2 צפייה בגלריה
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית
נאום טראמפ על מצב הקורונה בארצות הברית
שאל כיצד ניתן להגיב על התנהלות טהרן. טראמפ
(צילום: רויטרס)
ה"ניו יורק טיימס" דיווח הלילה (בין שני לשלישי) כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בחן את האפשרות לתקוף את מתקני הגרעין באיראן בשבועות הקרובים, לפני סיום כהונתו, אך בכירי ממשלו שכנעו אותו שלא לעשות זאת.
לפי הדיווח טראמפ דן בעניין ביום חמישי בישיבה בחדר הסגלגל, בעקבות דו"ח הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שקבע כי איראן ממשיכה להפר את תנאי הסכם הגרעין, ומגדילה את כמות האורניום המועשר ברמה נמוכה שברשותה. זאת לדברי גורמים אמריקנים רשמיים בעבר ובהווה. הבכירים - ובהם סגן הנשיא מייק פנס, מזכיר המדינה מייק פומפאו, ממלא מקום שר ההגנה כריסטופר מילר וראש המטות המשולבים מארק מילי - הזהירו אותו כי תקיפה של מתקני הגרעין האיראניים תסלים לעימות נרחב.
2 צפייה בגלריה
צנטריפוגות במתקן הגרעין האיראני בנתנז
צנטריפוגות במתקן הגרעין האיראני בנתנז
צנטריפוגות במתקן הגרעין האיראני בנתנז
(צילום: AP)
טראמפ שאל את הבכירים אילו אפשרויות עומדות על הפרק וכיצד ניתן להגיב על התנהלות הרפובליקה האיסלאמית. לאחר שפומפאו והגנרל מילי תיארו את הסכנות האפשריות הכרוכות בהסלמה צבאית, גורמים שיצאו מהפגישה הבינו כי האפשרות של מתקפת טילים באיראן ירדה מהשולחן. כך לדברי גורמים המעורים בפרטי הישיבה. בבית הלבן סירבו להגיב על הפרסום.
יומיים לפני הישיבה בבית הלבן, ביום שלישי שעבר, שיגרה סוכנות הגרעין של האו"ם מסמך שבו נכתב כי נכון ל-2 בנובמבר כמות האורניום המועשר ברמה נמוכה של איראן עומדת על 2,442 קילוגרם, לעומת 2,105 קילוגרם באוגוסט. מדובר בכמות שגבוהה פי 12 מהכמות המותרת בהסכם - 202.8 קילוגרם. ב-2013, שנתיים לפני הסכם הגרעין, מאגר האורניום המועשר של איראן הגיע ליותר מ-7,000 קילוגרם.
לפי סבא"א איראן ממשיכה להעשיר אורניום עד לרמה של 4.5%, למרות שההסכם מתיר לה להעשיר עד לרמה של 3.67% בלבד. לפני הסכם הגרעין איראן העשירה אורניום עד לרמה של 20%. כדי לייצר פצצה דרושה העשרה של 90%.

בנוסף דיווחה סבא"א שאיראן התקינה צנטריפוגות מתקדמות מסוג IR-2M במתקן התת-קרקעי שלה להעשרת אורניום בנתנז - כשלפי הסכם הגרעין היא יכולה להשתמש שם רק בצנטריפוגות מסוג IR-1. איראן הודיעה לסבא"א על כוונתה להעביר צנטריפוגות למתקן התת-קרקעי אחרי הפיצוץ במתקן להעשרת אורניום בנתנז - בפעולת חבלה שהאיראנים מייחסים לישראל. לפי סבא"א הצנטריפוגות המתקדמות טרם נכנסו לפעולה.
הסוכנות התייחסה גם לאתר שבו נמצאו שרידי אורניום, שאיראן לא הכריזה עליו כאתר גרעין. סבא"א לא חשפה את שם האתר, אך לפי דיפלומטים מדובר באתר שנמצא בטורקוזבאד שבפאתי איראן. לפני שנתיים הציג ראש הממשלה בנימין נתניהו נתונים על האתר ותיאר אותו כ"מחסן אטומי". איראן העניקה לפקחי סבא"א גישה לאתר. בדו"ח האחרון של הסוכנות נכתב שאנשיה "לא השתכנעו" מההסבר של האיראנים על הימצאותם של שרידי אורניום באתר.
הסכם הגרעין בין איראן למעצמות נחתם ב-2015, והוא נמצא על סף קריסה מאז שטראמפ הודיע ב-2018 על פרישת ארה"ב מההסכם והחזרת העיצומים נגד איראן. הנשיא הנבחר של ארה"ב, ג'ו ביידן, שאמור להיכנס לתפקידו ב-20 בינואר, מעוניין בהסכם חדש עם איראן.