בית ספר ספציפי. בהתאם לנוהל משרד החינוך, במקרה של תחלואה מתפרצת בבית ספר או ביישוב מסוים, לרשות המורים והתלמידים באמצעות ההורים תעמוד האפשרות לקיים בדיקת קורונה.

תלמידת כיתה ה' לגלנט: "בזום לא באמת לומדים"

שר החינוך גלנט הגיע הבוקר לביקור בבית הספר היסודי יצחק שדה בעיר כפר סבא. בשיחה עם כמה תלמידי כיתות ה', הסבירה אחת התלמידות לשר כי הלימודים בזום הקשו עליה מאוד בהבנת החומר. "לא באמת לומדים בזום. אי אפשר ללמוד חומר חדש כי כל הזמן זה נתקע. היו הרבה ילדים שהזום יצא להם. הם פספסו חצי מהחומר", היא אמרה לו.
השר גלנט עצמו התייחס בביקור לאפשרות שהתלמידים ילמדו גם על חשבון חופשת חנוכה. "אנחנו עובדים על מתווה. אינני יודע אם הוא יקרה. החופשה היא בת חמישה ימים החל מ-13 בדצמבר ואני מקווה שיהיו לנו בשורות בעיקר לגילים הנמוכים, אבל אינני יודע".

תלמידה נוספת אמרה לשר גלנט כי הדבר שחסר לה הכי הרבה היה דווקא המפגש עם החברים. "השגרה חסרה לנו. כל הזמן להיות בבית וללמוד דרך המסכים זה קשה. זה לא אמיתי. אי אפשר באמת ללמוד, לשחק ולדבר". לילך, תלמידת כיתה ה' בבית הספר גם היא, אמרה לשר: "היה מאוד משעמם בבית. אני כבר יכולה ללכת שם בעיניים עצומות. נראה לי שלאבא שלי מזמן נמאס ממני מרוב שהוא איתי בבית".
גלנט נפגש בבית הספר עם ראש העיר כפר סבא רפי סער שאמר לו כי החלטת קבינט הקורונה הלילה היא בשורה גדולה לתלמידי ישראל, כלשונו. "אני חושב שהצלת דור שלם שהלך לאיבוד", אמר. "גם חטיבות הביניים וגם התיכונים זו בשורה גדולה לכל תושבות ותושבי מדינת ישראל ובעיקר לתלמידים, שכפי שמישהו אמרה לי, 'איבדו את זה'".
6 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
"החלטת הקבינט משקפת את סדר העדיפויות הנכון". אדלשטיין בגבעת שמואל
(צילום: יובל חן)
שר הבריאות יולי אדלשטיין ביקר גם הוא הבוקר בבית ספר בגבעת שמואל. "זה בוקר משמח. להגיע לבית ספר ולראות תלמידים שחוזרים ללימודים אחרי הפסקה ארוכה זה מחמם את הלב", אמר אדלשטיין בבית הספר היסודי בן גוריון בעיר. "מה שעוד יותר יעזור לנו לשמוח זה לראות את הבדיקות שמתבצעות כאן. הפיילוט (של הבדיקות בבתי הספר - נ"פ) מתקיים בארבע ערים בישראל, ואנחנו מאוד מקווים שהוא יצליח".
אדלשטיין הוסיף, בביקורת קלה על שר האוצר ישראל כץ: "החינוך נמצא בראש סדר העדיפויות אבל לצערי זה לא בא לידי ביטוי בהחלטות. הקבינט קיבל החלטה שאולי איכשהו משקפת את סדר העדיפויות הנכון. ביקשתי לפתוח את מערכת החינוך ושנפתח אותה בהדרגה".
הבוקר נמסר מלשכת ראש הממשלה וממשרד הבריאות כי בדיון הבא בקבינט הקורונה ידונו השרים בצעדים אפשריים לריסון והפחתת התחלואה, בהתאם להמלצות משרד הבריאות. השרים זאב אלקין ויזהר שי התבקשו להשלים את עבודתם על השימוש באמצעים דיגיטליים למעקב. בנוסף, יקודם הטיפול בהחמרת הקנסות והמנגנון המתוכנן לחיסון האוכלוסייה יוצג לראש הממשלה ולשר הביטחון.