4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שליט צפון קוריאה קים ג'ונג און
איום מפורש מצפון קוריאה. ביידן וקים ג'ונג און
(צילום: AP, רויטרס)
צפון קוריאה הזהירה הלילה (בין שישי לשבת) את נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שביקר את הניסוי שעשתה בטילים בליסטיים, ואמרה כי "משהו לא טוב יקרה לארה"ב אם תמשיך לספק הצהרות חסרות מחשבה". לטענת המדינה, הצעד הראשון של ביידן ביחסים איתה היה שגוי - והביקורת שלו על הניסוי שערכה חשפה "עוינת עמוקה" מצדו.
צפון קוריאה, נזכיר, שיגרה שלשום שני טילים בליסטיים לעבר הים, ליד שטחה הימי של יפן. ראש הממשלה היפני יושיהידה סוגה מסר כי הטילים שייטו כ-450 קילומטר ונחתו מחוץ לשטח ארצו. השיגור, הראשון סוגו זה כשנה, עורר דאגה גדולה בדרום קוריאה וביפן. הוא התרחש אחרי שבתחילת השבוע ערכה צפון קוריאה ניסוי גם בירי טילים לטווח קצר - הצעד המתריס הראשון שעשתה המדינה מאז שנכנס ביידן לתפקיד.
4 צפייה בגלריה
רי פיונג צ'ול מפקח על הניסוי הצפון-קוריאני בטילים בליסטיים
רי פיונג צ'ול מפקח על הניסוי הצפון-קוריאני בטילים בליסטיים
"נמשיך להגדיל את הכוח הצבאי המוחץ שלנו". רי פיונג צ'ול (שלישי מימין) מפקח על הניסוי
(צילום: AFP)
4 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
התחייב לפעול למען פירוקה של פיונגיאנג מנשק גרעיני. בלינקן
(צילום: AP)
הכעס של צפון קוריאה נובע מכך שביידן אמר שהניסוי שלה הפר את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם, שאסרה עליה להחזיק טילים בליסטיים - אף שאמר כי הוא פתוח לדיפלומטיה עם פיונגיאנג. ביידן הוסיף כי "צפון קוריאה עומדת בראש סדר העדיפויות שלי", ואמר כי ארה"ב מתייעצת עם שותפותיה על תגובה אפשרית.
בכיר במפלגת השלטון הצפון-קוריאנית שאף פיקח על הניסוי בטילים הבליסטיים, רי פיונג צ'ול, אמר לסוכנות הידיעות הממלכתית KCNA כי "ניסוי הטילים נועד להגנה עצמית מפני האיומים שנשקפים לנו מדרום קוריאה ומארה"ב, שמקיימות תרגילים צבאיים משותפים ומצוידות בנשק מתקדם". לדבריו, "אנחנו מביעים חשש עמוק מכך שנשיא ארה"ב מתייחס לניסוי השגרתי שלנו כהפרה של החלטת האו"ם. הוא חשף בגלוי את עוינותו העמוקה".

רי כינה את הצהרתו של ביידן נגד הניסוי הצפון-קוריאני "פרובוקציה", והוסיף כי היא מהווה "פגיעה לא מוסתרת בזכות של מדינתנו להגנה עצמית". לאחר מכן איים כי "אם וושינגטון תמשיך לספק הצהרות חסרות מחשבה בלי לחשוב על ההשלכות, היא עלולה להתמודד עם משהו לא טוב".
לדבריו, "אנחנו בשום פנים ואופן לא מפתחים כלי נשק כדי למשוך את תשומת ליבו של מישהו או כדי להשפיע על המדיניות שלו. אני חושב שהממשל האמריקני החדש ללא ספק עשה את צעדו הראשון באופן שגוי. ממשל ביידן מנצל כל הזדמנות להתגרות בפיונגיאנג בכך שמיתג אותה כ'איום ביטחוני'".
4 צפייה בגלריה
12 יוני 2018 מפגש הפסגה ההיסטורי בין דונלד טראמפ ל קים ג'ונג און ב סינגפור
12 יוני 2018 מפגש הפסגה ההיסטורי בין דונלד טראמפ ל קים ג'ונג און ב סינגפור
טראמפ וקים ג'ונג און בסינגפור ביוני 2018. המגעים החלו והתפוצצו בימי הממשל הקודם
(צילום: AFP)
למרות הביקורת בצפון קוריאה על התרגילים הצבאיים המשותפים של דרום קוריאה וארה"ב, שהסתיימו בשבוע שעבר, אותם תרגילים דווקא צומצמו משמעותית כדי לאפשר התנעה מחדש של שיחות הגרעין עם פיונגיאנג - שהחלו במהלך כהונתו של דונלד טראמפ וגם התפוצצו במהלכה. לטענת רי, וושינגטון מתעקשת לפעול תחת "היגיון של גנגסטרים" שבמסגרתו היא מציבה נכסים גרעיניים אסטרטגיים על אדמת דרום קוריאה ועושה ניסויים בטילים בליסיטיים בין-יבשתיים, אך אוסרת על צפון קוריאה אפילו לבדוק נשק טקטי. "אנו יודעים היטב מה עלינו לעשות", אמר. "נמשיך להגדיל את הכוח הצבאי המקיף והמוחץ ביותר שלנו".
פרופסור קים דונג-יופ, שנחשב מומחה לצפון קוריאה, אמר לאור דבריו של רי שפיונגיאנג עשויה להגביר את המתיחות הצבאית בחודשים הקרובים על-ידי פיתוח של נשק מתקדם ועריכת ניסויים בו.
עוד לפני האיומים מצפון קוריאה התייחסה אתמול דוברת מחלקת המדינה האמריקנית לניסוי בטילים הבליסטיים ואמרה כי הוא מערער את היציבות באזור. לדבריה, "תוכניות הטילים הגרעיניים והבליסטיים של צפון קוריאה בלתי חוקיות ומהוות איום חמור על השלום והביטחון הבינלאומי". אגב, הניסוי הצפון-קוריאני בטילים בליסטיים התקיים ימים ספורים אחרי שמזכיר המדינה האמריקני, אנתוני בלינקן, ביקר בדרום קוריאה, התחייב לפעול למען פירוקה של פיונגיאנג מנשק גרעיני ומתח ביקורת על "ההפרות החוזרות והרחבות של זכויות אדם מצידה".
בתוך כך, המרכז ללימודים אסטרטגיים ובינלאומיים בוושינגטון אמר אתמול כי תמונות לוויין מראות שצפון קוריאה ממשיכה לייצר תרכיז אורניום שמשמש לפיתוח נשק גרעיני בשמונת החודשים האחרונים, אף כי לא עשתה ניסוי בפצצה מאז 2017.