חודש לאחר שארה"ב הפעילה את מנגנון ההחזרה המהיר של כלל הסנקציות הבינלאומיות על איראן, הודיע הלילה (בין שבת לראשון) מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, כי המהלך נכנס לתוקף וכל הסנקציות הוטלו מחדש. עם זאת, מדובר במהלך שגם בעלות בריתה וגם יריבותיה של ארה"ב מתנגדות לו וצפויות להתעלם ממנו. הצעד האמריקני, נזכיר, היה ידוע מראש - ונכנס לתוקפו בשעה 03:00 לפנות בוקר שעון ישראל.
3 צפייה בגלריה
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
מייק פומפאו מזכיר המדינה של ארה"ב
"לא נהסס לאכוף את הסנקציות". פומפאו
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
דונלד טראמפ חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
מדיניות "לחץ מקסימלי" על טהרן. טראמפ
(צילום: AFP)
המהלך הגיע לאחר שהממשל האמריקני לא הצליח להאריך את אמברגו הנשק על איראן, שתוקפו יפוג בחודש הבא כפי שנקבע בהסכם הגרעין האיראני. ארה"ב הודיעה שבעקבות זאת היא תשתמש במנגנון שנקבע בהסכם הגרעין להחזרה מהירה של כל הסנקציות הבינלאומיות על איראן, למרות שפרשה מההסכם בשנת 2018. שאר המדינות החברות במועצה, מלבד הרפובליקה הדומיניקנית, טוענות שלארה"ב אין זכות להפעיל את המנגנון מכיוון שפרשה מההסכם. אפילו בעלות בריתה המרכזיות של ארה"ב - בריטניה, צרפת וגרמניה - כבר אמרו במועצת הביטחון ביום שישי כי למהלך האמריקני אין כל תוקף משפטי.
חרף עמדותיהן של המדינות החברות במועצת הביטחון, פומפאו מסר הלילה כי "כל סנקציות האו"ם נגד איראן, המממנת המובילה של הטרור והאנטישמיות בעולם, חזרו. זה כולל הארכה קבועה של אמברגו הנשק. אלה חדשות נהדרות לשלום באזור".
לדברי פומפאו, "לא נהסס לאכוף את הסנקציות שלנו, ואנו מצפים מכל המדינות החברות באו"ם לעמוד בכל התחייבויותיהן". הוא הוסיף: "בקרוב נכריז על צעדים נוספים שיחזקו את אכיפת סנקציות האו"ם נגד איראן".
3 צפייה בגלריה
העצרת הכללית של האו"ם
העצרת הכללית של האו"ם
"לא יכול לאכוף את הסנקציות". מזכ"ל האו"ם גוטרש
(צילום: רויטרס)
פומפאו הוסיף כי מדיניות הלחץ המקסימלי שמפעילה ארה"ב נגד טהרן תימשך "עד שהמשטר האיראני יפסיק להפיץ כאוס, אלימות ושפיכות דמים". הוא אמר כי הסנקציות כוללות, בין היתר, איסור על איראן לעסוק בהעשרת אורניום, לפתח טילים בליסטיים ולערוך בהם ניסויים, או לנהל סחר בטכנולוגיות גרעיניות.
השגריר האיראני השיב לדברי פומפאו במכתב למועצת הביטחון של האו"ם: "המטרה המוצהרת של ארה"ב היא להרוס לחלוטין את תכנית הפעולה המשותפת בין איראן לשאר המדינות. האסטרטגיה שלה היא ליצור סיבוך משפטי באמצעות הצגת פרשנויות שרירותיות וחד-צדדיות, לצד טיעונים פסאודו-משפטיים. בהתחשב בכך, איראן בוטחת בכך שחברי מועצת הביטחון ידחו שוב את ניסיונה המתמשך של ארה"ב לערער את הסמכות והאמינות של המועצה ושל האו"ם".

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר למועצת הביטחון כי הוא לא יכול לנקוט בפעולה כלשהי בעקבות ההצהרה האמריקנית, מכיוון ש"נראה שיש אי ודאות" בנוגע לנושא. מתוקף תפקידו, גוטרש אמור למנות מומחים בלתי תלויים שיפקחו על אכיפת הסנקציות, אך אמר כי "עד לבירור" המצב המשפטי הסבוך הנוכחי, הוא לא ינקוט בפעולה שתספק תמיכה זו. פומפאו, מנגד, איים כי "אם המדינות החברות באו"ם לא ימלאו את התחייבויותיהן ליישם את הסנקציות הללו, ארה"ב מוכנה להשתמש ברשויות המקומיות שלה כדי להטיל עליהן את ההשלכות".
מאז נבחר דונלד טראמפ לנשיא, ארה"ב מנהלת קמפיין "לחץ מקסימלי" נגד איראן, שכלל פרישה מהסכם הגרעין והטלת סנקציות מחודשת – אך רוסיה, סין ואפילו מדינות אירופה לא מצטרפות אליה. איראן, נציין, אכן מפרה את תנאיו של הסכם הגרעין כיום, כמחאה על החזרת הסנקציות האמריקניות עליה ובניסיון לאלץ את שאר המעצמות לפצות אותה.
בשבוע שעבר פורסם כי טראמפ מתכנן לחתום בימים הקרובים על צו שיאפשר לממשלו להטיל סנקציות על כל מי שיפר את אמברגו הנשק. גורמים המעורים בפרטים מסרו לסוכנות רויטרס כי הצו יעניק לטראמפ סמכות לשלול מחברות ברחבי העולם גישה לכלכלה האמריקנית אם יהיו שותפות לעסקאות נשק עם איראן.