המחוקקים בגרמניה אישרו אתמול (יום ו') תיקון לחוק האזרחות במדינה שצפוי להקל על ניצולי שואה להשיב את אזרחותם הגרמנית שנשללה מהם בידי המשטר הנאצי. בהתחשב בזמן הרב שעבר מאז עלייתם לשלטון של הנאצים וזוועות השואה, התיקון צפוי לסייע בעיקר לצאצאיהם של אותם ניצולים לקבל אזרחות גרמנית.
2 צפייה בגלריה
הדרך קלה יותר. דרכון גרמני וישראלי
הדרך קלה יותר. דרכון גרמני וישראלי
הדרך קלה יותר. דרכון גרמני וישראלי
(צילום: shutterstock)
התיקון לחוק מגיע לאחר קמפיין מחאה ממושך שניהלו קרובים של פליטים מהמשטר הנאצי, שזעמו על כך שטופסי הבקשה שלהם להשבת האזרחות נדחו. החוק ששונה כעת אמנם אפשר את השבת האזרחות, אך כלל תנאים שונים שהקשו על רבים לעבור את התהליך.
חלק מהבקשות נדחו כיוון שהוריהם של הפונים כבר קיבלו אזרחות אחרת אחרי שאזרחותם הגרמנית נשללה, בעוד בקשות אחרות נדחו בגלל שהפונים היו בנים לאם גרמנייה ולאב עם אזרחות זרה. עד לתיקון החוק הגרמני ב-1953, אזרחות במדינה הייתה יכולה לעבור רק דרך האב, ולא דרך האם.
התיקון מעניק תוקף חוקי לצווים שהממשלה בברלין פרסמה ב-2019, ונועדו לפתור את אותם מכשולים חוקיים שעמדו בפני חלק מהפונים. התיקון לחוק עבר ברוב גדול בהצבעה בבונדסטאג, ובארגון "קבוצת נדחי סעיף 116" – המכונה על שם הסעיף הבעייתי בחוק הגרמני שכעת תוקן – בירכו עליו.
2 צפייה בגלריה
ההצעה עברה ברוב גדול. הבונדסטאג, הפרלמנט הגרמני, בברלין
ההצעה עברה ברוב גדול. הבונדסטאג, הפרלמנט הגרמני, בברלין
ההצעה עברה ברוב גדול. הבונדסטאג, הפרלמנט הגרמני, בברלין
(צילום: AFP)
"אנחנו מוקירים את מאמציו של העם הגרמני לכבד את זכרם של אלו שנספו או סבלו בשואה", אמר יו"ר הארגון פליקס קאוצ'מן. "הצעדים הללו הם אבני יסוד הכרחיות עבור בנייתו מחדש של האמון".
התיקון לחוק לא רק עוסק בסוגיית השבת האזרחות לניצולי השואה וצאצאיהם, אלא גם אוסר על הרשויות הגרמניות להעניק אזרחות למי שהורשע בגזענות, באנטישמיות או בפעולות אחרות של שנאת זרים.
במרץ האחרון, כאשר ממשלתה של הקנצלרית אנגלה מרקל חשפה את הצעת החוק, אמר שר הפנים הגרמני הורסט זיהופר כי מטרת התיקון אינה רק "לתקן את הדברים" – אלא גם להביע "התנצלות עמוקה ובושה", כלשונו. "זה מזל גדול עבור ארצנו שאנשים רוצים להיות גרמנים, למרות העובדה שלקחנו מאבותיהם הכול", אמר זיהופר, בדברים שצוטטו בדיווח ברשת BBC.