3 צפייה בגלריה
ברקע משבר התקנים, גם הסטודנטים צפויים לעזוב את בתי החולים
ברקע משבר התקנים, גם הסטודנטים צפויים לעזוב את בתי החולים
ברקע משבר התקנים, גם הסטודנטים צפויים לעזוב את בתי החולים
(צילום: בראל אפרים)
החרפה במשבר התקנים במערכת הבריאות: משרד הבריאות הודיע לאחרונה לבתי החולים כי החל מהחודש הבא – יפסיק את מימון 800 התקנים של הסטודנטים, שניתנו להם באופן זמני לצורך התמודדות עם משבר הקורונה. כך נודע היום (רביעי) ל-ynet.
בסוף החודש שעבר שיגרו ד"ר שושי גולדברג, האחות הראשית של משרד הבריאות, וחיים הופרט, סמנכ"ל תכנון, תקצוב ותמחור, פנייה בעניין לד"ר דודו דגן, ראש חטיבת המרכזים הרפואיים הממשלתיים במשרד פנייה שבה הודיעו לו על הצורך להתארגן ליישום ההחלטה. "בהתאם להנחיה על מועד תום השיפוי על העסקת הסטודנטים שנקלטו למערכת הבריאות לצורך התמודדות עם מגפת הקורונה, ב-30 ביוני, החל מ-1 ביולי לא יינתן שיפוי עבור העסקתם ומבחן התמיכה יסתיים. הסטודנטים שנוספו לבתי החולים מסייעים לרופאות והאחים בעבודות המנהלה וקליטת מאושפזים חדשים אך גם בפרוצדורות רפואיות פשוטות כמו נטילת דמים.
בשיחות עם מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי ביקשו מנהלי בתי החולים לדחות את המהלך, אך לפי גורמים המעורים בפרטים בבתי החולים החליטו להתמקד במאבק על התקנים הזמניים לרופאים שגם הם בדרך להתבטל. בדיונים הפנימיים נמתחה ביקורת על משרד הבריאות שמקצץ את התקנים לסטודנטים.
3 צפייה בגלריה
(צילום: ירון ברנר)
בחלק מבתי החולים כבר הודיעו לסטודנטים על הכוונה לסיים את העסקתם. "כחלק מההתמודדות עם המחסור בכוח האדם, בשנים האחרונות אנחנו מעסיקים סטודנטים לרפואה כעוזרי רופא על מנת שיפחיתו את העומס של עבודת הרופאים התורנים", הסביר ד"ר מיקי הלברטל, מנהל בית החולים רמב"ם בחיפה. "הם מבצעים פעולות בסיסיות, על מנת שהרופא יתרכז בדברים שהם דחופים במהלך התורנות. עוזרי הרופא נמצאים בכל בתי החולים ובמהלך השנה האחרונה, על מנת להקל על הרופאים בתורנויות, אושרה לנו העסקה של תוספת עוזרי רופא. זה מקל מאוד על עבודת הרופא וזה מאוד טוב לסטודנטים משום שהם רוכשים מיומנות והדרכה אישית בזמן שהם עושים את העבודה הזו.
3 צפייה בגלריה
פרופ' חזי לוי
פרופ' חזי לוי
מנהלי בתי החולים ביקשו ממנו לחכות עם ההחלטה. פרופ' חזי לוי
(צילום: גיל יוחנן)
"לצערנו הרב, לאור בעיות התקציב, האישור להעסיק עוזרי רופא בוטל ולכן עבודתם תופסק. כל התוספת שקיבלנו הופסקה ומי שימשיך הם אלו שיושבים על תקנים שאינם מטעם המדינה. אצלנו מדובר ב-35 תקנים שקיבלנו במהלך תקופת הקורונה". הלברטל תיאר את ההחלטה כ"פספוס", ואמר שמדובר בעלות לא גבוהה שמקלה משמעותית על עבודת הרופאים.
הפסקת המימון של תקני עוזרי הרופא מתרחשת כאמור ברקע משבר התקנים הזמניים. במהלך משבר הקורונה נוספו לבתי החולים כ-600 תקנים זמניים של רופאות ורופאים לצורך תגבורם והמימון לתקנים אלו צפוי להסתיים גם כן בסוף החודש הזה. מנהלי בתי החולים דרשו ממשרד האוצר להמשיך את מימון התקנים משום שעוד בטרם המשבר מערכת הבריאות נכנסה אליו בתת תקינה ועם מחסור קשה בכוח אדם – אך עד כה לא ברור האם יימצא פיתרון. המשמעות: קליטת מתמחים חדשים תואט ולא כל הרופאים שיפרשו לפנסיה יוחלפו בחדשים. משרד הבריאות שקל להודיע לבתי החולים כי גם מימון תקני הרופאים יופסק בקרוב – אך הודעה זו טרם נמסרה, מה שעשוי להצביע על פתרון מסתמן למשבר.
ממשרד האוצר טרם נמסרה תגובה.