אחרי ההודעה על ההסכם המתגבש לכינון יחסים עם מרוקו, בישראל מעריכים כי המדינות הבאות שיכריזו על יחסים דיפלומטיים עם ישראל יהיו נסיכות עומאן שבמפרץ הפרסי ואולי אפילו סעודיה. כמו כן, מתקיימים מגעים עם מדינות מוסלמיות באפריקה ובאסיה לגבי יצירת קשרים הדדיים. בחודש הבא צפוי להגיע מייק פנס, סגן הנשיא היוצא, לביקור רשמי אחרון בישראל - והיום יתארח בירושלים היועץ לביטחון לאומי של טראמפ, רוברט אובראיין.
עומאן עשויה להצטרף בקרוב לאיחוד האמירויות ולבחריין שכבר חתמו לאחרונה על הסכמי נורמליזציה עם ישראל. במקביל, יועצו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, אמר כבר שפריצת הדרך עם סעודיה היא רק עניין של זמן. בכירים בירושלים טוענים שאכן קיימת אפשרות שהסעודים יצטרפו אל המדינות שיכוננו יחסים עם ישראל עוד לפני חילופי השלטון בארה"ב ב-20 בינואר, למרות הכעס בריאד על הדלפת פגישתו של ראש הממשלה נתניהו עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן לפני כשלושה שבועות בעיר החוף הסעודית ניאום.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ביקור עומאן
בנימין נתניהו ביקור עומאן
נתניהו עם השליט המנוח של עומאן, הסולטן קאבוס
(צילום: AP)
בישראל אומרים כי הסעודים מילאו תפקיד חשוב מאחורי הקלעים במגעים בין ארה"ב למרוקו, ודחפו את רבאט לחדש את קשריה הדיפלומטיים עם ישראל. הסיבה לכך, ככל הנראה, היא הרצון של ריאד לראות שמדינות נוספות יקדימו אותה במהלך ההיסטורי מול ישראל.
בכיר ישראלי התייחס בסוף השבוע למהלכים הדיפלומטיים, שקשורים למאמצים של הבית הלבן ולסיום הכהונה של הנשיא טראמפ: "בהחלט ייתכן שזה יקרה בזמן הקרוב, וזה לא קשור לכניסה של ג'ו ביידן לבית הלבן. אם יש מהלכים שמתאפשר לעשות – אז עושים. לא מחכים לשמוע אם זה מתאים למישהו או לא".
אך עומאן וסעודיה לא לבד. ישראל מנהלת מגעים עם מדינות מוסלמיות נוספות לקראת כינון יחסים, בהן ניז'ר, מאלי, ג'יבוטי, מאוריטניה ואיי קומורו שבאפריקה. גם אינדונזיה, פקיסטן, ברוניי, בנגלדש והאיים המלדיביים הוזכרו.
יממה לאחר ההודעה הדרמטית על ההסכם, ממשל טראמפ הודיע לקונגרס האמריקני ביום שישי בערב כי ארה"ב מנהלת מגעים עם מרוקו לקראת עסקת ענק של מל"טים ונשק בהיקף של מיליארד דולר. גורמים המעורים בפרטים אמרו אמש (שישי) לסוכנות הידיעות רויטרס כי העסקה תכלול מל"טים מסוג MQ-9B SeaGuardian וטילים מדויקים.