שר החינוך יואב גלנט אישר טענות של מנהלי בתי ספר, מורים ותלמידים שלפיהן משרדו הפחית את ציוני בחינות הבגרות שלא תאמו את הממוצע הרב-שנתי. "בוצע על העניין הזה תהליך מרסן", אמר השר גלנט בכנסת בנוגע לחשיפת ynet בחודש שעבר, על אודות החלטת משרד החינוך להפחית ציונים במבחנים פנימיים כחלק ממתווה הבגרויות המקל שגובש בעקבות משבר הקורונה.
ביוני השנה התריעו מנהלים ומורים כי משרד החינוך מסרב לחשוף את "נוסחת הבגרויות", והביעו חשש כבד מפגיעה בתלמידים. בחודש שעבר, יום לאחר פרסום ציוני הבגרות, התלוננו מנהלי בתי ספר רבים ונבחנים על הפחתה, חלקה משמעותית מאוד, של ציונים פנימיים שהעבירו בתי ספר. לתדהמת מורים ותלמידים, משרד החינוך הפחית באופן דרמטי את הציונים מתוך רצון לשמור על ממוצע רב-שנתי.
3 צפייה בגלריה
בחינת בגרות
בחינת בגרות
הציונים הופחתו באופן דרמטי (ארכיון)
(צילום: אלעד גרשגורן)
ועדת החינוך של הכנסת קיימה דיון סוער בסוגיה ומתחה ביקורת חריפה על משרד החינוך. ביום רביעי שעבר הגיש ח"כ מאיר כהן (יש עתיד-תל"ם) שאילתה בנושא וטען כי משרד החינוך הוריד ציוני מבחני בגרות שנערכו תחת משבר הקורונה וכי המשרד מסרב לחשוף את הנוסחה שלפיה נבדקו המהימנות ותוקף הציונים במקצועות השונים.
"לפי נוסחת הבקרה שהופעלה נקבעו שתי רמות: ברמה הבית-ספרית וברמה הפרטנית, וזה סוכם במהלך אפריל לפני כניסתי לתפקיד", אמר השר גלנט מעל דוכן הכנסת. "ברמה הבית-ספרית נקבע כי הממוצע הרב-שנתי של בתי הספר בשלוש השנים האחרונות בהיבחנות החיצונית, בשאלון, אל מול הציונים הבית-ספריים שדווחו רק בקיץ תש"ף - כאשר בבתי ספר מסוימים נמצא פער חריג של לפחות סטיית תקן אחד בשאלון ביחס לממוצע הרב-שנתי, בוצע על העניין הזה תהליך מרסן".
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
שר החינוך גלנט
(צילום: אבי מועלם )
השר גלנט טען כי ההחלטה בנושא נעשתה בתיאום עם ועד ראשי האוניברסיטאות. לדבריו, "אם אתה רואה בית ספר שלאורך כל השנים מקבל ציון 60 וקופץ לציון 80, הדבר הזה הוא דבר חריג שלא מאפשר לך לחרוג. זה היה הסיכום עם האוניברסיטאות מחשש לתהליכים של הטיות וזיופים. ברמה הפרטנית נקבע פרופיל של הישגי כל התלמידים בבית הספר על ידי בדיקת ציוניהם בשנים הקודמות וציוניהם בבחינות החיצוניות.
"כשנמצאו ציונים המשקפים פער סטטיסטי חריג ביחס לפרופיל ההישגים של התלמיד, הופעל עליהם שקלול דיפרנציאלי, 'שק"ד קורונה'. זה כאשר מדובר על תלמיד שכל השנים קיבל ציון 70 ופתאום קפץ לציון 100 או 90. שתי סטיות תקן, על העניין הזה, רק לציון הפנימי הפעילו, כמו שאמרתי, על בסיס ההחלטה והסיכום עם ועד ראשי האוניברסיטאות, הפעילו את ה'שק"ד'".
גלנט הוסיף כי "בכל מקרה, ככל שבית הספר סבור שלא היה מקום להפעיל לגבי ציוני תלמידיו שקלול דיפרנציאלי, הוא ראשי להגיש ערעור מנומק והמשרד יבחן כל דבר באופן ענייני. אני חושב שלא נגענו בבחינות החיצוניות ושיקפנו תהליך הוגן מול התלמידים. יתרה מזאת, היה גם צמצום של החומר בבחינות האלה. דבר שני, בבחינות הפנימיות שעליהן, לפי דרישה ולפי סיכום עם האוניברסיטאות, הופעל מנגנון שקלול, גם כן בסופו של עניין הגענו לתוצאה שהיא גבוהה מהממוצע הרב-שנתי באופן משמעותי".
3 צפייה בגלריה
מאיר כהן
מאיר כהן
"הנחת היסוד של הנוסחה נגועה באלמנטים של תיוג תלמידים". ח"כ כהן
(צילום: אבי מועלם)
ח"כ כהן אמר כי משרד החינוך פגע בתלמידים. "מעבר להבעת האי-אמון של המערכת במנהלים ובמורים שעליהם הוטלה המשימה ללמד את התלמידים ולנהל את מערך הבחינות הפנימיות, מדובר בפגיעה קשה מאוד בתלמידות ובתלמידים. למרות הקשיים הם למדו, התכוננו לבחינה, קיבלו ציון סופי על בחינתם מהמורים ומבית הספר, ובאופן תמוה וחסר תקדים, הורד הציון ללא שום הסבר".
כהן אמר עוד: "בעיניי זאת תעודת כבוד שתלמיד משפר את ציוניו ולא סיבה לפגיעה בוטה כל כך בהערכת המורה. הנחת היסוד של הנוסחה נגועה באלמנטים של תיוג תלמידים ובתי ספר. נשאלת השאלה למה להם בכלל להתאמץ ולהשתפר אם מעריכים אותם על פי ממוצע. שאלה מעניינת בעניין זה היא מה מיקומם של בתי הספר, שבהם הייתה התערבות גסה בציונים".

מנשה לוי, יו"ר התאגדות מנהלי בתי הספר העל-יסודיים, אמר בתגובה: "שר החינוך מודה שאכן משרד החינוך פגע והוריד ציוני בגרות פנימיים לאלפי תלמידים, אולם לצערי ממשיך במדיניות הסתרת הנוסחה הסודית שבאמצעותה זה נעשה.
נכון להיום, מנהלי בתי הספר לא קיבלו את הנוסחה, ולכן גם לא יכולים לקבל החלטה אם לערער על הורדת הציונים לתלמידים. הורדת הציונים מהווה אי אמון במנהלים ובמורים, ומשרד החינוך, שמכריז השכם והערב על מדיניות של שקיפות במערכת החינוך, חייב לחשוף את הנוסחה הסודית ולבטל מיידית את הפגיעה באלפי ציוני בגרות פנימיים שדווחו על ידי בתי הספר".