אמש והיום (א') הצטמצמו המהומות האלימות ביישובים הערביים ובערים המעורבות, שפרצו בתחילת השבוע שעבר על רקע מבצע "שומר החומות" בעזה והמחאה על התנהלות המדינה בשייח ג'ראח ובמסגד אל-אקצה. עם זאת, גם הלילה נרשמו תקריות אלימות שהובילו לפציעות יהודים ולנזק לרכוש. משטרת מחוז דרום דיווחה שבימים האחרונים נעצרו 184 חשודים, מהם 30 יהודים, רובם לא תושבי הנגב וחלקם מיהודה ושומרון.
בכבישי הנגב, לאחר שלושה ימים של התפרעויות וניסיונות לינץ' בנהגים על ידי תושבים בדואים מהיישובים בסביבה, נרשם הלילה שקט יחסי. עם זאת, בצמיגים שהוצתו בכניסה למושב רתמים שבמועצה האזורית רמת נגב נמצאו קליעים, ככל הנראה במטרה לפגוע במי שיגיע לכבות אותם. טרם נעצרו חשודים.
3 צפייה בגלריה
מהומות בשגב שלום
מהומות בשגב שלום
מהומות בשגב שלום בשבוע שעבר. כתבי אישום בגין יידוי אבנים על שוטרים
ביום שישי הגישה הפרקליטות כתב אישום ראשון בעקבות האירועים: עבדאללה אבו הוידי (18) ושני קטינים בני 16 ו-17.5 מהפזורה הבדואית מואשמים בהפרות סדר והבערת צמיגים בכביש 40, סמוך למפעלים ברמת חובב.
מעצרם בוצע על ידי שוטרי יחידת יואב, שבימי שגרה פועלים במגזר הבדואי בנגב ועוסקים בין היתר בבנייה לא חוקית, וכעת מסייעים לשוטרי המחוז להשליט סדר בצירים. לאחר שבאחד הלילות בשבוע שעבר התקבל מידע על התפרעות צפויה בכביש 40, הם הקימו מארב במקום.
בתיעוד ממצלמות הגוף של השוטרים, שהגיע לידי ynet, מתועד הזיהוי של המתפרעים כשהם מבעירים צמיגים והמעצר שלהם: השוטרים הכווינו את התנועה כדי לשמור על ביטחון הנהגים, ובמקביל עצרו את החשודים. בסרטון ניתן לראות את אחד מהם מתגונן: "אני ילד".
בפרקליטות קיימו התייעצויות בנוגע לסעיפי האישום שיש לייחס לשלושה, שכן ניתן היה לייחס להם גם עבירה חמורה של סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה. אבל בשל העובדה שהמשטרה מנעה את הסכנה לנהגים, הוחלט להאשים אותם בעבירות קלות יותר: מעשי פזיזות ורשלנות, התפרעות והפרעה לשוטר בשעת מילוי תפקידו.
3 צפייה בגלריה
צמיגים שהוצתו בכניסה למושב רתמים שבדרום הארץ
צמיגים שהוצתו בכניסה למושב רתמים שבדרום הארץ
קליעים בצמיגים שהוצתו בכניסה למושב רתמים
כתבי אישום נוספים הוגשו אתמול נגד שורת צעירים מהנגב ומכפר קאסם, בין היתר בגין יידוי אבנים נגד שוטרים בשגב שלום, הצתת צמיגים על כביש 60 והתפרעויות ברהט.
מהמשטרה נמסר כי לפנות בוקר נעצרו שישה בדואים – חלקם קטינים - החשודים במעורבות בשבוע החולף בהבערת צמיגים על מסילת הרכבת, חסימת כביש 25 ויידוי אבנים לעבר כלי רכב. בזמן המעצר הושלכו אבנים על הבלשים.
לוחמי מג"ב בלוד עצרו הלילה שישה חשודים בהתפרעויות, והחרימו כ-200 כדורי תחמושת מוסלקים בקופסאות של תרכובות מזון לתינוקות וארבעה בקבוקי תבערה
עוד נעצרו חשודים בניסיון לינץ' בנהגת מערד סמוך לצומת שוקת, ובהפלת 28 עמודי תאורה על כביש 31, והם עשויים לעמוד בפני אישום על מעשה טרור.
עצור נוסף, בן 18 משגב שלום, חשוד בפגיעה בתחנת משטרה. על פי החשד, הוא פרסם בטיקטוק מסר שלפיו יש להגיע למקום חמושים ברימונים. בתגובה הוא טען שמדובר במשובת נעורים. שופט השלום בבאר שבע אמיר דורון האריך את מעצרו בארבע ימים וציין: "בעת הזו חלקים רבים של האוכלוסייה ניזונים ומקבלים עידוד מאמירות ברשתות החברתיות, ואמירה שנאמרת ‏במקום אחד - יש בה פוטנציאל משמעותי שעלול להוביל לכדי פגיעה ממשית. על בית המשפט להוציא מסר מצנן ומרסן שלפיו כל פעולה העשויה להוביל לפגיעה פיזית סופה בקביעה שהמעודד מסוכן באופן משמעותי והדרך היחידה לאיין את מסוכנתו בעת הזו היא באמצעות מעצרו".

המשטרה: נבוא איתם חשבון

שיא הטרור בכבישי הדרום היה פיגוע הירי ביום חמישי על כביש 264 סמוך לרהט. כעבור 24 שעות עצרו המשטרה ושב"כ חשודים במעשה. מאז, כאמור, נשמר שקט יחסי. לפי הערכות, הירידה בהיקף הפרעות הגיעה לא רק בשל המעצרים, אלא גם על רקע הידברות עם השטח, כולל מנהיגי המגזר הבדואי.
מפקד מחוז דרום ניצב פרץ עמר אמר: "הוגשו כתבי אישום נגד עשרות נאשמים. זה צריך להדאיג את פורעי החוק. אנחנו נבוא איתם חשבון בסיום ההליך המשפטי. צפויים עוד כתבי אישום רבים, שכן רוב התיקים עדיין בחקירה. אנו מניחים שמי שעומדים מאחורי האירועים החמורים בצירים ישקלו פעמיים".
לדבריו אין ראיות לכך שמאחורי ההתפרעויות בצירי הנגב עומד גורם מארגן, וחלק מההסתה מגיע מהרשתות החברתיות: "אם היינו יודעים שזה משהו מאורגן, היינו באים ומפרקים אותו".
פרץ עמרפרץ עמרצילום: שחר גולדשטיין
על רקע הביקורת על התנהלות המשטרה, בהן של אזרחים שסיפרו שניידות משטרה לא הגיעו לסייע להם, אמר ניצב עמר: "הביקורת היא סובייקטיבית ואני מבין אותה. היו הפרות סדר בגודל שלא ידענו כמותו במדינה, שהתפרשו על תא שטח ענק. לו יכולתי לדעת מראש, היינו נערכים ומגיבים מהר יותר. היינו בשתי חזיתות מטורפות בהיקף של הכוחות. הראשונה רצועת עזה, עם מאות שוטרים שעזרו לצה"ל לבודד את הזירה כדי שאזרחים לא ייקלעו לירי תלול מסלול. ובנוסף התפתחו הפרות סדר".
הוא העריך שהעצורים היהודים באזור הגיעו בכוונת תחילה לפרוק את זעמם ולהשתתף בהפרות סדר.
3 צפייה בגלריה
תושבים ברמלה טוענים שתושבים ערבים ירו זיקוקי חבלה לתוך בניין מגורים בזמן האזעקה
תושבים ברמלה טוענים שתושבים ערבים ירו זיקוקי חבלה לתוך בניין מגורים בזמן האזעקה
זיקוקים לתוך בניין מגורים ברמלה בזמן האזעקה
אירועים אלימים התרחשו כאמור גם ביישובים ערביים וערים מעורבות במרכז ובצפון. ברמלה נקרא בלילה צוות כיבוי אש לחנויות שהוצתו ברחוב אמיל זולא ובשוק העירוני. לא היו נפגעים אך נגרם נזק רב. במרכז הרפואי קפלן טופל תושב נתניה בן 20 שהותקף בלוד במהלך התפרעות.
ממפקדת המשטרה בלוד נמסר כי נרשמה ירידה בשיעור האירועים האלימים בהשוואה לימים קודמים. לוחמי מג"ב עצרו הלילה שישה חשודים בהתפרעויות, והחרימו כ-200 כדורי תחמושת מוסלקים בקופסאות של תרכובות מזון לתינוקות וארבעה בקבוקי תבערה.
ממשטרת ירושלים נמסר כי נעצרו 15 תושבי העיר העתיקה בשנות ה-20 לחייהם החשודים בתקיפת שוטרים, הפרת סדר, אלימות וגרימת נזק בשבוע החולף. בכליהם, נמסר, נמצאו כלי תקיפה. הם יובאו בהמשך להארכת מעצר בבית המשפט.