בג"ץ קבע כי אי אפשר להרוס את הבית שבנתה משפחת המחבל שהוציא לפועל את פיגוע הירי בצומת אריאל לפני כשנה וחצי, ובו נרצחו הרב אחיעד אטינגר וסמ"ר גל קיידאן. זאת משום שאינו עומד בקריטריונים של בג"ץ.
ביתו המקורי של המחבל עומאר אבו לילה נהרס באפריל 2019, לאחר הפיגוע, אלא שמשפחתו בנתה בית חדש סמוך למקומו המקורי ולפי בג"ץ היות שאינו מצוי במקום שעליו חל צו ההחרמה אי אפשר להרוס אותו. המחבל, עומאר אבו לילה נמלט מזירת הפיגוע וחוסל אחרי שלושה ימים, כך שלא התגורר בבית החדש.
3 צפייה בגלריה
הרב אחיעד אטינגר נרצח פיגוע צומת אריאל
הרב אחיעד אטינגר נרצח פיגוע צומת אריאל
הרב אחיעד אטינגר
(צילום: עופר עמרם)
3 צפייה בגלריה
נשיא המדינה ראובן ריבלין בביקור בשבעה של הרב אחיעד אטינגר בבית משפחת עלי
נשיא המדינה ראובן ריבלין בביקור בשבעה של הרב אחיעד אטינגר בבית משפחת עלי
הנשיא ראובן ריבלין בביקור תנחומים אצל משפחת אטינגר אחרי הפיגוע
(צילום: TPS )
תשובת בג"ץ התקבלה לבקשת עו"ד חיים בלייכר מארגון "חוננו" שפנה בשם משפחת אטינגר לאלוף פיקוד מרכז בדרישה להרוס את הבית החדש שנבנה. "בשים לב לכך שהמחבל שחוסל במהלך המרדף אחריו, לא התגורר בבית זה הרי שהריסת הבית אינה עומדת בקריטריונים שנקבעו על ידי בית המשפט העליון בעניין הריסת בתי מחבלים", נכתב במסמך של פיקוד המרכז למשפחה.
עו"ד בלייכר כתב בפנייתו כי "הבית נבנה באמצעות תרומות שמטרתן לתמוך ולעודד את הטרוריסטים במעשיהם. בניית בתים כאלה מעקרת מהשורש את יעילות הריסת הבתים למחבלים כצעד מרתיע המונע פיגועים. ועל כן, אבקש להוציא לאלתר צו המורה על הריסת המבנה שהוקם".
"בפנייתנו בשם משפחת אטינגר הצבענו על התנהלות מסוכנת של מפעל הטרור, שמגייס כספים ובונה בניינים עבור מחבלים ומשפחותיהם על מנת לעודד טרור", אמר עו"ד בלייכר. "התנהלות זו פוגעת קשות בהרתעה. על כן הצענו להפעיל סעיפי חוק שחוקקו כנגד תמיכה בטרור אשר מתירים להחרים ולהרוס בתים של תומכי טרור ולא רק את הבית שהמחבל התגורר בו. המענה שקיבלנו אינו חולק כלל על טענותינו ועל ההיגיון שבנקיטת צעדים אלו נגד הטרור, אלא אומר דבר אחד - לפי קריטריון בית המשפט העליון (בשבתו כבג"ץ) לא ניתן להרוס בית שהמחבל שרצח לא התגורר בו".
3 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע באריאל
(צילום: AP)
משפחתו של הרב אטינגר הביעה את כאבה על ההחלטה: "אנו מבקשים להביע את כאבנו הרב על כך שבני משפחת רוצח יקירנו ממשיכים לקבל מימון ותנאים 'בזכות' הרצח שביצע המחבל השפל". לדברי בני המשפחה, "כל עוד הבית החדש והמפואר יעמוד על תילו עוד ועוד מחבלים פוטנציאליים ובני משפחותיהם יקבלו רוח גבית להמשיך ולפגוע במשפחות רבות בישראל".
בפיגוע במרץ 2019 המחבל, הגיח מאחת החנויות באזור צומת אריאל, הגיע לטרמפיאדה בצומת ודקר את סמ"ר קיידאן - שעמד במקום עם לוחם נוסף כחלק ממשימת אבטחה של הטרמפיאדה. המחבל חטף את רובה ה-M16 של קיידאן - וירה בו למוות מטווח קצר. לאחר מכן פתח במסע ירי, שבמהלכו נפצע אנושות הרב אחיעד אטינגר, אב ל-12 מעלי, ונפצע קשה חייל נוסף. בבית החולים נאצלו לקבוע את מותו של אטינגר למחרת.