עוד החרפה ביחסים בין ארצות הברית לסין: נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודיע הלילה (בין שלישי לרביעי) על ביטול מעמדה הכלכלי המיוחד של הונג קונג כסנקציה נגד סין בשל "פעולות הדיכוי" נגד העיר וברקע חוקי הביטחון הלאומי שהעבירה סין, המערערים את האוטונומיה של הונג קונג. בתגובה איימו בבייג'ינג בהטלת סנקציות על גופים אמריקנים.
"אין יותר הרשאות מיוחדות, לא טיפול כלכלי מיוחד ולא ייצוא של טכנולוגיות רגישות", אמר טראמפ במסיבת עיתונאים מחוץ לבית הלבן. בהכרזתו ציין: "חתמתי היום על חקיקה, ועל צו ביצוע למתן אחריות על סין למעשיה האגרסיביים נגד תושבי הונג קונג. העיר תטופל כעת כמו סין".

2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג ב ועידת G20
דונלד טראמפ שי ג'ינפינג ב ועידת G20
עימות נוסף בין המעצמות. שי וטראמפ
(צילום: רויטרס)
בסוף חודש מאי, לאחר העברת החוקים נגד חתרנות, קבע הממשל האמריקני כי לקולוניה הבריטית לשעבר כבר אין אוטונומיה מסין. מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו טען אז כי הממשל האמריקני אינו רואה עוד בהונג קונג ישות נפרדת מסין, ולפיכך אין עוד הצדקה ליחס הכלכלי המיוחד שקיבלה העיר לאורך השנים מוושינגטון, יחס שאִפשר לשמר את מעמדה כמרכז כלכלי עולמי.
בסין הגיבו להצהרת טראמפ ואיימו בפעולת תגמול: "נטיל סנקציות על גורמים וגופים אמריקניים". ממשרד החוץ הסיני נמסר כי "סין מתנגדת בחריפות לצעד האמריקני וקוראת לוושינגטון להפסיק ולהתערב בעניינה הפנימיים".
היחסים בין שתי המעצמות התערערו בחודשים האחרונים, בין היתר בשל מגפת הקורונה. בוושינגטון חוזרים ומאשימים את בייג'ינג בכך שלא עשתה די כדי למנוע את התפשטות הנגיף אל מחוץ למחוז ווהאן שבסין, מקור הקורונה. בריאיון לרשת CBS הלילה טראמפ אף ציין כי בשל המגפה שיחות הסחר בין המדינות לא צפויות להתקיים בקרוב, אם בכלל.
"אני לא מעוניין לדבר כרגע עם סין ואין לי תוכניות לדבר עם הנשיא שי ג'ינפינג", אמר הנשיא האמריקני. לדבריו, "עשינו עסקת סחר נהדרת בשלב הראשון, הדיו אפילו לא התייבש והם הכו אותנו במגפת הקורונה".
מבקרים של טראמפ טוענים כי הוא מפנה בכוונה את הזעם לעבר סין בניסיון להסיח את הדעת מהכישלון-לכאורה של ממשלו בכל הקשור לטיפול בקורונה לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר. ארה"ב היא כידוע המדינה בעלת מספר הנדבקים והמתים הגבוה ביותר בעולם במגפה.