לאחר ששר ההתיישבות צחי הנגבי מהליכוד אמר הבוקר (חמישי) לאולפן ynet כי "רק נס חנוכה ימנע בחירות", שר החקלאות אלון שוסטר מכחול לבן התראיין במשדר אחריו ואמר: "אני לא רואה נס, אני מציע שנהיה אנשים רציונליים. יש כאן ניסיון מגוחך של חברי צחי הנגבי ליצור סימטריה - ואין כאן כזאת". צפו בריאיון המלא.
5 צפייה בגלריה
אלון שוסטר
אלון שוסטר
"לא צריך בחירות אבל החלופה רעה יותר". שוסטר באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
שוסטר תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו: "יש פה רה"מ שלקח מדינה שלמה בשבי כשנתיים, זו מערכת הבחירות הרביעיות שהוא גורר אותנו אליה מסיבות אישיות ואינטרסנטיות כדי למנוע את משפטו. הוא מבין שאיתנו, עם שר המשפטים אבי ניסנקורן, לא יהיה לו סיכוי להשיג שום דבר כגון נוסח חוק צרפתי או פסקת התגברות והוא אומר 'יהיה נס'. אולי נס פורים".
- נתניהו מעדיף להמר? "בוודאי. כרגע הוא מהמר נואש, הוא יודע שאין לו שום סיכוי במציאות הזאת של ממשלה פריטטית איתנו לשנות את כללי המשחק תוך כדי המשחק. וזה במקום לעשות את מה שהוא היה צריך לעשות - ללכת הביתה לפני שנה או שנתיים, בטח לאחר שמתחיל המשפט. הוא נאחז בקרנות המזבח ומנער אותו יחד עם המקדש במטרה לשרוף את המועדון".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
שוסטר על נתניהו: "מהמר נואש"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- אין שום סיכוי להגיע להבנות עם הליכוד ולמנוע בחירות רביעיות? "יש הסכם והוא ברור. הציפייה היא שרה"מ בדרך נס יכריז על התגלות ועל אמירה כמו: 'כן, מה שחתמתי זה מה שצריך להיות – ממשלה מתפקדת, תוכנית כלכלית מול טרגדיה של מאות אלפים בישראל, מול חוב שייפרש 20 שנה קדימה'. הציפייה ממנו היא לעשות את המובן מאליו, וכמובן להבטיח שאותו מנגנון של רוטציה יתקיים".
- אבל זאת התאבדות פוליטית של כחול לבן, לאן אתם הולכים? לאבדון של עצמכם? "מה שמעניין אותנו זה לא הסקרים אלא מה שנכון למדינת ישראל. מה שמניע אותנו זה לא החשבון המניפולטיבי של ידידי הנגבי. בחורף 2021 אנחנו מקבלים החלטה אמיצה בנוסח זאת שקיבלנו באביב 2020. עוד אז אמרו לנו 'נתניהו שקרן, תיזהרו, הוא לא יעמוד במילתו'.
"אני ראיתי את עצמי כאבא שהבן שלו נמצא בדירה בוערת והשכנים מסביב אומרים לו 'תיזהר זה מסוכן, אל תעשה את זה'. נכנסנו פנימה לתוך הדירה הזאת כדי להציל את מדינת ישראל אל מול המשברים", אמר שוסטר, "עשינו את מה שפטריוט ישראלי צריך לעשות, וגם עכשיו כשנתניהו כולא את ישראל בין שתי חלופות רעות – ממשלה לא מתפקדת, רעה ופוגענית, ובחירות. אז אנחנו אומרים 'בחירות'. נגמר הזמן שנתניהו עושה מה שבא לו במדינת ישראל. הוא סיים את הקריירה, מהמר הימור בלתי אפשרי".

"הסקרים טובים לשעתם, לאותו רגע. אני מקווה שנוכיח התגברות והתחזקות במהלך מערכת הבחירות"
- איך? אתם מתאחדים עם יאיר לפיד, זה המהלך הבא? "אנחנו רצים, כחול לבן בראשות בני גנץ. אני מעריך שיהיו איחודי כוחות אחרי הבחירות, קואליציה עושים עם רבים".
- יש פיצול בימין, אולי הגיע הזמן שאתם בגוש השני תתעשתו ותשתפו פעולה. "אני בוודאי לא שולל כניסת אנשים נוספים לכחול לבן. כחול לבן יציבה, היא גוש מרכזי. הסקרים כרגע פחות מחייכים אלינו, אבל האמונה בדרך שלנו מובילה אותנו".
- אתה חושב שמישהו ייתן לך להוביל? "לא יודע מי ייתן לנו, אנחנו נותנים לעצמנו. גנץ יוביל אותנו, יש אחדות מלאה. כל הסיפורים לא מעניינים אותנו, מה שנכון זה לקבל החלטות טובות לעם ישראל".
5 צפייה בגלריה
יאיר לפיד באולפן ynet
יאיר לפיד באולפן ynet
"קואליציה עושים עם רבים". יאיר לפיד
(צילום: קובי קואנקס)
- מה תגידו לציבור? למה להצביע לגנץ? "נגיד לאותם אנשים שהם לא ימין קיצוני ששואף לסיפוח חד-צדדי שאותו מנענו, לאותם אלו שמניחים שהחרדים הם מקור כל הרע, אנחנו נגיד להם - לא. ערבים הם אזרחים שווי זכויות, חרדים בוודאי. אנחנו במרכז, משלבים זרועות ימין ושמאל, אנחנו עצמנו מבטאים אחדות שורות של ימין ושמאל, ואנחנו קוראים לפטריוטים ישראלים להצטרף אלינו למפלגת מרכז שתהיה בממשלה ותסתכל רק על טובת ישראל.
"אם צריך ללכת לבחירות גם במצבים אלקטורליים לא בהירים - נעשה את זה, לא כי צריך בחירות אלא כי האלטרנטיבה רעה יותר", המשיך שוסטר, "כפי שחשבנו באביב, ללכת לבחירות מול הקורונה זה אסון לישראל".
שוסטר הוסיף לתקוף את נתניהו: "מדינה רציונלית מסתכלת ואומרת - 'מה יש לי? יש לי רה"מ שלא רק נאחז בשלטון, אלא גם עושה מהלכים רעים ופוגעניים בהיבט הכלכלי'. הוא מחפש דרך לנער ולמוטט את אמות המשפט, לא ניתן לו. אנו הולכים לבחירות בשם אזרחי ישראל, מימין ומשמאל. כללי המשחק הם צדק לכל, ומדינה בטוחה בצדקת הדרך".
5 צפייה בגלריה
כנס כחול לבן כפר סבא
כנס כחול לבן כפר סבא
"היחסים בין גנץ לאשכנזי מצוינים, חד משמעית"
(צילום: יריב כץ)
- ייתכן שהבוחרים שלכם, כאלה שגם תמכו בממשלת האחדות, נטשו אתכם והחלישו אתכם מול נתניהו? "ההחלטה שלנו להיכנס לממשלה הייתה החלטה שאני כל כך גאה בה, בהתאם לנתונים שהיו אז. לא להשאיר את נתניהו לבד על הגה השלטון. היו מחברינו, יש עתיד-תלם, שהחליטו להישאר בצד, ביציע, ולתת עצות. הם את נפשם הזכה יצילו. אנחנו הכנסנו את הידיים שלנו עמוק בבוץ, עצרנו את הסיפוח החד-צדדי, הכנסנו רציונליזציה לניהול משבר הקורונה, ניסינו להוציא את הפוליטיקה ככל האפשר. שמרנו על בית המשפט, עשינו דברים נפלאים כל אחד במשרדו. אני במשרד שלי הבאתי אור לחקלאים".
- אולי הישראלים לא מבינים את זה? נטשו אתכם, בגדו בכם? "במערכת הבחירות נציג את ההישגים שלנו, את המחדלים שעצרנו, ואת כל ההישגים האקטיביים שהבאנו. יחד עם זה אני מוכרח לומר -ישראל לפני הכול".
על מצבה הרעוע של מפלגתו בסקרים אמר שוסטר כי "הם טובים לשעתם, לאותו רגע. אני מקווה שנוכיח התגברות והתחזקות במהלך מערכת הבחירות. עם זאת, אני אומר שוב, מפלגה של קבוצת אנשים שמאמינה בדרך שלה כמו שאנחנו מאמינים, לא צריכה להסתכל על 'מה יוצא מזה', אלא לשאול אם מדינת ישראל יוצאת נשכרת מההחלטה ההיסטורית שקיבלנו באביב, ובהחלטה הנכונה שאנחנו מקבלים כרגע".
5 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ישיבת סיעה ישראל ביתנו
אביגדור ליברמן ישיבת סיעה ישראל ביתנו
אחרי שליברמן קרא לאיחוד: "יש כל מני מחשבות"
(צילום: ערוץ כנסת)
- ליברמן קרא אתמול לאיחוד, לשיתוף פעולה. אתם יכולים לשקול את זה? זאת אופציה? "במערכת בחירות יש כל מיני מחשבות. אנחנו יודעים דבר אחד - קודם כל נמצה את הימים שנותרו כדי לראות אולי באמת יהיה נס חנוכה, נס חג המולד, אם אנחנו מסוגלים לעצור את האיוולת הנוראית מבית מדרשו של נתניהו. באפשרות האחרת, האם אנחנו מידרדרים לאותן בחירות, שהן החלופה הרעה אבל הפחות רעה מאשר ממשלה שלא מתפקדת. מה יהיה במהלך מערכת הבחירות - אני לא יודע. יש לנו מנהיג, בני גנץ, הוא ישקול אם ימינה או שמאלה, כל החלטה שהוא יקבל אני איתו".

"היחסים בין גנץ לאשכנזי מצוינים, חד משמעית"

ברקע דיווחים שונים שלפיהם שר החוץ גבי אשכנזי ישקול את המשך ההתמודדות בבחירות, שוסטר סיפר כי היחסים בינו לבין גנץ "מצוינים, חד משמעית". הוא הבטיח שבין השניים "לא זורם דם רע - הם חברים טובים, יש ביניהם הערכה הדדית, כפיפות ברורה, עם יתרון יחסי של כל אחד משני המנהיגים הללו".
- ואם יתברר בסקרים שאשכנזי מביא יותר מנדטים? "אז הסקרים יביאו לעוד כמה דיונים באולפנים כאלה ואחרים. גנץ הוא המייסד והמוביל של כחול לבן, וכך יישאר. כל החלטה של גנץ, אני איתו".