ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המוסד יוסי כהן ביקרו אתמול (יום ראשון) בעיר החוף ניאום שבסעודיה ונפגשו עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן. בפגישה השתתף גם מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו. בלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס - אך יועצו הקרוב של נתניהו, טופז לוק, כתב היום בטוויטר "גנץ עושה פוליטיקה בזמן שראש הממשלה עושה שלום". ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון, בני גנץ, לא עודכן מראש בפגישה.
8 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
פגישה חשאית בניאום. נתניהו ובן סלמאן
(צילום: רויטרס)
8 צפייה בגלריה
מסלול מטוס מנהלים בין סעודיה לישראל
מסלול מטוס מנהלים בין סעודיה לישראל
מסלול המטוס מסעודיה לישראל
8 צפייה בגלריה
הציוץ של טופז לוק
הציוץ של טופז לוק
הציוץ של יועץ ראש הממשלה, טופז לוק, עם צילום דף הבית של ynet מהבוקר
נתניהו שהה על אדמת סעודיה כארבע שעות. כעת מתברר שדחיית ישיבת קבינט הקורונה מיום ראשון בערב לשני, בטענה שהשרים יזהר שי וזאב אלקין צריכים להשלים את ההמלצות שלהם, הייתה רק תירוץ: השניים לא ביקשו לדחות את הישיבה, והופתעו מההודעה שפרסמה לשכת ראש הממשלה. אתמול אמר גנץ שהופתע לשמוע מהתקשורת על דחיית הישיבה, אך גם לאחר מכן לא עודכן על הסיבה האמיתית.
נתניהו וראש המוסד המריאו מנתב"ג במטוס מנהלים ישראלי בעל רישום זר של סן מרינו (T7-CPX), בשעה 19:50, בטיסה ישירה לניאום - שנמצאת בדרום מפרץ אילת, באזור מצרי טיראן, בשטחה של סעודיה. המטוס נחת בשעה 20:30, ולאחר כשלוש וחצי שעות על הקרקע, המריא בשעה 23:50 בחזרה לישראל. המטוס נחת חזרה בנתב"ג בשעה 00:50.

8 צפייה בגלריה
כנס כחול לבן כפר סבא
כנס כחול לבן כפר סבא
שוב לא קיבלו עדכונים מנתניהו. אשכנזי וגנץ
(צילום: יריב כץ)
8 צפייה בגלריה
מייק פומפאו ב בנמל תעופה של סעודיה
מייק פומפאו ב בנמל תעופה של סעודיה
סוגיות בוערות במזרח התיכון. פומפאו ממריא מניאום לארה"ב, אתמול
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
מייק פומפאו ומוחמד בן סלמאן
מייק פומפאו ומוחמד בן סלמאן
יורש העצר הסעודי, שלפי הדיווחים תומך בהסכם עם ישראל, עם פומפאו אתמול בריאד
(צילום: EPA)
גורמים בכירים מאשרים שנתניהו הסתיר את המראתו לסעודיה מגנץ ומשר החוץ גבי אשכנזי. אתמול, לאחר שפרסמה לשכת ראש הממשלה הודעה על דחיית קבינט הקורונה, אמר גנץ: "צר לי ששמעתי מהתקשורת שישיבת קבינט הקורונה נדחית ליום שני, כי אני חושב שביום שלישי כבר מחכים להחלטות - וטוב היה אם היינו מקדימים את העניין".
גנץ נפגש אתמול עם נתניהו באזכרה של דוד בן גוריון, ועדכן אותו בהחלטתו להקים את ועדת הבדיקה לפרשת הצוללות. נתניהו, מנגד, לא עדכן את גנץ שבתוך שעות ספורות הוא יהיה בדרך לסעודיה. זו הפעם השנייה שנתניהו ממדר את גנץ ואשכנזי מנושא מדיני דרמטי, אחרי שכבר עשה זאת בהסכם עם איחוד האמירויות. בלשכת רה"מ סירבו להתייחס לכך.

הסוגיות הבוערות שברקע הפגישה

הטיסה המסתורית התקיימה כשברקע עומדות על הפרק כמה סוגיות בוערות במזרח התיכון: מצד אחד, הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין וסודן, ומצד שני, הדיווחים שלפיהם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בחן אפשרות לתקוף באיראן לפני סוף כהונתו. איראן ביקשה לאחרונה מבעלות בריתה לשמור על רמת כוננות ולהימנע מלהגביר את גובה הלהבות מול האמריקנים. הנשיא הנבחר, ג'ו ביידן, התבטא בעבר כמה פעמים בעד חזרה להסכם הגרעין עם איראן - צעד שישראל, סעודיה ומדינות נוספות במפרץ הפרסי צפויות להתנגד לו.
8 צפייה בגלריה
פייסל בן פרחאן שר החוץ סעודיה ערבי הסעודית
פייסל בן פרחאן שר החוץ סעודיה ערבי הסעודית
"תומכים בהסכם עם ישראל - אך קודם צריך הסכם שלה עם הפלסטינים". בן פרחאן
(צילום: רויטרס)
לפי דיווחים, יורש העצר הסעודי תומך בכינון יחסים עם ישראל, אך אביו המלך סלמאן מתנגד לכך. וול סטריט ג'ורנל דיווח בעבר כי בן סלמאן אף ידע על ההסכם בין ישראל לאמירויות לפני שיצא לפועל, אך לא סיפר לאביו מחשש שזה ינסה לסכל את המהלך.
לאחר חתימת כל אחד מההסכמים עם איחוד האמירויות, בחריין וסודן, אמר טראמפ כי הוא מאמין שגם סעודיה תצטרף בסופו של דבר לנורמליזציה עם ישראל. רק שלשום אמר שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן - שככל הנראה השתתף גם הוא במפגש בניאום - כי "סעודיה תומכת כבר זמן רב בנורמליזציה מלאה עם ישראל, אך הסכם שלום קבוע שמסדיר את הקמתה של מדינה פלסטינית חייב לבוא לפני כן". סעודיה הגיבה באופן צונן יחסית להסכמים האחרונים בין ישראל למדינות ערב, והקפידה להזכיר בתגובותיה את הסוגיה הפלסטינית.
סעודיה אפשרה בשבועות האחרונים בצעד תקדימי למטוסים ישראליים לחלוף מעליה בדרכם לאיחוד האמירויות ולבחריין, ובשנים האחרונות נשמעת בה גם ביקורת קשה על הפלסטינים. גורם ביטחוני בכיר בישראל אמר בחודש שעבר בעקבות ההסכמים כי הוא "מאמין שגם סעודיה תצא בסוף מהארון". לפי ההערכות, ישראל עשויה לחתום על הסכמים עם עוד כמה מדינות נוספות - בהן מרוקו ועומאן.
8 צפייה בגלריה
מפציץ מסוג B 52
מפציץ מסוג B 52
מסוגל לשאת טילי שיוט וחימוש גרעיני. המפציץ B-52
(מתוך טוויטר)
אתמול, נזכיר, חלף מפציץ אמריקני מסוג B-52 באופן נדיר למדי מעל ישראל בדרכו מארצות הברית למפרץ הפרסי. כשהגיע לגבול ישראל-ירדן כיבה המפציץ את המשדר שלו, ונקלט לאחר מכן בבסיס חיל האוויר האמריקני שבבסיס אל-עודייד בקטאר. בשעה 18:16 חלף המטוס שוב בשמי ישראל, בדרכו חזרה לארה"ב. הוא היה מלווה במטוסי קרב מסוג F-15 ו-F-16.
הטיסה של המפציץ האמריקני התרחשה בצל איומיה של איראן להגיב למתקפות "הפגע וברח" הישראליות בסוריה, כלשונה, ולספק "מכה מוחצת" למתקפה אמריקנית אפשרית בימי כהונתו האחרונים של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ.
המפציץ B-52, שנכנס לשירות ב-1955, נחשב למפציץ העיקרי של צבא ארה"ב. יש לו טווח טיסה עצום של מעל 14 אלף ק"מ מבלי לבצע תדלוק אווירי, וכושר נשיאת חימוש במשקל של 32 אלף ק"ג. למטוס בגרסותיו החדשות מערכות נ"מ המורכבות בחלקו האחורי. הוא מסוגל לשאת טילי שיוט וחימוש גרעיני. את המפציץ מפעילים חמישה אנשי צוות: טייס, טייס משנה, שני נווטים וקצין לוחמה אלקטרונית.
פומפאו, נזכיר, עורך בימים אלה "מסע פרידה" מהמזרח התיכון, ואחרי שביקר בין היתר בטורקיה ובישראל - הגיע למפרץ הפרסי בסוף השבוע. מלבד הפגישה המשותפת עם נתניהו, פומפאו נפגש עם בן סלמאן גם בריאד. בזמן שהותו במפרץ ביקר פומפאו גם באיחוד האמירויות ובקטאר.