7 צפייה בגלריה
אילן ישועה
אילן ישועה
"בקשות הועברו בצורה אינטנסיבית". אילן ישועה
(צילום: יואב דודקוביץ)
משפט נתניהו: חקירתו הנגדית של מנכ"ל וואלה אילן ישועה המשיכה היום (רביעי) בבית המשפט המחוזי בירושלים. ישועה, שהעיד בפעם התשיעית במסגרת תיק 4000 (פרשת בזק-וואלה), תוחקר על-ידי הסנגורים של הנאשמים – ראש הממשלה בנימין נתניהו, ובעלי השליטה לשעבר בחברת בזק, בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ'. גם היום תחקר את ישועה עורך דינו של שאול אלוביץ', ז'ק חן. ynet העביר דיווחים חיים מהדיון בבית המשפט.

7 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"מנעו מאיתנו לעלות סקר שבנט מתחזק בשני מנדטים". נתניהו
(צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
במהלך החקירה הנגדית ניסה עו"ד חן לערער את אמינותו של ישועה, ודרש להבין מדוע טען לפני התפוצצות הפרשה בפני מו"ל הארץ עמוס שוקן כי אין סיקור מוטה בוואלה. ישועה נימק זאת ביחסי הציבור של האתר וברצון למנוע פגיעה בו, והדגיש כי על אף שניסה שיעלו גם כתבות נגד נתניהו - בסופו של דבר הן ירדו במהירות בעקבות לחצים שהפעילו על אלוביץ'. חן טען גם כי ישועה היה היוזם של הכחשת הפרשה ולא קיבל הוראות מלמעלה - וישועה כפר בכך.
עו"ד חן ניסה להראות כי לישועה היה שיקול דעת בהעלאת כתבות. כך למשל, בכתבת המסעדה של אשתו של בנט, שלא עלתה בסופו של דבר למרות לחצים שהופעלו על ישועה. מנכ"ל וואלה לשעבר טען בתגובה כי הסיבה לכך שהכתבה לא עלתה הייתה שהמערכת סירבה לכך בתוקף.
7 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
"חשב שזה לא בסדר - והמשיך להעביר". אלוביץ'
(צילום: גיל יוחנן )
15:20 הסתיים הדיון להיום
14:45: "איך אני צריך לדעת שלטובת ראש הממשלה אני צריך לתקוף את הנשיא ואשתו?"
עו"ד חן אימת עם ישועה את העובדה שהכין את עצמו לחקירה פלילית בפרשה עוד לפני שנפתחה לאחר שפורסם תחקיר בנושא הסיקור המוטה בוואלה. ישועה אף התייעץ עם עורך דין בעניין ושמר תכתובות וואטסאפ שיחזקו את טענותיו. ישועה אישר כי בדק עם עורך דינו אם עבר עבירות פליליות.
לאחר מכן הקריא חן לישועה מעדותו: "זו לא פרקטיקה תקינה שמו"ל דורש להוריד כתבות, כי עיתונות צריכה להיות עצמאית. מצד שני בואו לא נהיה נאיבים - כלי התקשורת, גם בעולם, מוחזקים על-ידי טייקונים עם אינטרסים כלכליים. להגיד ששאול לא היה היחד שהפעיל לחץ על המערכת שלו?". חן הקריאה ציטוט נוסף: "אמרתי לכם כבר שהעיתונים בעולם רובם שייכים לטייקונים. הם לא קונים בשביל רווח אלא בשביל השפעה כזו או אחרת. אצלנו הדבר הזה נוהל בצורה מטומטמת. אפשר לנהל את זה בצורה אנטיליגנטית. הטייקונים האחרים לא צריכים לעקוב אחרי כתבות כל הזמן, הם לא צריכים להתערב כל הזמן, לעלות או להוריד. הם מראש מנחיתים את הקו שלהם ".
ישועה הסביר את האמירה: "אם מישהו היה בא אליי ואומר שהקו שלנו הוא עיתון ימני, זכותו של בעל העיתון. הייתי מוצא דרך ליישם את הקו הזה - למשל, לוקח עורך ימני כמו ינון מגל ואומר לו תבנה את הצוות וזה הקו. אבל אצלנו זה לא היה ימין ולא שמאל, לא היה שום קו. זו הנקודה המטומטמת. הדרישות מאיתנו לא היו קשורות לימין או שמאל, אלא דוגמאות שלקוחות מעולמות הזויים. האג'נדה שלי הייתה לשמור על ראש הממשלה ולאתרג אותו. אפילו אם היו אומרים לי את זה לא הייתי יודע מה לעשות. איך אני צריך לדעת שלטובת ראש הממשלה אני צריך לתקוף את הנשיא ואשתו? איך? יש כאן דרישות לא סבירות שאיש לא היה מצליח ליישם אותן".
חן שאל על הכוונה למנות את ערן טיפנבורן לעורך וואלה. ישועה אמר: "בסגנון שעושים את זה ב-ynet בא מישהו ואומר 'יכול לשים 2-3 ידיעות בעד, 2-3 ידיעות נגד?' אבל גם הוא היה נופל בדיוק באותו מקום. אמרתי אולי אשים אותן ואחסוך לעצמי את כל העניין".
חן: "אמרת שזו הצורה שנוני עובד, תפור חכם. לזה התכוונת?" ישועה: "כן. אבל אני מעיר שזה לא היה עובד... ידיעות היה המתחרה העיקרי שלנו" חן: אז אתם תוקפים אותו? ישועה: כן.
7 צפייה בגלריה
אילן ישועה
אילן ישועה
"לפעמים אתה משגר הכחשות ומקווה שזה יתפוס". ישועה בבית המשפט
(צילום: גיל יוחנן )
13:45: "התוצאה הסופית הייתה שהאתר מוטה"
עו"ד חן ציטט את ישועה מתוך חקירתו במשטרה: "היו מקרים שנתתי גיבוי למערכת ולכן המשיכו להיות גם הרבה כתבות נגד ביבי. אם תבדקו תגלו שיש כתבות רבות נגד ביבי. הדבר העיקרי שיכולתי לעשות זה ההצבעה שלי העיקרית. אמרתי למערכת שאנחנו צריכים לכתוב גם נגדו ולכתוב דברים בטובת סער. זה הכי משגע אותו".
ישועה נשאל אם הדברים נכונים, והשיב: "ניסיתי שיהיו גם כתבות נגד. הסברתי למשטרה שזה לא עזר לי יותר מדי. מהר מאוד נאלצנו להוריד את הכתבות. התוצאה הסופית הייתה שהאתר מוטה. הטקטיקה שנקטתי בה לא עזרה".
13:30: "עמוס שוקן ידע שאני משקר"
עו"ד חן הציג הודעה ששלח ישועה למו"ל הארץ עמוס שוקן בעקבות כתבה שעלתה בדה מרקר ובה נכתב כי יש בוואלה סיקור אוהד לנתניהו. בהודעה כתב ישועה לשוקן: "אין סיקור אוהד בוואלה לביבי. תבדוק". ישועה השיב כי שיקר לשוקן כחלק מיחסי הציבור של האתר, במטרה להכחיש את שנטען בכתבה נגד וואלה. הוא הוסיף כי אלוביץ' ידע מכך, ואמר כי כולם ידעו שהוא משקר כחלק מתפקידו להגן על האתר.
השופטת לישועה: מה אדוני רוצה לומר? שכשאתה כותב את זה לעמוס שוקן הוא יודע שאתה משקר? ישועה: כן, הוא מבין את זה.
13:00: "גלגל ההצלה שלך מפונצ'ר"
עו"ד חן הציג לישועה כתבה של אמיר טייג שבה נטען כי גלעד ארדן ואבי ברגר הורחקו ממשרד התקשורת במסגרת דיל בין נתניהו לאלוביץ'. בזמן אמת הכחיש ישועה את הכתבה וטען שמדובר בהשמצות. ישועה הסביר: "בדיוק השקענו באולפן גדול, וחשבתי שהם מנסים לטרפד את ההקמה של ערוץ החדשות שרצינו להקים בוואלה. רציתי להגן על החברה. אני יודע שמשתמשים בוואלה עוד לפני התחקיר של וייץ. אני מכחיש את הקטע שוואלה יכול להיות חלק מדיל, אני יודע ומכחיש נמרצות. בתור מנכ"ל וואלה אני לא רוצה שהיוזמה להקים ערוץ תיפול. כולם ידעו כולל אני שהסיקור מוטה".
חן שאל בעקבות זאת: אז מה הטעם לכתוב לו? ישועה: לפעמים אתה משגר הכחשות ואתה מקווה שזה יתפוס. חן: פה שיקרת לו נכון? ישועה: וודאי. חן: ושלחת אותו לבדוק את השקר? ישועה: נכון. אני ושאול היינו מתואמים ביחסי ציבור, תגובות לעיתונאים נועדו להגן על החברה. יש פה מאמר שהנפגע העיקרי ממנו הוא לא וואלה, אלא עוסק בשאול ובנתניהו. כאב לי על הקטע של וואלה, אז סייעתי. כשאתה מגן על החברה שלך כמנכ"ל, אז אתה מגן גם ברטוריקה. חן: גלגל ההצלה שלך, שאול אלוביץ', מפונצ'ר. למה? כי זה הכל יוזמה שלך. שאול לא הכתיב לך שום דבר. לכן התשובה שלך לבית המשפט לא הייתה מדויקת. ישועה: אני לחלוטין חולק עליך. אני ושאול דיברנו כל יום וזו כתבה שהטרידה מאוד את שאול. התזה שאתה בונה פה, אומרת שאני הובלתי את כל זה. אתה מניח שלא היו בינינו שיחות חן: זו יוזמה שלך. נוח לך לבוא לצייר אירוע אחר ולהמציא. אמרת שזה יוזמה של שאול אלוביץ' להשיב לטייב, ואני מראה שהיא באה ממך. ישועה: אתה מדמה שאני לא דיברתי עם שאול. אבל היה תיאום מלא. הפריע לי הנוסחים על וואלה. אני בטוח שגם יועצי התקשורת שלו היו מעורבים, הוא תמיד את עירב את מוטי שרף יועץ התקשורת שלו.
7 צפייה בגלריה
איים בהתפטרות. ינון מגל
איים בהתפטרות. ינון מגל
איים בהתפטרות. ינון מגל
(צילום: צביקה טישלר)
12:30: "קריאת ההשכמה הייתה אחרי התחקיר"
עו"ד חן שאל את ישועה על התחקיר שפרסם העיתונאי גידי וייץ בעיתון הארץ עוד לפני שהתפוצצה פרשת 4000, שבו דיווח כי הסיקור בוואלה מוטה לטובת נתניהו. חן ביקש מישועה לאשר שאמר בעבר שכולם ידעו עוד לפני התחקיר של וייץ, וישועה אישר; לאחר מכן הזכיר חן כי ישועה אמר בחקירה שעיתונאים שרצה להביא למערכת שאלו אותו גם הם על ההתערבות לטובת נתניהו - עוד לפני שפורסם התחקיר.
לאחר מכן שאל חן את ישועה: "מבחינתך קריאת ההשכמה הייתה אחרי התחקיר?". ישועה השיב בחיוב.
11:15: "יש לך אייקיו 160, זו נראית לך ידיעה ראויה?"
עו"ד חן שאל את ישועה על ידיעה שהגיעה לידי וואלה סלבס על חברתו של יאיר נתניהו, שבה היא נראית מתנשקת עם חברה אחרת. אלוביץ' העביר לישועה הודעה מזאב רובינשטיין שבה נכתב: "היי בוס, הסיפור עם הבן ממשיך. יש לכם בבלעדית תמונת שחברתו מתנשקת עם חברה. ואתם הולכים לעלות את זה. צפה לשיחה". ישועה אישר כי הוא זוכר את ההודעה. עו"ד חן הקריא לישועה הודעה שכתב בזמנו לאלוביץ': "ידועה לי על תמונה מהצהריים ואסרתי להעלות". אלוביץ' השיב אז לישועה: "אילן, תמנע זאת בכל מחיר. זה תפס כיוונים הזויים. מחר הוא אמור לחתום על האישור להנפקה".
חן: שאול מגיע לאירוע אחרי שאסרת להעלות את הרפש הזה כבר בצהריים. אני לא מטעה אותך. ישועה: יכול להיות שמישהו שלח לי את זה. אני לא יושב על הכל ורואה את התמונה. יכול להיות שבאו אליי מהמערכת והבינו שזה חומר נפץ. חן: זו נראית לך ידיעה ראויה בכלל? יש לך אייקיו 160. ישועה: כשנותנים לי מחמאה אני יודע שאצטרך לשלם עליה. אני לא חושב שאתה רוצה ללכת לשם. אנחנו אתר שבסוף יש בו וואלה סלבס. תפתח ותראה את הידיעות. כשמגיעות כאלה ידיעות אז עורך וואלה סלבס מחליט ביחד עם העורך הראשי. מי שכפה את ההתערבות בידיעות מהסוג הזה והפך את זה למן תהליך מטורף של להחליף כותרת ותמונה זה הצד השני. תבוא אליהם בטענות.
ישועה סיפר בהמשך כי הפעיל לחץ על העורך הראשי ינון מגל כדי שהידיעה לא תעלה, ואף התקשר בעצמו ישירות לעורך בדסק - דבר חריג מאוד, שכן ישועה הוא המנכ"ל ולא העורך הראשי, ולא אמור להתערב בתכנים שעולים באתר. ישועה הסביר: "רציתי לוודא שזה לא יוצא. זה אירוע שנכנס לרצף של עשרות אירועים שבמסגרתם ינון מאיים בהתפטרות. בתוך הקונטקסט הזה זה קרה. הוא איים בהתפטרות שלוש פעמים".
7 צפייה בגלריה
בנט אחרי הודעת נתניהו: "לא ביקשתי ראשות ממשלה, ביקשתי ממשלה"
בנט אחרי הודעת נתניהו: "לא ביקשתי ראשות ממשלה, ביקשתי ממשלה"
שלוש ידיעות נגדו ביום. בנט
(צילום: יואב דודקביץ')
עו"ד חן שאל את ישועה על כך שכתב לינון מגל: "החברה שלך מחרבנים במקום שבו הם אוכלים" בהקשר לכתבה על בת זוגו של יאיר נתניהו. ישועה הסביר: "שאול לחץ עלי כי הדבר הזה קריטי, ומחר הוא צריך לחתום על ההנפקה. אני מבהיר לינון שזה משהו קריטי. המשפט 'החברה שלך מחרבנים' מבטא את החשש שלי שהם עלולים להדליף את הידיעה למקום אחר. וואלה סלבס חיים על ידיעות צהובות, אין לזה קשר לכך שהם רצו להעלות את הידיעה. אני חששתי שהם יעלו דרך מקורות אחרים, פורסמו ידיעות יותר גרועות. היא פרסמה את זה בפייסבוק שלה". חן: האם הדברים קשורים? ישועה: וודאי שהם קשורים. ברגע ששאול כותב לי דבר כזה, ומחר הוא צריך לחתום על הנפקה, אני מבהיר לינון שהשעות הבאות קריטיות. אני אומר לך חד משמעית - אין לזה קשר לזה שהם מעלים ידיעות כאלה. המשפט הזה בסך הכל בא לבטא חשש שהם (וואלה סלבס) יעלו את זה במקום אחר.
אלה התכתובות שהוצגו בין היתר בנושא:
ישועה לאלוביץ', אחרי ההודעה מרובינשטיין: מי אמר לו שעומדים להעלות? אלוביץ' לישועה: אילן, תמנע זאת בכל מחיר. זה תפס כיוונים הזויים. אלוביץ לישועה: מחר הוא אמור לחתום על האישור להנפקה. אלוביץ לישועה: הם קיבלו מידע ושאלות מוואלה. ישועה למגל, העורך הראשי: אתם מעלים הנשיקה?????? למרות בקשות????? לאחר שש שעות, בבוקר, ישועה למגל: לא רוצה שתופתע. שוחחתי בלילה עם הבחור שהיה בדסק. אמרתי שזה בתיאום איתך וידאתי שהידיעה לא עולה. ישועה: השעות הבאות קריטיות בגלל משהו תהיה זהיר מאוד ושמור על קור רוח. מגל: חחח ישועה: אני רציני. ישועה: ותבדוק מי שם לנו מטען מאצלך. ישועה: החברה שלך מחרבנים במקום בו הם אוכלים.
10:40: "הייתי בצד של הסיקור המוטה, לא של בזק"
עו"ד חן אמר לישועה כי "במקביל לסיקור משפחת נתניהו בוואלה, ידעת שלקבוצת בזק היו סוגיות רגולטוריות שהתנהלו באותה תקופה. סיפרת במשטרה שידעת על רכישת יס ועל נושא ההפרדה המבנית ספרת שאלה סוגיות רגולטוריות חשובות. היה אירוע רגולטורי שלא זכרת - שיעבוד מניות בי קום (חברת האם של בזק). לא היית מצוי בסוגיות חשובות יותר".
ישועה השיב: "לא הסתרתי בשום שלב שהאישיו פה זה ההחלטות הרגולטוריות של קבוצת בזק. ציינתי רק דבר אחד שהוא נכון - אני הייתי בצד של הסיקור המוטה. לא הייתי איש פנימי של בזק. לא השתתפתי בפגישות על החלטות רגולטוריות. אגב גם שאול עצמו היה נותן לי מידע על בסיס מה שצריך לדעת".
10:15: ישועה טוען שלא היה לו סיכום מראש עם החוקרים
ישועה, נזכיר, לא נחקר באזהרה כחשוד - למרות החלק המרכזי שהיה לו בפרשה. עו"ד חן הזכיר פעם נוספת את הטענה שלישועה היה סיכום קודם עם החוקרים, שלפיו יעביר להם מידע בתמורה לכך שלא ייחקר כחשוד, וישועה הכחיש זאת.
7 צפייה בגלריה
ז'ק חן
ז'ק חן
טען שאלוביץ' אפשר לישועה שיקול דעת. עו"ד חן
(צילום: יואב דודקוביץ)
חן: שללת שהיה הסכם בינך לבין רשויות האכיפה בשאלת העמדתך לדין וגרסתך. הבהרת שלא אתה ולא עורכי דינך שוחחתם עם החוקרים טרם הגעתך לחקירה הראשונה. ישועה: נכון. חן: אתה לא יודע ולא אמרו לך שהיה יל כזה שאתה לא תוזהר (תיחקר באזהרה, ג"מ) ותדבר חופשי, והם ימנעו מנקטית צעדים נגדך. ישועה: בשום אופן לא. חן: לא נאמר לך שאתה חשוד. ישועה: מעולם לא. חן: החוקר אמר שאתה עד, כמו עד לתאונת דרכים שאפילו לא היה באוטו ומעיד לפי תומו, נכון? ישועה: כן
09:30: "אמרתי לאלוביץ' - כל המערכת תתפטר"
הדיון היום החל בנקודה שבה הפסיק אתמול - הלחצים מצד זאב רובינשטיין, מקורב למשפחת נתניהו, להשחיר את נפתלי בנט ורעייתו גילת. ישועה סיפר כי עורכי וואלה התנגדו להעלות כתבה על המסעדה הלא כשרה שבה עבדה גילת לכאורה. לדברי ישועה, "בלילה שבין חמישי לשישי בשעה 01:00 לפנות בוקר אמרתי שנלך לישון ומחר נטפל בשרצים (כינוי לכתבה על גילת, ג"מ) ובכתבה על אלדד יניב. שאול אמר לי 'לא ייאמן שהגדול (בנימין נתניהו, ג"מ) יושב ומחכה ואנחנו לא מצליחים להעלות שטות כזו'".
לדברי ישועה, הוא הסביר לאלוביץ למה לוקח זמן להעלות ידיעות כאלה. "אני לא מקליד לבד, זה שעת לילה", אמר. "אם פתאום אזעיק אנשים על דבר כזה בלילה זה יכול לשרוף אותנו, זה דבר לא שגרתי". ישועה הוסיף כי בין 14 ל-18 בינואר אותה שנה עלו ידיעות רבות נגד בנט.
"אחרי ששאול אמר לי שאנחנו לא מצליחים להעלות שטות כזו, העברתי את ההודעה בעילום שם לעורכים ולינון מגל וביקשתי שיבדקו", אמר ישועה. "רוח המפקד הייתה בהתחלה 'זה אוסף של שטויות'. ממצב שגם שאול אמר לי שזה אוסף שטויות, הגענו לכך שבמשך שלושה ימים הידיעות מרובינשטיין מועברות אליי. גם שאול חשב שזה לא בסדר אבל המשיך להעביר את זה. בסוף אמרתי שאנחנו לא יכולים להעלות את זה. הידיעה לא עלתה, אבל צריך להכיר בסיטואציה - המשכתי לקבל בצורה אינטנסיבית במשך שלושה ימים בקשות. הידיעה לא עלתה לא בזכותי, אלא בזכות המערכת שאמרה שאי אפשר להעלות דבר כזה. אחרת זה היה עולה". חן השיב על כך כי בחקירה הראשית לא טען ישועה שאלוביץ' אמר שמדובר ב"אוסף של שטויות".
עו"ד חן אמר לישועה כי אלוביץ' נתן לו שיקול דעת בהעלת הכתבות, אך ישועה השיב כי הרגיש את הלחץ מצידו כולל בליל שבת, אף שהעורך הראשי ינון מגל היה שומר שבת. לדבריו, "אמרתי לו שכל המערכת תתפטר". בהמשך תיאר ישועה כי אלוביץ' שוחח עמו מדי יום על בנט, והוסיף כי היה רצף של שמונה ידיעות שעלו נגדו - שלוש מהן באותו יום. הוא הוסיף כי מנעו מהאתר להעלות סקר שבו בנט מתחזק בשני מנדטים.

"בקשות בין הזויות למטורפות"

עדותו של ישועה פתחה את המשפט ונמשכת כבר ימים רבים לסירוגין. אתמול, אחרי הפסקה של שבועיים בדיונים, החלה חקירתו הנגדית על-ידי עו"ד ז'ק חן. עד כה פירט ישועה כיצד הלחצים מצד בני משפחת נתניהו גרמו להטיית סיקור משמעותית באתר וואלה, ואמר כי התמורה לכך הייתה הטבות רגולטוריות לקבוצת בזק - שבעלת השליטה בה הייתה קבוצת יורוקום שבשליטת אלוביץ'. הלחצים תועדו ברובם בהודעות ווטסאפ ושיחות טלפוניות.
כך למשל, אתמול טען ישועה כי "ההתנהלות של גברת נתניהו ונציגיה הייתה התנהגות הזויה עם בקשות הזויות. בקשות בין הזויות למטורפות. יש לי עשרות דוגמאות". הוא הוסיף כי "היינו צריכים להוריד ידיעות על משפחות שכולות כי זה לא מצא חן בעיני משפחת נתניהו". לדברי ישועה, לחצים כבדים הופעלו בעיקר כדי להשחיר את דמותו של בנט ורעייתו.
במקרה אחר, שפירט ישועה בעדות קודמת, כתב אלוביץ' לישועה על ידיעה לא מחמיאה לנתניהו שעלתה באתר: "אני הורג אותך. תוריד מיד, זה ימנע את אישור yes". במקרה אחר הנחה להיענות לבקשת שרה נתניהו: "תן לגברת כל מה שניתן, הגדול מתאבד בשבילי". אחרי אישור העסקה כתב אלוביץ' לישועה: "יש לך חלק בזה".
בעדות נוספת תיאר ישועה כי אלוביץ' עצמו הורה לו לבצע באתר את ההוראות שמגיעות מטעם נתניהו ורעייתו על-ידי מתווכים. "נאמר בבירור שיש עניינים רגולטוריים, אמרו שאם נתניהו יכעס - זה יפגע בהחלטות רגולטוריות של בזק", אמר ישועה. מנכ"ל וואלה לשעבר גם אמר כי איריס אלוביץ' אמרה לו "להוריד משהו כי השבוע נתניהו צריך לחתום לנו". כמו כן סיפר ישועה שכאשר התברר לבני הזוג אלוביץ' שנערכת חקירה שעלולה להיות קשורה ליחסיהם עם ראש הממשלה, הם ביקשו ממנו למחוק את ההתכתבויות ביניהם בעניין ולהשמיד את הטלפון הנייד שלו.
פורסם לראשונה: 09:05, 05.05.21