2 צפייה בגלריה
חיילים מתאמנים בסיס צאלים לחימה בשטח בנוי
חיילים מתאמנים בסיס צאלים לחימה בשטח בנוי
חיילים מתאמנים בבסיס צאלים, ארכיון
(צילום: חיים הורנשטיין)
פרסום ראשון: יותר מ-93 אלף כדורי 5.56 מ"מ - זה השלל שנגנב בשבוע האחרון מהבונקר של מרכז האימונים הלאומי של צה"ל (מל"י) שליד קיבוץ צאלים. מדובר באחת מגניבות התחמושת הגדולות שהיו אי פעם בצה"ל, ובפרט במחנה רחב הידיים שידע עשרות גניבות של אמצעי לחימה וציוד צבאי בעשור האחרון.
לפי החשד, כדי לפרוץ אל מחסן התחמושת המרכזי, השייך לזרוע היבשה, ניצלה כנופיית הגנבים כמה פרצות אבטחה וידע מוקדם על נהלי האבטחה במקום. תוך דקות בודדות הועמסו על כלי רכב מאות ארגזי תחמושת, שערכם בשוק הפלילי יכול להגיע למיליוני שקלים - ובהתאם, לנזק כספי גדול לצה"ל.
עד כה לא נעצרו חשודים במעורבות בשוד, ועדיין עומדת על הפרק האפשרות כי הפורצים הסתייעו גם בסיוע מתוך הבסיס. המשטרה הצבאית מעורבת בחקירת הפרשה, אך את החקירה מובילה משטרת המחוז הדרומי, מתוך הערכה ששוב מדובר בכנופיית גנבים מהפזורה הבדואית שבנגב. היקף התחמושת שנגנב נחשב לחריג, ובמשטרה חוששים שהוא כבר "פוזר" לגורמים פליליים שונים ברחבי הארץ וברשות הפלסטינית.
2 צפייה בגלריה
אביב כוכבי
אביב כוכבי
הדיח לאחרונה קצינים בשל גניבת רובים מבסיס בגבול לבנון. הרמטכ"ל כוכבי
(צילום: דובר צה"ל )
גניבת התחמושת מתחת לאף של החיילים התרחשה דווקא אחרי שבצה"ל נקטו בשנתיים האחרונות שורה של אמצעים ונהלים חדשים בניסיון להיאבק בתופעת גניבת אמצעי הלחימה, בעיקר בדרום, ואחרי שהמשרד לביטחון פנים הבטיח השנה מלחמת חורמה על הכנופיות ששולטות בנגב והפכו את האזור למערב פרוע.
בינתיים תחום העיסוק העיקרי של כנופיות אלה - הברחות סמים ואמצעי לחימה בגבול עם מצרים - ממשיך לשגשג, עם כמות גדולה יותר של הברחות מוצלחות מאשר אלה המסוכלות. בצה"ל השקיעו מיליוני שקלים בשיפור מערכות ההגנה על בסיס צאלים ומחנות נוספים בנגב, רכשו מערכות אזעקה מתקדמות, הפעילו תצפיות והתקינו מצלמות ומכ"מים. אך תעוזת הכנופיות לא מנעה את החדירה לבונקר הענק, שבו מאוחסנים גם עשרות אלפי פגזי שריון וארטילריה, טילי נ"ט ועוד.
רק לאחרונה הורה הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי על הדחת קצינים מפיקוד הצפון בשל גניבת עשרות רובים מבסיס ליד גבול לבנון, שהתאפשרה בגלל שורת תקלות והפרת הנחיות. בצה"ל מתחקרים כעת את נסיבות הגניבה הגדולה מבסיס צאלים, ולא מן הנמנע שגם הפעם יינקטו צעדים חמורים נגד האחראיים.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "במהלך השבוע התגלתה פריצה למחסן תחמושת בבסיס צה"ל בדרום הארץ, שבמהלכה נגנבה תחמושת צבאית. האירוע מתוחקר, והמשטרה הצבאית פתחה בחקירת נסיבות האירוע, שבסיומה יועברו הממצאים לבחינת הפרקליטות הצבאית".