4 צפייה בגלריה
סבידור מרכז
סבידור מרכז
הספירה נמשכת
(צילום: יריב כץ)
במשרד התחבורה וברכבת ישראל החליטו להשאיר את הרכבת סגורה לתנועת נוסעים בסופי השבוע, חרף העובדה שישראל יצאה מהסגר השלישי. ההסבר: קידום העבודות על חשמול המסילה. באופן חריג וחסר תקדים הרכבת מושבתת לחלוטין בימי שישי ושבת. בעבר במצבים זמניים דומים ניתנו הסעות בין מוקדי העבודות ושאר רשת הרכבות הופעלה כרגיל. ynet מביא את סיפורם של הנוסעים שנותרים מנותקים בשל ההחלטה שרבים מהם מגדירים שרירותית ודורסנית, ואנחנו נהיה כאן בכל סופ"ש כדי לספור את ימי המחדל.
נשארתם תקועים בסופ"ש כי הרכבת לא עובדת? כתבו לנו למייל האדום
סמאח שיח לומדת רפואה באוניברסיטת תל אביב ובבתי החולים שבמרכז הארץ, אך בכל סוף שבוע היא נוסעת לבית משפחתה בעכו. "מעכו לתל אביב יש בכל מוצ"ש אוטובוס אחד. אם אני מפספסת אותו אני נתקעת לגמרי, ולכן אני צריכה להגיע מספיק זמן מראש ולתפוס מקום. הנסיעה איטית, עם מזוודות, ובסוף אני צריכה לצעוד חצי שעה ברגל מהתחנה לדירה שלי בתל אביב". לדבריה, "זו נסיעה קשה ובמיוחד למי שסובל מכאבי ראש, בחילות, וכשהאוטובוס מלא ועמוס הנסיעה לוקחת כמעט שלוש שעות במקום שעה וחצי ברכבת".
4 צפייה בגלריה
רציפים ריקים בתל אביב
רציפים ריקים בתל אביב
תחנת רכבת האוניברסיטה בתל אביב
הפסקת שירות הרכבות בסופי השבוע מאלץ את סמאח לוותר על משמרות שישי בצהריים, ומכיוון שביום ראשון היא מתחילה לעבוד מוקדם בבוקר - היא חייבת לחזור במוצאי שבת. "הנסיעות באוטובוס סוחטות, אני מגיעה עייפה, וזה מעצבן מאוד כי אין שום סיבה מוצדקת לא להחזיר את הרכבת. אפשר לבצע עבודות תשתית גם בלי להשבית את הכול לחלוטין. אני מכירה המון סטודנטים שנמצאים בבעיה דומה. אומרים שעד 2024 ימשיכו בעבודות על המסילות לצפון - אז עד אז לא יהיו רכבות בסופי שבוע? זה מוגזם".
שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות, אמרה כי בארגון מתקבלות מאות פניות של נוסעים שכועסים על השבתת הרכבת בסופי השבוע. "מה ההיגיון בהשבתה כוללת של הרכבת, גם במקטעים שבהם לא נערכות עבודות? על משרד התחבורה להורות לרכבת להשיב את הפעילות בכל אותם מקטעים שבהם לא מתבצעות עבודות, להכניס חלופות ראויות במקומות שבהם לא ניתן להשיב כעת את השירות ולפרסם את לו"ז החזרת הרכבות בצורה נגישה לציבור".
שמרית נוטמן


ב-25 בספטמבר האחרון הודיע משרד התחבורה שבעקבות החלטת הממשלה על סגר שני, השירות הבינעירוני יופסק בסופי השבוע ולכן גם פעילות הרכבת הופסקה. עם סיום הסגר הודיע המשרד כי "האוטובוסים הבינעירוניים ישובו לפעילות מלאה גם בסופי השבוע", אלא שצוין באותה הודעה כי "הרכבת תפעל בימי ראשון עד חמישי בלבד, ללא סופי שבוע". עוד נכתב כי התחבורה הציבורית תחדל לפעול בשעה 22:00, אך מאז המשרד האריך את השעות לשעות הפעילות הרגילות והחריג גם מכך את הרכבת. בפועל, הרכבות האחרונות יוצאות בסביבות 20:00. לפי תוכניות משרד התחבורה, הפעלת הרכבת לכיוון צפון בסופי שבוע תחודש באופן מלא רק ב-2024-2023.

החשמול הזוחל

ברכבת מנצלים את סגירת המסילות לצמצום העיכובים המשמעותיים בעבודות חשמול המסילות ומכשירים נהגים לביצוע הדרכות על הקרונועים החדשים שיונעו באמצעות חשמל.
פרויקט החשמול אמור לשדרג את השירות לנוסעים, אלא שהוא נעשה באיחור משמעותי. לפי דו"ח מבקר המדינה שפורסם באוקטובר האחרון, כבר משנת 2000 רכבת ישראל פועלת כדי להחליף את מערך רכבות הדיזל המזהם ברכבות חשמליות, מהלך שצפוי להביא לקיצור זמני הנסיעה, להגדיל את מספר הרכבות ברשת, לשפר עמידה בלוחות הזמנים ולצמצם תקלות. על פי הדו"ח, 12.1 מיליארד שקלים הוקצבו לפרויקט, אך נכון לסוף 2019 רק 31% מהתקציב נוצל.
4 צפייה בגלריה
 יעמדו ביעד המחודש - 2025?
 יעמדו ביעד המחודש - 2025?
יעמדו ביעד המחודש - 2025?
(צילום: ירון שרון)
4 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
שרת התחבורה מירי רגב
(צילום: הדר יואביאן)
בשנת 2013 נקבע שהפרויקט יושלם עד 2019, אך הוא נדחה, וכעת מועד הסיום המשוער הוא 2025 - שש שנים איחור. בדו"ח הקודם שהכין מבקר המדינה בנושא ב-2017, העריכו ברכבת ישראל שהפרויקט יושלם בשנת 2021. לאחר מכן נקבו במועד רחוק הרבה יותר - 2030.
חלק מהעיכובים בשנים האחרונות נובעים מסכסוך משפטי שנוצר מול החברה שמבצעת את החשמול, ומהצעת הרכבת לשלב קבלנים נוספים. לאחר כניסתו לתפקיד של המנכ"ל החדש של הרכבת, מיכה מייקסנר, הושגה פשרה עם החברה המבצעת ותאריך היעד נקבע לשנת 2025.
גם אומדן העלויות של פרויקט החשמול תפח מ-11.9 מיליארד שקלים ב-2014 ל-12.4 מיליארד ב-2019. על פי מבקר המדינה, לדחיית הפרויקט יש גם עלויות אחרות בסך מאות מיליוני שקלים מדי שנה. "עיכובים בפרויקטים עלולים לגרום לפרויקט לאבד את כדאיותו ולהביא לשינויים בתעדוף מרכיביו", כתב המבקר.
עד לסיום הפרויקט, מקטעים רבים צפויים להסגר, אך מבחנה של הרכבת לא יהיה רק בעמידה בלוחות הזמנים - אלא גם ביכולתה לספק במקביל שירות הולם לציבור הנוסעים שרבים מהם נסמכים עליה.
ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה ולא התקבל כל מידע באשר ללוח הזמנים לחזרת הרכבת לפעילות בסופי השבוע.