1 צפייה בגלריה
עבדאללה חמדוק בנימין נתניהו
עבדאללה חמדוק בנימין נתניהו
ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוק וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו
(צילום : AFP , רויטרס)
ממשלת סודן החליטה היום (שלישי) לבטל את חוק החרם על ישראל שנחקק בשנת 1958. זאת כחמישה חודשים לאחר ההכרזה על הסכם נורמליזציה של היחסים בין המדינות. לצד ההודעה על ביטול החרם הבהירה ממשלת סודן בהודעה שפרסמה כי עמדתה העקרונית תומכת בהקמת מדינה פלסטינית כחלק מפתרון שתי המדינות.
החלטת הממשלה בחרטום תובא כעת לאישור סופי של מליאה המשותפת לממשלה ולמועצת הריבונות הסודנית. הממשלה ומועצת הריבונות משמשות יחדיו כרשות המחוקקת, בהיעדר פרלמנט במדינה.

החלטת ממשלת סודן היא צעד נוסף בתהליך התחממות היחסים בין המדינות, לאחר ההחלטה על נורמליזציה במסגרת יוזמת "הסכמי אברהם" שהוביל ממשלו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ.
בעקבות ביטול חוק החרם יוכלו סודן וישראל להרחיב את היחסים ביניהן לתחומים נוספים ללא מגבלות חוקיות. החוק שבוטל אחרי 63 שנה כלל שבעה סעיפים ומטרתו הייתה למנוע כל יחסים בין סודן לישראל, ובהם קשרים אישיים או עסקיים. העובר על החוק עשוי היה לעמוד בפני עונש מאסר של עד עשר שנים או קנס כספי גבוה.
שר המודיעין אלי כהן, שביקר בסודן לאחר נרמול היחסים, בירך הערב על החלטת ממשלת סודן. "זהו צעד חשוב והכרחי לקראת החתימה על הסכם השלום בין המדינות. שיתופי פעולה בין המדינות יסייעו הן לישראל והן לסודן ויתרמו ליציבות הביטחונית האזורית שהינה חיונית לפיתוח הכלכלי באזור. סודן היא מהמדינות החשובות באפריקה והסכם שלום איתה יחזק את מעמדנו הבינלאומי ויתרום ליציבות ולשגשוג של שתי המדינות", נכתב בהודעה שפרסם.
במסגרת המהלך לנרמול היחסים עם ישראל, ארה"ב הסירה בדצמבר את סודן מרשימת המדינות התומכות בטרור, אחרי 27 שנה. סודן הסכימה לשלם פיצויים למשפחות נפגעי טרור: היא הודיעה כי תשלם 335 מיליון דולר כדי לפצות את הניצולים ואת משפחות הקורבנות מהמתקפות של אל-קאעידה ב-1998 על שגרירויות ארה"ב בקניה ובטנזניה, והתקפה של הארגון הג'יהאדיסטי בשנת 2000 על המשחתת האמריקנית "קול" שעגנה לחופי תימן. התקפות הללו בוצעו לאחר שהדיקטטור עומאר אל-באשיר נתן למנהיג אל-קאעידה דאז אוסמה בן לאדן מקלט בסודן.