מבצע חיסוני הקורונה יצא לדרך הבוקר (יום א') במרכזים הרפואיים ברחבי הארץ, אך מאחורי המצלמות ששידרו אווירת חג הסתתר חשש אמיתי מפני מיעוט מתחסנים העלול לגרום להשמדת אלפי מנות יקרות שיפוג תוקפן. בעוד שכלפי חוץ נערכים במרפאות לביקוש גדול מדיי שלא יוכלו לעמוד בו, גורם בכיר בקופות החולים הודה בשיחה עם ynet כי "הפחד הגדול שלנו כעת הוא שכבר ביום רביעי נצטרך לזרוק חיסונים לפח".
לדבריו, הוא אינו מודאג מהתנפלות על המנות מרגע שהאפשרות להתחסן תיפתח בפני הציבור הרחב - אלא מתרחיש הפוך. "מרגע שפתחנו את המשלוח - שעון החול מתחיל לרוץ", הזכיר, "בעוד כמה ימים החיסונים יהיו 'פג תוקף' ואסור יהיה לנו להשתמש בהם".
אבל יש גם גורמים בתחום שחושבים אחרת. מנכ"לית מאוחדת, סיגל רגב רוזנברג, דיווחה שהקופה שבניהולה נמצאת כבר "כמעט בפול בוקד", וש-9,000 תורים כבר נקבעו והוזמנו מנות נוספות. "השבוע הזה אני מניחה שנחסן 13-12 אלף איש", אמרה. "זה לא הרבה חיסונים, זה מעט מאוד, טיפה בים. הגל השני בשבוע הבא יהיה הרבה יותר המוני, ואז אנו נחסן יותר מעשרת אלפים ביום ובסך הכל כ-70 אלף בשבוע".
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
תחילת מבצע החיסונים במרפאת מאוחדת בירושלים
(צילום: שלו שלום)
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
חיסון קורונה
(צילום: שלו שלום)
היא הסבירה שהחיסון לא היה אמור להתחיל היום אלא בעוד שבוע: "ביקשנו להקדים ולכן החליטו לתת לנו חיסונים מה שנקרא גל קטן. היום התחלנו עם תשע נקודות בלבד ובשבוע הבא יהיו לנו 70". לדבריה, מבוטחים הנמצאים בקבוצות הסיכון קיבלו פניה יזומה מהקופה לבוא ולהתחסן.
רגב רוזנברג הייתה המתחסנת הראשונה בארץ של מאוחדת, והיא עשתה זאת בסניף "הטורים" המרכזי בירושלים. "אני רוצה לפנות לאותם מבוטחים ואזרחים: קצת סבלנות", אמרה, "אנו בהתחלה. החיסון הזה היה בעיקר מיועד לעובדים שלנו, ופתחנו גם להתחלה של המבוטחים. חכו טיפה בסבלנות – בשבוע הבא יהיו עשרת אלפים חיסונים ביום. כל המדינה כולה תחסן מיליון איש בחודש".
המתחסן השני, מיד אחריה, היה יו"ר דירקטוריון "מאוחדת", אייל גבאי, שכמנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר (בין היתר בזמן התפרצות "שפעת החזירים") מתח ביקורת על תפקוד הממשלה בתחילת משבר הקורונה. "היה צריך בהתחלה להכניס את פיקוד העורף לתפעל את האירוע כי הממשלה היא לא גוף מתפעל", אמר, "לצערי הרב זה לא נעשה ושילמנו על זה מחירים.
"אני, כמנכ"ל משרד ראש הממשלה, הצטערתי מאוד לראות שהמל"ל הוא זה שהוביל את תכלול העבודה הממשלתית. העבודה הממשלתית הייתה צריכה להתבצע על ידי משרד ראש הממשלה עצמו - לא גוף ביטחוני, אלא גוף אזרחי, והוא שיפעיל את הגופים האזרחיים".

עם זאת הוא הודה ש"הממשלה התעשתה מאז", וכדוגמה לכך ציין כי "מבצע החיסון ניתן בידי הקופות זו הוכחה שהממשלה מבינה עכשיו שיש גופים שיודעים לבצע, ויודעים לבצע את זה מצוין. הקופות פרוסות בכל שכונה בארץ, הם יבצעו את זה, נכנסה רציונליזציה למערכת. השלב השני הוא הרבה יותר טוב מהשלב הראשון".
גבאי אינו שותף לטענות כי שיקולים פוליטיים הנחו את קובעי המדיניות או שיחקו תפקיד משמעותי בקבלת ההחלטות. "אני יודע שבתקופה שלנו, כשפרצה שפעת החזירים, ראש הממשלה ניהל את האירוע ביד רמה ונתן לגופים האזרחיים לפעול", אמר, "השיקולים הבריאותיים והשיקולים הכלכליים שיחקו ביחד והייתה אחריות מאוד מאוד גדולה.
"אני שמח שעכשיו, בשלבים שאנחנו נמצאים בהם - ופה מילה טובה לשר הבריאות יולי אדלשטיין ולמנכ"ל משרד הבריאות, שעושים עבודה מצוינת - אנחנו רואים את משרד הבריאות פועל בשיקול דעת, אנחנו רואים את משרד האוצר משתף איתם פעולה ואנחנו רואים שמשרד ראש הממשלה לוקח אחריות כוללת על האירוע".