מסמכים סודיים, מידע אישי על קצינים, מצלמות אבטחה - והכול במוצב נטוש ליד הגבול, אל מול חיזבאללה: כשברקע כוננות צה"ל לפיגוע נקמה של חיזבאללה, כתב ynet הצליח להיכנס לפני שלושה חודשים למוצב גדול יחסית שנמצא קרוב מאוד לגבול לבנון, ובמשך דקות ארוכות - בצהרי היום - תיעד את הנעשה בתוכו באין מפריע. במוצב נמצאו מסמכים סודיים ומסווגים על שגרת חיי הבסיס, נוהלי שמירה, מידע אישי על קצינים ששירתו בו וציוד.
הצנזורה התירה לפרסם את התיעוד מהמוצב, שלושה חודשים לאחר צילומי כתב ynet במקום. בדובר צה"ל אמרו כי "הנהלים חודדו", וגורמים צבאיים הוסיפו כי כעת המוצב מאויש במלואו. בשגרה אייש המוצב עשרות לוחמים, ונחשב לבסיס שממנו יצאה פעילות מבצעית להגנה על הגזרה. בחדרי המגורים של המוצב נותר ציוד אישי של לוחמים – מזרנים, מיטות ותיקים עם בגדים, ונראה שמהחמ"ל הוצאו בחופזה מפות, מסמכים רגישים ומכשירי קשר.
חדר האוכל והמטבח נותרו אף הם ריקים, ובעמדות השמירה כמו גם בכניסה לחדר התדריכים מצאנו מסמכים סודיים על שגרת המוצב והוראות השמירה, שהציגו נהלים מבצעיים שונים. כמו כן, במוצב נראו מצלמות אבטחה, אך כאמור אף גורם לא עצר את כתבנו וגרם לו לחזור על צעדיו. במתחם המגורים נמצאה "מחברת מפקד" עם מספרי טלפון, שמות של עשרות קצינים מהגזרה, והנחיות של שגרה מבצעית במוצב.
4 צפייה בגלריה
מוצב נטוש של צה"ל בגבול מול חיזבאללה
מוצב נטוש של צה"ל בגבול מול חיזבאללה
טלפונים, שמות ומסמכים מסווגים. המוצב הנטוש בגבול לבנון
( צילום: יואב זיתון)
4 צפייה בגלריה
מוצב נטוש של צה"ל בגבול מול חיזבאללה
מוצב נטוש של צה"ל בגבול מול חיזבאללה
מזרנים, מיטות ותיקים עם בגדים. כך נראה המוצב הנטוש
( צילום: יואב זיתון)
4 צפייה בגלריה
מוצב נטוש של צה"ל בגבול מול חיזבאללה
מוצב נטוש של צה"ל בגבול מול חיזבאללה
"מחברת מפקד" עם מספרי טלפון ושמות של עשרות קצינים
( צילום: יואב זיתון)
הסיור במקום נערך לפני כשלושה חודשים כשברקע כוננות של צה"ל בגבול לבנון, בעקבות התרעה קונקרטית לפיגוע נקמה של חיזבאללה בגין הריגתו של פעיל הארגון, עלי כמאל מוחסן, בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק בחודש יולי.
חיזבאללה כבר ניסה להוציא לפועל לפחות פעמיים פיגועי נקמה, במתווה של "עין תחת עין", תוך שהוא מבקש להרוג חייל ישראלי. צה"ל הצליח לסכל את התוכניות של הארגון מבלי שחלה הסלמה בגבול ותוך שמירה על השקט והשגרה לתושבים, למבקרים ולחקלאים לאורך הגבול.
4 צפייה בגלריה
מחסומים בצפון בעקבות המתיחות
מחסומים בצפון בעקבות המתיחות
מחסומים שנפרסו בצפון בעקבות המתיחות באוגוסט
(צילום: אחיה ראב"ד)
כוחות צה"ל שינו את דרכי הפעולה כדי להגן על הגבול – יותר נוכחות סמויה ומוסווית בקו, פיתוח של שיטות הגנה מתקדמות ויעילות לצד מינימום חשיפה וסיכון ללוחמים. כך למשל, צוותי איסוף קרבי הזניקו מעת לעת רחפנים כדי לבדוק מגע חשוד בגדר או גורמים חשודים שהתקרבו לגבול, מבלי להקפיץ כוחות לאזור כבעבר.
יחד עם זאת, שגרה מתוחה מעין זו עלולה לשחוק את הכוחות ואת ההרתעה הישראלית, שכן לא ברור האם חיזבאללה ימשיך לכוון את צלפיו וחוליות הנ"ט שלו לעבר הגבול עד שבכוונותיהם יכנסו חיילי צה"ל.
בדובר צה"ל אמרו כי "כחלק מהיערכות צה"ל במרחב גבול הצפון ובהתאם להערכת המצב ולשיקולים מבצעיים התבצעו שינויים בפריסת הכוחות. השינוי בפריסת הכוחות במוצב המדובר התבצע על פי נוהל סדור. הסרטון צולם לפני כשלושה חודשים, כניסת האזרח נבדקה והנהלים חודדו. אין חשש לדליפת מידע".
גורמים צבאיים הוסיפו וציינו כי בעת שהסרטון צולם, שהה במרחב כוח מצומצם הממוקם בעמדות נסתרות. "לאור ההשתנות בהתרעה, נציין כי כעת המוצב מאויש באופן מלא", אמרו.