מפקד במשמרות המהפכה של איראן נהרג בתקיפה בגבול סוריה-עיראק. כך מסרו אמש (ב') גורמים ביטחוניים בעיראק וחברים במיליציות מקומיות. הגורמים לא יכלו לאשר את זהותו של המפקד, ואמרו שהוא נהרג כשנסע ברכב עם שלושה גברים אחרים שנהרגו גם הם. לפי דיווחים בכלי תקשורת ערביים המפקד הוא מוסלם שהדאן, והחיסול היה באמצעות מל"ט.
שני גורמים ביטחוניים בעיראק סיפרו שהרכב נשא כלי נשק והותקף כשחצה את הגבול מעיראק לסוריה. הגורמים ציינו שחברי מיליציות פרו-איראניות סייעו בחילוץ הגופות והחזרתן. גורמים בצבא העיראקי ובמיליציות אישרו את הדיווח, שמגיע ימים ספורים אחרי ההתנקשות במדען הגרעין מוחסן פחריזאדה ממזרח לטהרן, בחיסול שמיוחס לישראל.

1 צפייה בגלריה
טקס הלוויה של מדען גרעין מוחסן פחריזאדה ב טהרן איראן
טקס הלוויה של מדען גרעין מוחסן פחריזאדה ב טהרן איראן
טקס ההלוויה של פחריזאדה בטהרן
(צילום: EPA)
החודש תקפו מטוסי קרב של חיל האוויר שמונה מטרות צבאיות של כוח קודס האיראני וצבא סוריה, מדרום הגולן ועד אזור דמשק. התקיפות היו בתגובה להנחת מטענים בשטח ישראל בדרום רמת הגולן. לפי דיווחים של מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם, עשרה בני אדם נהרגו בתקיפות, בהם שלושה קצינים בצבא סוריה וחמישה איראנים ששייכים ככל הנראה לכוח קודס.
ביום חמישי מרכז המעקב הסורי דיווח כי 19 אנשי מיליציה פרו-איראנית נהרגו בתקיפות אוויריות לפנות בוקר במחוז דיר א-זור שבמזרח סוריה, סמוך לגבול עם עיראק. במרכז דיווחו תחילה כי ייתכן שמטוסים ישראליים עומדים מאחורי התקיפות, אולם בהמשך סייגו את הדיווח והסבירו כי "לא ברור מה זהות המטוסים".

בחריין ורוסיה גינו את חיסול "אבי הפצצה"

אתמול גינו מדינות נוספות בעולם את החיסול של פחריזאדה. משרד החוץ של בחריין קרא לכל הצדדים המעורבים לגלות איפוק. בהודעה של בחריין, שחתמה לאחרונה על הסכם נורמליזציה עם ישראל, נאמר כי "בהתחשב במה שעובר האזור ממלכת בחריין קוראת לכל הצדדים לנהוג באיפוק מרבי כדי למנוע מהאזור להיגרר לרמות חדשות של חוסר יציבות", ולאיים על שלום האזור.
משרד החוץ הרוסי מסר שמוסקבה מביעה "דאגה רבה" מ"פעולת הטרור" באיראן. רוסיה מסרה שמדובר ב"פרובוקציה", שנועדה לערער את המצב באזור ולהגביר את הסיכוי לעימות. "אנחנו קוראים לכל הצדדים להימנע מנקיטת צעדים שעלולים להוביל להסלמה במתיחות", נמסר בהודעה הרוסית.
אחרי חיסולו של מדען הגרעין קראו חברי פרלמנט באיראן למנוע מפקחי האו"ם לבקר באתרי הגרעין האיראניים. ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) אמר הערב שלאיראן "אין מה להרוויח" ממניעת גישת הפקחים לאתרי הגרעין שלה.
ראש סבא"א רפאל גרוסי אמר כי "הכרחי להעניק לעולם את הערובות ההכרחיות והאמינות לכך שאין סטייה מתוכנית הגרעין לשימושים צבאיים". הוא הוסיף: "אנחנו מבינים את המצוקה אבל יחד עם זאת ברור שלאף אחת, וקודם כל לאיראן, אין מה להרוויח מצמצום, הגבלה או שיבוש של העבודה שלנו איתה". שיבושים בגישה לאתרי הגרעין יהיו מכה נוספת להסכם שנחתם בין איראן למעצמות, שנמצא על סף קריסה מאז פרישת ארה"ב ב-2018.
פורסם לראשונה: 22:13, 30.11.20