שמו ותמונתו של רביע כנאענה (40), החשוד שרצח את אשתו ופאא, בכניסה לעראבה שבגליל ונמלט מהמקום פורסמו בצהריים (שני) על ידי המשטרה, שעורכת בשעות האחרונות סריקות נרחבות לאיתורו ולמעצרו. הוא התנגש במכוניתה, דקר אותה למוות ונמלט מהמקום. ופאא הותירה במותה חמישה יתומים.
1 צפייה בגלריה
רביע כנאענה
רביע כנאענה
( צילום: דוברות המשטרה)
המשטרה מבקשת את עזרת הציבור באיתורו. נמסר כי כל היודע דבר על החשוד, מקום הימצאו או כל פרט שיש בו כדי לסייע למשטרה לאתר את החשוד מתבקש להתקשר למוקד 100 של משטרת ישראל או לתחנת משטרת משגב בטלפון שמספרו 04-9904444. בשלב זה, לאחר הערכת מצב בראשות מפקד המחוז, הוטלה החקירה על היחידה המרכזית והחקירה בעיצומה.

ראש העיר עראבה עומר נאסר אמר כי זה "אירוע מצער מאוד וכתוצאה מכך נגדעו חיי אדם ונותרו חמישה ילדים יתומים. החשוד במעשה הוא בעלה של האישה המנוחה. בין בני הזוג מתנהל סכסוך מזה כמה שנים. היום היה דיון בבית המשפט. העירייה מוקיעה את המקרה וקוראת למיגור התופעה".
גורם ממשרד הרווחה אמר כי הזוג מוכר לשירותי הרווחה וטופל מקרוב על-ידי עובדת סוציאלית לסדרי דין והמפקחת המחוזית של המשרד. הבעל ישב בכלא כמה פעמים, כשבפעם האחרונה ריצה שמונה חודשי מאסר בגלל אלימות כלפי אשתו, ללא קיצור מאסר. הוא שוחרר מהכלא בלי שיקום ובלי מעקב של הרשויות, כך לדברי משרד הרווחה. במהלך השנים הרווחה הציעה לזוג להיכנס לטיפול אך הם סירבו.
רק לפני כמה חודשים התלוננה הנרצחת על הגרוש לאחר שלא החזיר את ילדיהם בזמן. הוא נעצר על ידי המשטרה ושוחרר לביתו. האישה נכנסה למקלט לנשים נפגעות אלימות, ושהתה שם תקופה אך לא רצתה להישאר שם ויצאה בניגוד להמלצות. ברווחה הציעו לה להיכנס למרכז לטיפול באלימות במשפחה. היא הגיעה לכמה מפגשים והפסיקה. הבעל סירב להגיע למפגשים בכל תוקף.
משרד הרווחה דרש תוכנית הגנה מלאה עבור האישה. המשטרה, כך לדברי אותו גורם, אמרה שאכן יש סכנה שהוא יפגע בה אך לא נשקפת סכנה לחייה - ולכן האישה לא קיבלה צו הגנה. האישה נהגה להגיע לדיונים סביב הגירושים שלהם בליווי המשטרה.
יצוין כי כבר בשלב המעצר (עוד לפני שנשפט והורשע), שירות המבחן של משרד הרווחה קבע שרביע מסוכן והמליץ שלא לשחרר אותו למעצר בית - והוא אכן לא שוחרר.
במשרד העבודה והרווחה מנסים לשנות את החוק, ולא לאפשר לאדם שריצה עונש בגלל אלימות במשפחה להשתחרר ללא תוכנית שיקום, טיפול ומעקב. השר איציק שמולי מסר כי "המקרה המחריד והמצער הזה הוא עדות כואבת להכרח שבשינוי הדיסקט וקידום המהלך שאותו אני מוביל בימים אלה בממשלה: יש לחייב גברים אלימים בתכנית טיפולית ושיקומית טרם חזרתם לביתם.
"למרות ששירותי הרווחה התריעו על מסוכנתו של האיש, הוא השתחרר מהכלא ללא הליך טיפולי שאולי היה מונע את הרצח. לצד עיבוי והרחבת המענים לנשים נפגעות אלימות, אין לי ספק שזה הצעד שיוכל להביא לשינוי המגמה. תופעת האלימות במשפחה הינה בעיה לאומית שמחייבת שילוב של כל המערכות הן בהחמרת ענישה, שינויי חקיקה וחיוב גברים בקבלת טיפול".
תמר שוורץ, מנכ"לית עמותת רוח נשית, הוסיפה כי "בזמן שנשים נרצחות על ידי בני זוגן, עוד אשה ועוד אשה, מהדהדות באוזנינו תגובות אותם חברי הכנסת החוששים שלגברים לא יהיה כסף לכדורגל כי האישה מרוששת אותם או שאין להתערב בתא המשפחתי כי הוא קודש הקודשים. כשהעיסוק הוא בפופוליסטי ובהכנעת היריב - ולא ביישום אמיתי של התכנית הלאומית למניעת אלימות נגד נשים - אלה התוצאות עגומות".