4 צפייה בגלריה
מאיר בן שבת עמיקם נורקין
מאיר בן שבת עמיקם נורקין
מאיר בן שבת ועמיקם נורקין
(צילום: מוטי קמחי)
אתמול נחשף ב"ידיעות אחרונות" שלפי מקורות אמריקנים ואמירתים, מה ששיכנע את שליט האמירויות לעשות את המהלך היה סיכום על עסקת נשק בת עשרות מיליארדי דולרים, שכוללת מטוסי F-35, כטב"מים (מטוסים ללא טייס) מהסוג המתקדם ביותר ועוד, שיסופקו לה על ידי ארצות הברית. העסקה הוקפאה עד עתה בגלל התנגדות ישראל - ואתמול פורסם כי הממשל האמריקני עומד להפשיר אותה. בתגובה על הפרסום, לשכת ראש הממשלה רמזה כי בנימין נתניהו שלח את ראש המטה לביטחון לאומי, מאיר בן שבת, לשוחח ישירות עם מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, בנושא - בניגוד לנהלים.
לאחר החשיפה, בהודעה שפרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו בקשר לעסקת המטוסים, הוא הזכיר כי היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת התייעץ כבר ב-2 ביוני עם מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין.
המשפט הלקוני הזה חשף כי נתניהו שלח את ראש המל"ל שלו מאיר בן שבת, שמכונה בפי שרים בממשלה כ"ראש המועצה לביטחון נתניהו", ישירות למפקד חיל האוויר. כפי שצוין - השיחה בוצעה בניגוד לנהלים.
יובהר כי הנוהל קובע כי ראש המל"ל צריך לפנות ללשכת שר הביטחון - שאמורה לאשר את קיום השיחה. אלא שהתברר שבן שבת עקף את לשכת שר הבטחון וניגש ישירות לנורקין.
4 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
לא עודכן בשיחה. גנץ
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
4 צפייה בגלריה
גורם בכיר באיחוד האמירויות: עסקת המטוסים היא חלק מההסכם
גורם בכיר באיחוד האמירויות: עסקת המטוסים היא חלק מההסכם
גורם בכיר באיחוד האמירויות: עסקת המטוסים היא חלק מההסכם
(צילום: AFP ,shutterstock)


4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ פגישה עם מוחמד בן זייד ב וושינגטון ארה"ב
דונלד טראמפ פגישה עם מוחמד בן זייד ב וושינגטון ארה"ב
טראמפ ובן זאיד בוושינגטון
(צילום: AP)
לפי פרסומים במעריב ובהמשך בחדשות רשת, בן שבת הציג למפקד חיל האוויר שאלה כללית: "האם ישראל מתנגדת למכירת מטוסי F-35 במזרח התיכון באופן כללי?". נורקין השיב בחיוב. כלומר, ישראל אכן מתנגדת למכירת המערכת הזו.
בן שבת לא הסביר לנורקין את ההקשר שבגינו פנה אליו, אלא ציין כי ישנם "דיבורים ומגעים עם וושינגטון" בנוגע לכך שהאחרונה מעוניינת למכור את המטוסים במזרח התיכון.
בתום השיחה, נורקין, כך נראה, לא הבין את משמעות השיחה לעומקה ולכן לא עדכן את הרמטכ"ל, רב-אלוף אביב כוכבי, ואת שר הביטחון בני גנץ, בעצם קיומה.
יצוין כי דיונים ושיחות כגון זו בין גורמי המטה לביטחון לאומי לבין בכירים בצבא מתקיימים באופן תדיר, כולל דיון תקופתי הנוגע לשימור העליונות הצבאית של ישראל באזור. עם זאת, לפי הנוהל, ראש המל"ל אמור היה לעבור קודם בקומה ה-14 של בניין המטכ"ל ומשרד הביטחון בקריה - ולתאם את השיחה עם לשכותיהם של כוכבי וגנץ. אלא שהוא לא עשה זאת גם בתום השיחה.
הרמטכ"ל כוכבי צפוי לשוחח עם מפקד חיל האוויר בימים הקרובים, ולא מן הנמנע שיעיר לו על כך. יצוין כי נורקין נחת הערב בישראל לאחר פריסת חיל האוויר בגרמניה ואמש עודכן על ההתפתחות. בפועל, נדגיש, לא נגרם נזק ביטחוני כתוצאה מההתנהלות הלקויה, אך בצה"ל ציפו לכל הפחות שהשיח יעבור קודם בתיאום עם הרמטכ"ל והשר הממונה.
בדובר צה"ל ובלשכת שר הביטחון סירבו להתייחס לפרטים.
מלשכת רה"מ נמסר: "ליועץ זכות קבועה בחוק להתייעץ עם גורמי צבא שונים לבחירתו לא היה צורך בדיון נוסף".
גם אתמול, בעקבות פניית "ידיעות אחרונות", אמרו בלשכת ראש הממשלה: "בשיחות ישראל לא שינתה את עמדותיה נגד מכירת נשק שובר שוויון וטכנולוגיות ביטחוניות מתקדמות למדינה כלשהי במזרח התיכון".
כמו כן, למרות ההכחשה מצד לשכת נתניהו, גורם בכיר באיחוד האמירויות הערביות אישר אמש את הפרטים ואמר כי במסגרת כינון היחסים עם ישראל קיימת גם עסקת נשק בשווי עשרות מיליארדי דולרים, שכוללת מטוסי F-35, כטב"מים ואמצעי לחימה נוספים.
לפי הגורם, ישראל, ארה"ב והאמירתים סיכמו על השבחת היכולת הצבאית של הממלכה כחלק מההסכם. הגורם אף הדגיש כי נתניהו עצמו היה מודע לכך ונתן את הסכמתו לאורך כל הדרך, וכי המגעים לא התנהלו רק מול האמריקנים.