היא נכנסה לכנסת מהמפלגה שלו, אבל כעת היא תוקפת אותו ומאשימה: "הוא גזען". חברת הכנסת ע'דיר מריח, שכעת חברה בסיעת האופוזיציה יש עתיד-תל"ם, תוקפת הבוקר (ה') בחריפות את יו"ר כחול לבן בני גנץ על ההיעדרות שלו ושל שאר חברי סיעתו מההצבעה אתמול בכנסת, שבה נפלה הצעתה לתיקון חוק הלאום. גנץ, נזכיר, הבטיח עוד בהתבטאות הפומבית הראשונה שלו לאחר כניסתו לפוליטיקה לתקן את חוק היסוד.
"בוודאי שהוא גזען, בואו לא נתייפייף", אמרה בראיון הבוקר לאולפן ynet. "בואו נקרא לילד בשמו: יש כאן מדיניות שלא סופרת מיעוטים, לא ששה לקדם אותם, לא ששה ליישם שוויון. לדבר בסיסמאות והבטחות בחירות ואמירות שהן נכונות לשעתן - איך אמרתי אתמול? תם העידן הזה של לבוא ולגנוב את הקולות בקמפיינים".
1 צפייה בגלריה
"ברח מהמליאה, זה מאכזב". רדיר מריח נגד בני גנץ
"ברח מהמליאה, זה מאכזב". רדיר מריח נגד בני גנץ
"ברח מהמליאה, זה מאכזב". רדיר מריח נגד בני גנץ
(צילום: דנה קופל)
בראיון נשאלה מריח אם ביכולתה להבין שגנץ ושאר חברי סיעת כחול לבן נאלצו להישמע למשמעת הקואליציונית ולכן העדיפו להיעדר מההצבעה כדי להימנע מהתנגשות נוספת בתוך הקואליציה ועם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בפרט אחרי תמיכתם בהצעת החוק לאיסור טיפולי המרה. "ודאי שאני מצפה שהוא ילך נגד נתניהו", ענתה. "בייחוד כשזה משהו שהוא אמר מהיום הראשון, 'ישראל לפני הכול'".
"זאת הסיבה שאני אישית הצטרפתי אליו לפוליטיקה, אז לראות שהוא לא מתעקש כדי להגן על תהליך השוויון בחוק הלאום - גם בהסכם הקואליציוני הוא לא עשה זאת, הוא לא שש לקדם את זה בחקיקה - ולראות אותו בורח מהמליאה, הוא וגבי אשכנזי והחברים בכחול לבן, זה מאכזב", הוסיפה. "ודאי שיש משמעת קואליציות והייתי שמחה לראות שאותה קואליציה, אותה ממשלה, תקדם באמת את הדברים החשובים לאזרחי ישראל ולא תהיה עסוקה בג'ובים שלה".
-אין שום סיכוי לשתף פעולה בעתיד עם גנץ בגלל 'הגזענות' שלו? "ידיי מושטות תמיד לשיתוף פעולה, אני לא משלה את עצמי ואני מבינה שפוליטיקה זו אמנות, אבל כשביקשתי לשבת עם גנץ כדי לדון בסוגיית חוק הלאום הוא סירב לעשות זאת, כנ"ל עם גבי אשכנזי, וזה בדיוק מה שאמרתי אתמול בנאום שלי, אף אחד לא עושה טובה לרדיר אישית. יש כאן נושא מהותי וחשוב מאוד, זו לא רק הבטחת בחירות, אנחנו לא חיים בקמפיינים, אנחנו לא באים לגנוב קולות מבוחרים. אלו דברים מהותיים, אלו סוגיות שאנחנו צריכים להתעמת איתן במדינה, כהנהגה".
-איך את עובדת בימים כאלה כאשר הרחוב הישראלי סוער ובוער, גם בצפון זה כך? "זה מאוד קשה לי, זה כפליים קשה כאן בצפון. תמיד אני אומרת, מי שטען שכרגע חוק הלאום פחות חשוב, כאן זה כפליים חשוב עכשיו, כי אני לא מתנתקת, אני רואה את המכלול, את הכישלון ואת המחדל, ואני מבינה גם מי האשם המרכזי בזה. ראש הממשלה שמתווה כאן מדיניות במשך עשור של פילוג, של שיסוי, של ניתוק מהאזרחים וחוסר הבנה מהם הצרכים, מה החזון שיש לבנות. הרי יש לנו עם נהדר בארץ, אילו רק הייתה ההנהגה שתשכיל להנהיג אותו, להקשיב לצרכים שלו. כשאנשים אין להם אוכל במקרר, אתה יוצא אליהם החוצה, ולשמוע שההנהגה אומרת 'אלימות, וונדליזם ושמאל' - זה לא שמאל, זה לא ימין, זה לא אשכנזי, מזרחי, ערבי ויהודי - זה כולנו. כולם כאן מאוחדים, מפגינים, משמיעים את זעקתם נגד הניתוק הזה".
יצוין כי מכחול לבן נמסר אתמול, לאחר שההצעה לתיקון חוק הלאום נפלה במליאת הכנסת, כי המפלגה ממשיכה לפעול לשוויון זכויות, אך בדרך אחרת. "אנחנו מתנגדים להצעת החוק שהועלתה היום", נמסר אתמול. "בדיוק כמונו, גם חברי 'יש עתיד' טענו עוד השבוע שהדרך הנכונה לתקן את הבעיות העולות מחוק הלאום היא באמצעות חוק יסוד נפרד, שיבטיח את עיקרון השוויון. שר המשפטים אבי ניסנקורן שוקד על הנושא מזה מספר שבועות, ויחד עם משפטנים בכירים וחברי כנסת נוספים מהסיעה - הוא מגבש פתרון לנושא חשוב זה".