לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין היו הראשונים בארץ שקיבלו אמש את החיסון נגד נגיף הקורונה, הבוקר (ראשון) מתחילים החיסונים גם בבתי החולים הגדולים. בין המתחסנים - מנכ"ל איכילוב פרופ' רוני גמזו, ומחליפו בתפקיד הפרויקטור פרופ' נחמן אש - שיתחסן במתחם של קופת החולים מכבי בהרצליה. ynet מעביר את תחילת מבצע החיסונים בשידור חי.
הראשונים להתחסן יהיו הסגלים הרפואיים בבתי החולים ובקופות החולים. גם בני ה-60 ומעלה זכאים להתחסן כעת באמצעות קופות החולים. בהמשך השבוע צפויים להתחסן גם דיירי בתי האבות, מוסדות לחוסים והמטפלים במוסדות אלו. עם זאת, בשל בעיות לוגיסטיות החיסון במקומות אלה עלול להתעכב. הבוקר ביקשו ברשות שדות התעופה לחסן גם את העובדים בקו ראשון מול הטסים.
6 צפייה בגלריה
מנהל בית חולים בילינסון מתחסן
מנהל בית חולים בילינסון מתחסן
החיסונים בבילינסון
(צילום: יריב כץ)
6 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי פרייס מתחסנת
ד"ר שרון אלרעי פרייס מתחסנת
ד"ר שרון אלרעי פרייס מתחסנת
(צילום: דוברות בית חולים בילינסון)
פרופ' נחמן אש אמר במשדר הבוקר של אולפן ynet כי "זו דקירה קטנה בשביל תקווה גדולה". על המוטציה החדשה שמדאיגה את המשרד אמר אש כי "אנו עוקבים בדאגה וככל הידוע לנו החיסון חסין מפני המוטציה הזו". ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה עם פתיחת המבצע: "אני מוכנה לגמרי, כבר כמה חודשים שאני מחכה לדבר הזה. זהו יום חדש, מקווה גם לעתיד חדש למדינת ישראל כדי שנוכל לחזור לשגרה נורמלית של חיים". יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי הוסיף כי "הבוקר מתחילים לזרוע תקווה בישראל ובאנושות כולה. המדע מנצח ומביא מזור, זו שעתם הגדולה של החוקרים והצוותים הרפואיים בישראל ובעולם".
עם זאת, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי שהתחסן אתמול, הדגיש הבוקר כי "צריך להתנהג נכון עד שנוכל לחזור לשגרת החיים". והדגיש כי אין קשר בין המגבלות שידונו היום בקבינט, לבין תחילת מבצע החיסונים.


6 צפייה בגלריה
מנהל בית חולים בילינסון מתחסן
מנהל בית חולים בילינסון מתחסן
מנהל בית חולים בילינסון מתחסן
(צילום: יריב כץ)
מנהל בית החולים בילינסון, ד"ר איתן ורטהיים, אמר כי מדובר ב"יום חג למדינת ישראל". ורטהיים, שהתחסן יחד עם ראש שירותי בריאות הציבור אלרעי פרייס, אמר ל-ynet כי ב"-20 למרץ הכריז ארגון הבריאות העולמי על הקורונה כמגפה עולמית, ובדיוק 9 חודשים אחרי יוצאים לדרך חדשה ומערכת הבריאות מחזירה את הסדר על כנו עבור תושבי מדינת ישראל. אני גאה להיות ישראלי ולהוביל את תוכנית החיסונים המתקדמת בעולם. החיסון יאפשר לנו להחזיר את חיי התרבות, החינוך, המסחר והכלכלה לשגרה ולפריחה מחודשת".
שר האוצר ישראל כץ, שהתחסן הבוקר באיכילוב, אמר כי "ברמה האישית, קבלת החיסון מהווה עבורי רגע של אופטימיות, שותפות ודוגמה אישית בדרך לניצחון על הקורונה. ברמה הלאומית אני מקווה שהחיסון ירפא את פצעי המחלוקת ויביא לאחדות בעם ובמדינה. נמשיך להיאבק במגפת הקורונה לצד נקיטת כל הצעדים המתחייבים בתחום הכלכלה, גם בשמירת המשק הישראלי וגם במתן סיוע למובטלים, לעצמאים לבעלי העסקים בהיקפים נרחבים".
שר המדע יזהר שי שהתחסן גם הוא אמר: "אם נתגייס כולנו המגפה תוכל להיות מאחורינו בקרוב. אני קורא לכל אזרחי ישראל - צאו להתחסן! החיסונים האלה עברו את כל התהליך הנדרש והם בטוחים לשימוש. זהו ניצחון גדול למדע ולאנושות". לפי נתוני משרד הבריאות, 1,866 ישראלים אובחנו אתמול עם קורונה. מתוך כ-62 אלף הבדיקות שבוצעו - 3.1% חזרו עם תוצאה חיובית. 447 חולים מאושפזים במצב קשה, מהם 110 מונשמים. מפרוץ המגפה נפטרו 3,074 חולי קורונה.
6 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש מתחסן
פרופ' נחמן אש מתחסן
פרופ' נחמן אש מתחסן
(צילום: עידו ארז)
6 צפייה בגלריה
פרופסור רוני גמזו מתחסן
פרופסור רוני גמזו מתחסן
פרופסור רוני גמזו מתחסן
(צילום: מוטי קמחי )
הרב ישראל מאיר לאו שהתחסן גם הוא בבית החולים הוסיף: "זאת בריאה חדשה, היצירה הזאת. אני מקווה מאוד שהחיסון הזה יביא רפואה שלמה לכולנו. חבל שצריך לקבל דקירה כדי להרגיש את האחווה והאחדות של כל חלקי העם. כולנו יחד, אין הבדל, לא ימין ולא שמאל, לא דתי ולא פחות, לא יהודי ולא ערבי ולא כל עדה אחרת".
החל מסוף השבוע האחרון ניתן להזמין תור לחיסון נגד קורונה בקופות החולים כללית, מכבי ומאוחדת, והחל מהיום ייפתחו הזימונים גם בקופת החולים לאומית. הזימון ייעשה באמצעות המוקד הטלפוני של הקופה, או באמצעות אתר האינטרנט או היישומון.
במוקד הטלפוני בשתי הקופות הגדולות, כללית ומכבי, מבוטחים התלוננו על זמני המתנה ארוכים באופן חריג במהלך סוף השבוע. יש לציין כי זמינות החיסון תלויה במידה רבה במיקום הגאוגרפי.
6 צפייה בגלריה
פרופ' ציון חגי יו"ר ההסתדרות הרפואית מתחסן
פרופ' ציון חגי יו"ר ההסתדרות הרפואית מתחסן
פרופ' ציון חגי יו"ר ההסתדרות הרפואית מתחסן
(צילום דוברות בילינסון)
עדיין לא ברור מתי כלל האוכלוסייה תוכל להתחסן. כעת, כאמור, רק קבוצות התעדוף בעדיפות הראשונה יכולות להתחסן. בעדיפות השנייה, על פי הנחיות משרד הבריאות, יוכלו להתחסן בעלי מחלות רקע ובכללן סוכרת, השמנת יתר חולנית, יתר לחץ דם, חולי COPD, מדוכאי חיסון ובני ביתם, כמו גם מורים ועובדים סוציאליים.
ואולם, תעדוף הקבוצות עשוי להשתנות בהתאם לכמות החיסונים שתגיע לישראל. ככל שיגיעו יותר חיסונים, כך צפויות קופות החולים לפתוח עוד ועוד מוקדי חיסון - וגם הנגישות של יתר האוכלוסייה לחיסון צפויה להתרחב במהירות.
מבצע החיסונים נפתח אמש, כעשרה חודשים אחרי שנחשף חולה הקורונה הראשון בישראל, לאחר שראש הממשלה נתניהו ושר הבריאות אדלשטיין התייצבו מול המצלמות והפכו לראשונים במדינה שמתחסנים נגד הנגיף.
נתניהו, שקיבל את החיסון בבית החולים שיבא בתל השומר מרופאו האישי ד"ר צבי ברקוביץ', אמר כי "זאת זריקה קטנה לאדם וצעד ענק לבריאות של כולנו". עוד הוא ציין: "אני מאמין בחיסון הזה. עשרות אלפים עברו אותו בהצלחה, וצריך לצאת לדרך". אחרי שחוסן, אמר רה"מ שהוא "מרגיש מצוין".
השר אדלשטיין אמר במועד קבלת החיסון: "המבצע בודק את החוסן של החברה הישראלית, ואני בטוח שכולנו ערבים זה לזה. החיסון בטוח - בואו ותתחסנו. יש סיבה לאופטימיות".