ד"ר דן ימין, מומחה למגפות מאוניברסיטת תל אביב, התייחס הבוקר (יום ה') להחלטת הדרג המדיני בישראל לאשר הכנסת חיסונים נגד קורונה לפלסטינים. "לישראל משתלם אפילו מהפן האגואיסטי לממן חיסון לשפעת עבור 130 אלף הפלסטינים שעובדים אצלנו מדי יום", אמר ד"ר ימין בריאיון לאולפן ynet.
אלף חיסוני קורונה של חברת ספוטניק, שנתרמו על ידי רוסיה, יצאו אתמול משטחי הרשות הפלסטינית והוכנסו לעזה דרך מעבר כרם שלום. לפני שבועיים קיבלה הרשות הפלסטינית כ-10,000 מנות של החיסון הרוסי נגד קורונה החיסונים הועברו כמתנה מרוסיה לרמאללה. המשלוח שהועבר לרצועת עזה הוא ממכסת המנות הללו.
5 צפייה בגלריה
פלסטינאים פלסטינים מתחסנים חיסון נגיף קורונה
פלסטינאים פלסטינים מתחסנים חיסון נגיף קורונה
גם הפלסטינים מתחסנים נגד קורונה
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
עזה מקבלת לראשונה חיסונים מהרש"פ באישור ישראל
עזה מקבלת לראשונה חיסונים מהרש"פ באישור ישראל
משלוח החיסונים שהוכנס לרצועת עזה
מומחה המגפות ד"ר ימין אמר בהתייחסו לדילמת הכנסת החיסונים לפלסטינים כי "צריך להגיד ביושר שמדובר בשאלה סבוכה מאוד. בזמנו ערכנו מחקר במעבדה שלי באוניברסיטה האם נכון לממן חיסון לשפעת לפלסטינים שעובדים בישראל.
"לצורך העבודה הזאת מיפינו את המפגשים היומיומיים שלהם, ניטרנו תנועת כניסה לתוך ישראל ויציאה מישראל, בנינו מודלים אפידמיולוגיים מבוססי גיל וגיאוגרפיה ועל הדבר הזה הוספנו את הנדבך הכלכלי. המסקנות היו חד משמעיות ולהפתעתי גילינו שזה משתלם לממן חיסון לשפעת עבור הפלסטינים שעובדים בישראל".
- אבל מה האינטרס שגם פלסטינים שלא נכנסים לישראל יהיו מחוסנים? "בסופו של דבר, האפקט המשמעותי של החיסון הוא בהפחתת תחלואה למתחסן. אנחנו מדברים כאן על דינמיקה מורכבת, שבה אתה מדבר על מצב שבו אתה מחסן בן אדם לא כדי להגן עליו בהיבט האגואיסטי הישראלי אלא כדי להפחית תחלואה אצל אחרים. גם בהקשר הזה, אני לא יכול לתת לך תשובה האם חיסון של כלל האוכלוסייה בקורונה ברשות הפלסטינית הוא כדאי כלכלית. ניסיתי להסביר את המורכבות".
- ברמה התחלואתית, האם זה אינטרס ישראלי לדאוג לכך שכמה שיותר פלסטינים בעזה וביהודה ושומרון יהיו מחוסנים? "אם אתה שואל אותי בהיבט הבריאותי, אתה צריך לחשוב בראש ובראשונה על 'אוכלוסיית הגשר'. מדובר על אלה שבעצם באים מדי יום ועוברים בגבול ולמעשה יש להם מספר מאוד רב של מפגשים ושהתפוצה שלהם היא מאוד רחבה. הם מתפזרים על כל הארץ וחוזרים. בהיבט הזה, התשובה היא כן".