דיווחים על כך שהנשיא היוצא דונלד טראמפ מתכוון לחתום כבר בימים הקרובים על צו שיורה לצמצם את מצבת הכוחות האמריקניים באפגניסטן ובעיראק, מעוררים ביקורת חריפה מצד בעלי בריתו הרפובליקנים בוושינגטון. הללו אמנם עומדים לצדו בכל הנוגע לסירובו להכיר בהפסד שלו בבחירות לנשיאות, אך יוצאים נגדו בעקבות הדיווחים הללו ומזהירים שנסיגה מוקדמת מדי מאפגניסטן עלולה לערער את יציבותה ולהוות הישג משמעותי לארגוני טרור כמו הטליבאן, אל-קאעידה ודאעש.
עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ
4 צפייה בגלריה
כוחות אמריקניים באפגניסטן, ארכיון
כוחות אמריקניים באפגניסטן, ארכיון
כוחות אמריקניים באפגניסטן, ארכיון
(צילום: AFP)
כמה כלי תקשורת אמריקניים דיווחו אמש (ב') כי ממשל טראמפ מתכנן כבר השבוע לפרסם את הצו, שבמסגרתו מספר החיילים האמריקנים באפגניסטן יצומצם כמעט בחצי, מ-4,500 כיום ל-2,500. מספר החיילים בעיראק, לפי הדיווחים, יצומצם מ-3,000 כיום ל-2,500 גם כן. טראמפ, נזכיר, הבטיח עוד בקמפיין הבחירות הראשון לפני ארבע שנים להחזיר את כל הכוחות האמריקניים מ"המלחמות הבלתי נגמרות" במזרח התיכון, אך אם הדיווחים הללו נכונים הוא לא יגשים את הבטחה זו במלואה.
גורמים ששוחחו עם סוכנות הידיעות AP אמרו כי הצו הנשיאותי שיורה על נסיגת הכוחות עדיין נמצא בשלבי הכנה, אך מפקדי הצבא כבר קיבלו הודעה על כך. לפי הדיווח, אף שטראמפ הבטיח לאחרונה להחזיר את החיילים "עד חג המולד", כלומר בחודש הבא, הנסיגה עצמה תושלם רק ב-15 בינואר, חמישה ימים לפני שהנשיא הנבחר ג'ו ביידן יישבע לתפקיד.
ב-AP ציינו כי בצבא האמריקני חוששים פחות מצמצום הכוחות בעיראק, שלכוחות המקומיים שלה יכולת טובה יותר לשמור על יציבותה וביטחונה, אך מודאגים מצמצום הכוחות החד באפגניסטן, שם לא כל התנאים בהסכם השלום עם הטליבאן יושמו עדיין. עם זאת, לפי AP הנסיגה החלקית בלבד מרגיעה במעט את המפקדים בצבא, כיוון שהיא תאפשר השארת כוחות לפעילות נגד טרור ותעניק זמן רב יותר לפינויו של ציוד יקר ערך.
4 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מבקר חיילים אמריקנים ב אפגניסטן
דונלד טראמפ מבקר חיילים אמריקנים ב אפגניסטן
טראמפ בביקור באפגניסטן, לפני שנה
(צילום: רויטרס)
למרות שלא מדובר בנסיגה המלאה שממנה חששו בוושינגטון, בכירי הרפובליקנים תקפו בחריפות את צמצום הכוחות המסתמן. מנהיג הרפובליקנים בסנאט, מיץ' מקונל, הקדיש לביקורת הזו נאום מיוחד שנשא הלילה במליאת הבית העליון של הקונגרס, ובו הזהיר את טראמפ שהמהלך יביא לחיסול ההישגים שלו במזרח התיכון לאורך ארבע שנות נשיאותו.
"אנחנו לוקחים חלק מצומצם – מצומצם – אבל חשוב, בהגנה על הביטחון הלאומי של ארה"ב ועל האינטרסים האמריקניים במאבק נגד טרוריסטים, שלא ירצו דבר יותר מאשר שהכוח החזק ביותר עבור טוב בעולם פשוט יארוז את חפציו וילך הביתה", אמר מקונל. "הם יאהבו את זה".
לדבריו, צמצום הכוחות באפגניסטן יהיה "ניצחון תודעתי גדול" לארגוני הטרור, ויעניק הזדמנות להשתלטות מחודשת של הטליבאן על אפגניסטן או להשתקמותם של דאעש ואל-קאעידה. את המהלך הוא כינה "נטישה" של בעלי הברית של ארה"ב. "ההשלכות של נסיגה מוקדמת מדי יהיו כנראה גרועות יותר מהנסיגה של הנשיא אובמה מעיראק ב-2011, שאפשרה את עלייתו של דאעש וגל חדש של טרור עולמי", הוסיף מקונל. "זה יזכיר את הנסיגה האמריקנית המשפילה מסייגון ב-1975".
4 צפייה בגלריה
ה סנאטור מיץ' מקונל מנהיג ה רפובליקנים ב סנאט ארה"ב
ה סנאטור מיץ' מקונל מנהיג ה רפובליקנים ב סנאט ארה"ב
"הטרוריסטים יאהבו את זה". מקונל בנאום תקיף נגד המהלך המסתמן
(צילום: רויטרס)
הפנטגון לא אישר את הדיווחים על כוונת טראמפ לצמצם את הכוחות באפגניסטן ובעיראק, אך ההערכה שבכוונתו לעשות זאת בשבועות האחרונים שלו בתפקיד זכתה לחיזוק משמעותי בעקבות הטלטלה שחולל בפנטגון. טראמפ פיטר את שר ההגנה מארק אספר שהתנגד לפי הדיווחים למהלך המסתמן ומינה כמה גורמים שנחשבים לנאמניו בצמרת הפנטגון.
שר ההגנה החדש שהחליף את אספר, כריסטיאן מילר, אותת בסוף השבוע האחרון על הנסיגה הצפויה. במסר ששלח לכוחות אמר כי "אנחנו חייבים להימנע מהטעות האסטרטגית שלנו בעבר ולהישאר במאבק עד סופו" – אך הדגיש גם ש"כל המלחמות צריכות להסתיים". לדברי מילר, "המאבק הזה היה ארוך, ההקרבות שלנו היו עצומות ורבים עייפים מהמלחמה, אני אחד מהם. סיום המלחמות דורש פשרות ושותפויות. עמדנו באתגר. נתנו לו את הכול. עכשיו, זה הזמן לחזור הביתה".
המסר של מקונל בנאומו הלילה בסנאט היה שונה: "ברור, כל המלחמות צריכות להסתיים. השאלה היא איך הן יסתיימו והאם התנאים בשטח יהיו תואמים או לא לביטחון ולאינטרסים של ארה"ב". ביקורת על הנסיגה האפשרית השמיעו רפובליקנים נוספים. הסנאטור מטקסס מייקל מקול, שעומד בראש ועדת יחסי החוץ בסנאט, אמר כי חובה להשאיר כוח מסוים באפגניסטן "בעתיד הנראה לעין". הוא הזהיר כי נסיגה מוקדמת מדי "תסכן" את האינטרסים האמריקניים ואת שיחות השלום המתקיימות כעת בין הממשלה בקאבול לבין הטליבאן.
4 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
ג'ו ביידן ה נשיא ה נבחר של ארה"ב נאום ב דלאוור
ביידן. צמצום הכוחות, לפי הדיווחים, יושלם ימים ספורים לפני השבעתו
(צילום :AFP)
טראמפ, יש להזכיר, כבר צמצם בכ-50% את מספרם של החיילים המוצבים באפגניסטן, ולפי CNN המספר הנוכחי של 4,500 חיילים הוא הנמוך ביותר מאז ימיה הראשונים של המלחמה שבה פתחה ארה"ב להפלת שלטון הטליבאן ב-2001, בעקבות פיגועי 11 בספטמבר. זוהי המלחמה הארוכה ביותר בתולדות ארה"ב, שמתנהלת כבר 19 שנים ומתפרשת על פני שלושה ממשלים שונים.
מוקדם יותר השנה ממשל טראמפ חתם על הסכם עם הטליבאן שלפיו ארה"ב התחייבה להוציא את כל כוחותיה מאפגניסטן בתוך 18 חודשים – אם ארגון הטרור יכבד מספר תנאים, כמו ניתוק קשריו לאל-קאעידה והתקדמות בשיחות השלום עם הממשלה האפגנית. שני התנאים הללו, לפי הדיווחים, טרם יושמו.
מי שיחליף את טראמפ בתפקיד, ג'ו ביידן, הביע תמיכה בהשארת כוחות מסוימים באפגניסטן. לפני הבחירות נשאל על הסוגיה והשיב: "האמריקנים עייפים, ובצדק, מהמלחמה הארוכה ביותר שלנו. גם אני. אבל אנחנו חייבים לסיים את המלחמה באופן אחראי, בצורה שגם תשמור עלינו מאיומים במולדת וגם תבטיח שלעולם לא נצטרך לחזור חזרה".