4 צפייה בגלריה
סבידור מרכז
סבידור מרכז
(צילום: יריב כץ)
ישראל יצאה בתחילת השבוע בהדרגה מהסגר השלישי, אולם במשרד התחבורה וברכבת ישראל החליטו להמשיך את עצירת פעילות הרכבות בסופי השבוע. ההסבר: קידום העבודות על חשמול המסילה. באופן חריג וחסר תקדים, הרכבת מושבתת לחלוטין בימי שישי ושבת, כשבעבר סיפקה הנהלתה שאטלים בין מוקדי העבודות והפעילה את שאר רשת הקווים כרגיל.
  • נותרתם תקועים בסופ"ש בגלל שהרכבת לא עובדת? כתבו לנו למייל האדום
אמיר ויינטראוב הוא סטודנט לרפואה במרכז הרפואי לגליל בנהריה. בעקבות סגירת הרכבת הוא מתקשה לבקר את משפחתו בסוף השבוע הראשון שלאחר הסרת הסגר. "כל השבוע אני נמצא בנהריה, לומד ועובד, ואין לי זמן פרטי לעצמי. בסוף השבוע זה הזמן שאני יכול לחזור לראות את החברים ואת המשפחה שלי במרכז אבל הרכבת לא עובדת", הוא מספר.
4 צפייה בגלריה
עבודות בתחנת ההגנה
עבודות בתחנת ההגנה
עבודות חשמול ברכבת
(צילום: רכבת ישראל)
ויינטראוב הוסיף: "בנהריה יש תחנת רכבת ומדברים בסיסמאות של חיבור הפריפריה למרכז, אבל בסוף מזלזלים בציבור בזה שסוגרים את הרכבת וגם בזה שלא נותנים תאריכים ולא אומרים למה זה קורה. ביום שישי אי אפשר להידבק בקורונה ובחמישי כן?".
לדברי הסטודנט הצעיר, גם במשרד התחבורה לא נתנו לו תשובות. "אתה מתקשר למוקד ולא יודעים מה להגיד לך, מעבירים אותך מאחד לשני ובין השורות אתה מבין שזה תקוע בהוראות מלמעלה. אם היה שיתוף של הציבור ונותנים סיבה הגיונית ומגבילים את הסגירה בין תאריכים זה היה עוד סביר, אבל אין עם מי לדבר והתחושה היא פשוט זלזול.
"האלטרנטיבה היא רכב פרטי או אוטובוס אבל אני מנסה מאוד לצמצם נסיעות ברכב הפרטי - זה מזהם, מתיש ומסוכן ובאוטובוס צפוף בתקופת קורונה, הם מאחרים או לא מגיעים ועומדים בפקקים. המדינה אומרת לציבור תעברו לתחבורה ציבורית אבל מוכיחה לו כל פעם מחדש שאי אפשר לסמוך על התחבורה הציבורית".
4 צפייה בגלריה
אמיר ויינטראוב
אמיר ויינטראוב
"אין עם מי לדבר". אמיר ויינטראוב
שמרית נוטמן, מנכ"לית ארגון 15 דקות, אמרה כי "משרד התחבורה חייב להחזיר את השירות החיוני של הרכבת לסדרו בהקדם, ולחייב את הנהלת הרכבת לדווח בשקיפות לקהל הנוסעים על הצפי לסגירות בשל עבודות, חצי שנה קדימה. כך נעשים הדברים בחו"ל, ולשירות זה ראויים גם הנוסעים כאן בישראל".
ב-25 בספטמבר בשנה שעברה הודיע משרד התחבורה כי בעקבות החלטת הממשלה דאז על סגר שני, השירות הבינעירוני יופסק בסופי שבוע - ובעקבות כך גם פעילות הרכבת הופסקה. עם סיום הסגר השני, הודיע המשרד: "האוטובוסים הבינעירוניים ישובו לפעילות מלאה גם בסופי השבוע". ואולם באותה הודעה נאמר אז כי "הרכבת תפעל בימי ראשון עד חמישי בלבד, ללא סופי שבוע".

4 צפייה בגלריה
מירי רגב
מירי רגב
שרת התחבורה רגב
(צילום: אלכס קולומויסקי)
רק בישיבה שנערכה בנובמבר האחרון בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת נחשפה הסיבה: הרכבת נתפשת ככלי בטוח בתקופת הקורונה ולא בשל כך הופסקה תנועתה. אליאס מטר, נציג אגף הרכבות במשרד התחבורה, אמר אז כי תנועת הרכבת תחודש בקרוב בסופי שבוע רק לכיוון דרום.
"בקרוב נתחיל לשחרר נסיעות בסופי שבוע לכיוון דרום ומודיעין", אמר נציג משרד התחבורה בישיבה בוועדת הכלכלה. "לגבי כיוון צפון אין לנו בשורה כי אי אפשר לפגוע בתנועה בימי חול וכל העבודות מבוצעות בימי שישי. לכן, בשירות לכיוון צפון, עד 2024-2023 לא יהיו נסיעות".
נדגיש כי עבודות על חשמול המסילה בוצעו גם לפני עידן הסגרים ההרמטיים, אלא שאז לא הושבתה כל רשת הרכבות וההנהלה הסתפקה בהשבתה מקומית של אזורי העבודות וסיפקה שאטלים לטובת הנוסעים.