בית הדין האזורי לעבודה בבת ים דן אחר הצהריים (יום רביעי) בשאלה האם ניתן לאסור על עובדים שלא התחסנו מפני קורונה להיכנס לבתי ספר ולכל מקום עבודה אחר. הסוגייה הגיעה לפתחו של בית המשפט לאחר שבימים האחרונים נשמעו קריאות רבות מצד הורים לחייב גננות ומורים להתחסן.
הדיון התקיים בעקבות בקשה לצו מניעה שהגישה סייעת בחינוך המיוחד במועצה המקומית כוכב יאיר-צור יגאל, לאחר שלא הורשתה להיכנס לבית הספר משום שלא התחסנה. היא אף לא מוכנה לחשוף את סטטוס החיסון שלה.
השופטת בדיון, מירב קליימן, קבעה בהסכמת הצדדים כי יתקיים דיון המשך בשבוע הבא, ב-3 במרץ, שבו יוצגו עמדת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, עמדת השלטון המקומי ועמדת הסתדרות המעו"ף. בדיון נקבע כי עד לדיון הבא הסייעת תמשיך לקבל שכר, אך לא תוכל להגיע לבית הספר, לאור היעדר חקיקה בעניין סנקציות על עובד שמסרב להתחסן או להיבדק.
5 צפייה בגלריה
הסייעת בכניסה לדיון
הסייעת בכניסה לדיון
האם צוותי הוראה יחויבו להתחסן? סייעת שלא התחסנה בבית הדין לעבודה
(צילום: מוטי קמחי )
הסייעת, שמסרבת להתחסן, בכתה באולם בית המשפט במהלך הדיון. "אני חושבת שזה עניין פרטי שלי אם התחסנתי או לא. מילאתי הצהרה כל יום, כשאני יודעת שאם לא ארגיש טוב אז אשאר בבית", אמרה בדיון. "בשנים האחרונות לא הייתי חולה לשמחתי. המצב הזה מלחיץ אותי, הפחד שלי הוא שאצטרך להחליט אם לעשות בדיקה או חיסון. אני אוהבת את הילדים האלה ודואגת לשמור על עצמי. אני לא הולכת לאירועים או למקומות שאני לא צריכה להיות בהם. כל המחשבה שלי היא על העבודה שלי שאני כל כך אוהבת".
השופטת קליימן שאלה אותה: "את יכולה להבין את הדאגות של ראש המועצה, של ההורים ושל הילדים?". הסייעת לא התייחסה לשאלה ואמרה: "אני יודעת שיש סייעת שבגלל כל הלחץ מסביב - היא התחסנה. אבל אני מפחדת להתחסן".
5 צפייה בגלריה
עו"ד גלעד יצחק בר טל רעות לורנץ ו חן טלמור
עו"ד גלעד יצחק בר טל רעות לורנץ ו חן טלמור
"ראשי ערים לא יכולים לקחת את החוק לידיים". עו"ד חן טלמור
(צילום: מיטל אזולאי)
עו"ד חן טלמור, שמייצג את הסייעת, אמר בדיון כי "יש לגבש הסדר חקיקתי, אבל ההחלטה להוציא את אותה עובדת ולא להכניסה לעבודה - זו החלטה שהיא כמו של שריף במערב פרוע, ללא סמכות לקבל אותה". לדבריו, "אין שום החלטה של היועמ"ש או של הממשלה שמאשרת לקבוע זאת. ביום שאמרו לתובעת שאסור לה להגיע לעבודה, לא נאמר לה שהיא תמשיך לקבל את משכורתה, ועכשיו רק היא מגלה שכן. האם בית הדין רוצה לבזבז כספי ציבור של כל מי שלא מוכן להתחסן? גם השהייה בתשלום היא השהייה".
השופטת קליימן תהתה: "איך אתם מצפים שהמועצה תשמור על הילדים וההורים שיכולים להיכנס לבידוד או לחלות? חלקם גם בקבוצות סיכון וחלקם בחינוך המיוחד. אנחנו חייבים להתייחס בשוויון זכויות גם לצד הזה".
עו"ד טלמור, מצדו, טען כי באתר משרד הבריאות כתוב במפורש שלא יודעים אם החיסון מונע הדבקה. "בעניין בדיקת הקורונה, גם הממשלה קבעה בצורה ברורה שעל כל עובד רק להגיש תצהיר. גם בחדרי הכושר הממשלה קבעה שהעובדים לא יהיו מחויבים לעבור בדיקת קורונה - וכך גם קבע היועמ"ש", אמר. "צריך חקיקה ראשית. אם אין כזו, אז אין סיבה שהעובדת תשב עשרה ימים בבית ולא תורשה להיכנס לבית הספר".
5 צפייה בגלריה
ראש המועצה בכניסה לדיון
ראש המועצה בכניסה לדיון
"צריך לתעדף את זכות התלמידים לחיים". ראש המועצה כוכב יאיר-צור יגאל
(צילום: מוטי קמחי )
השופטת אמרה בתגובה: "התפקיד שלנו הוא לאזן בין החופש של הסייעת לבחור לבין הבחירה של הילדים וההורים בחיים. הממשלה לא יכולה לפתוח את בית הספר ככה. מה אתם מצפים?". עורך הדין השיב: "ראשי ערים לא יכולים לקחת את החוק לידיים, יש משקל להחלטות של היועמ"ש ושל הממשלה. הבדיקה נוגדת את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו ואת העובדה שיש מעסיקים שמחליטים כי רק מי שהתחסן נכנס".
ראש המועצה כוכב יאיר-צור יגאל, יובל ארד, אמר לשופטת קליימן כי אמון הציבור בראשי הרשויות גדל בשנה האחרונה, בעקבות התנהלותם במהלך משבר הקורונה. "כשפרצה המגפה, ראשי הרשויות היו הראשונים לעשות תחקירים אפידמיולוגיים, לפני שמשרד הבריאות עשה זאת. לא בכדי אמון הציבור בהם השנה נסק - כי לקחנו אחריות", אמר ארד. "הציפייה מאיתנו היא שניתן מענה לצורכי הפרט. ההורים והילדים מסתכלים על ראשי הרשויות ומבקשים - 'אנא פתחו את חטיבות הביניים', 'אנא עשו מאמץ לאפשר חמישה ימים בשבוע' - כל אלה לפני שהממשלה קבעה כך".

"אנחנו מקבלים החלטות מהבוקר עד הלילה לטובת התושבים, והיום - העיניים של ראשי הרשויות נשואות אל אולם בית המשפט הזה", המשיך ארד. "לא הייתה לי כוונה לפגוע, לא היה לי רצון לדרוש מאדם להתחסן אם הוא לא רוצה בכך. כל מה שדרשנו הוא שאם עובד לא ירצה להתחסן - הוא יידרש לעשות בדיקה קורונה בתדירות נמוכה, כל שבעה ימים.
"אני חושב שבהחלטה זו נהגנו בצורה מידתית ומאזנת. מדובר בעובדת מסורה, ואין כאן טענה אישית כלפיה, אבל הנזק הרגשי והנפשי של ילד בחינוך המיוחד שייכנס לבידוד הוא עצום. אני בטוח שזו לא כוונתה, ואני חושב שאולי חוסר המחשבה עד הסוף על הסירוב זה מה שהביא אותה לכך. אני חושב שאנחנו צריכים לתעדף את זכות התלמידים לחיים".
5 צפייה בגלריה
בי"ס גבריאלי הכרמל
בי"ס גבריאלי הכרמל
ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום: מוטי קמחי)
בבסיס דרישת ההורים עומדת הטענה שלפיה גנים וכיתות נאלצו להיכנס לבידוד בשל אנשי צוות חינוכי שמסרבים להתחסן - מה שפוגע גם בלימודים ובתלמידים, וכן בהורים שנאלצים להישאר בבית.
מנתוני משרד החינוך המעודכנים עולה כי 22,006 תלמידים ו-2,887 אנשי הוראה, גננות ומורים שוהים כעת בבידוד. מחודש אוקטובר עד כה שהו בבידוד לפרקי זמן שונים כחצי מיליון תלמידים וצוותי הוראה.
רק בשבוע שעבר נכנסו תוך יממה אחת 2,633 תלמידים ו-369 עובדי הוראה לבידוד על רקע חשיפה לחולי קורונה מאומתים - ובמקביל יצאו מבידוד 3,438 תלמידים ו-637 עובדי הוראה.

הורים לילדי הגנים מאיימים בתביעה על עיריית ת"א

בתוך כך, הורים לילדי אשכול הגנים בתל אביב, שנשלחו לבידוד בעקבות חשיפה לגננת שנמצאה חיובית לקורונה לאחר שסירבה להתחסן, תובעים מהעירייה להפעיל את מערכת החינוך רק באמצעות עובדי הוראה מחוסנים, או כאלה שביצעו בדיקת קורונה, בטרם יגישו עתירה מנהלית או עתירה לבג"צ.
5 צפייה בגלריה
עו"ד טל קדש
עו"ד טל קדש
"מדובר במחדל של ממש". עו"ד טל קדש
(צילום: רותם שביט)
ההורים פנו לעירייה באמצעות עו"ד טל קדש, על רקע סגירת חמש כיתות גן באשכול גנים שבו לומדים כ-150 ילדים שנשלחו לבידוד. לטענת ההורים, הגננת שלא התחסנה מבחירה נדבקה מסייעת מחליפה שגם לא התחסנה מבחירה.
"מדובר במחדל של ממש, שבגינו נאלצו כ-150 ילדים לפחות להיכנס לבידוד ביחד עם בני משפחותיהם, בשבוע חג פורים משמח שלו חיכו בציפייה רבה. זאת מבלי למעט בפגיעה הקשה בבריאות הילדים ובפגיעה בפרנסתם של ההורים", טען עו"ד קדש. "מדובר במצב שהדעת אינה סובלת, לפיו לאחר סגר ממושך שהתחיל בדצמבר, שגרם לנזקים גדולים לילדים ולמרשיי גם יחד, נאלצים הם ובני משפחותיהם לשהות בבידוד לתקופה ממושכת נוספת על לא עוול בכפם, לנוכח אי נקיטת אמצעי זהירות מינימליים מצד הגורמים הרלוונטיים והעובדים באשכול".
מעיריית תל אביב נמסר: "המכתב התקבל בעירייה השבוע ואנו לומדים את הטענות בכובד ראש, על יסוד הוראות הדין ובשים לב למחויבותה של העירייה לבריאות הציבור ולפעילותם החיונית של מוסדות החינוך, בפרט בעת הזו".


יו"ר ארגון המורים: "מורה שלא יתחסן - יעבוד מהבית"

רן ארז, יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים סיפר באולפן ynet כי לפי סקר אינטרנטי שערך - והודה כי הוא אינו יודע עד כמה הוא מדויק - כ-75% מהמורים התחסנו, 15% רוצים להתחסן ו-10% מסרבים. הוא הודיע כי "מורה שלא התחסן יעבוד מהבית", ויצא נגד יוזמת פורום 15 "הערים העצמאיות" להשיב את תלמידי כיתות ז'-י' לבתי הספר ביום רביעי הקרוב, בניגוד להחלטת קבינט הקורונה.
"חוסר אחריות משווע", טען, "לא ייתכן שמצד אחד ראשי ערים שולחים פקחים לרשום דו"חות לכל מי שפותח חנות על דעת עצמו - ופה הוא דורש מהמורים לעבור על החוק. מדובר בחוק, בממשלה. אנחנו סומכים על משרד הבריאות, על הפרופסורים, על כל המומחים בתחום הבריאות שאומרים 'לא', ואז בא מישהו אחר ואומר 'כן, אני מצפצף'".
ממשרד החינוך נמסר: "משרד החינוך מייחס חשיבות רבה לקבלת חיסונים, אך אינו יחייב את ציבור עובדי ההוראה להתחסן. ככל שתהיה חקיקה שתחול על כלל האוכלוסייה ללא הבדלים ובאופן שוויוני - המשרד יתמוך בה".