3 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי
קנאביס רפואי
גידול קנאביס רפואי ברבדים, ארכיון
(צילום: EPA)
לפני פיזור אפשרי של הכנסת, שר המשפטים אבי ניסנקורן יגיש היום (רביעי) הצעת החלטה לאישור מתווה הלגליזציה של קנאביס בממשלה. הצעות שעולות בממשלה דורשות אישור, כך שיחול דין רציפות על ההצעה - וגם אם הממשלה תתפזר ניתן יהיה להמשיך מאותה נקודה.
3 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן באולפן ynet
אבי ניסנקורן באולפן ynet
החוק ייכנס לתוקף 9 חודשים לאחר שיאושר. ניסנקורן
(צילום: קובי קואנקס)
3 צפייה בגלריה
רם שפע
רם שפע
ח"כ רם שפע
(צילום: מוטי קמחי)
כחול לבן דורשת לאשר את ההצעה כדי להמשיך בהליכים גם אם הכנסת אכן תתפזר. עם זאת, חרף הדרישה של כחול לבן, כל הצעה שעולה לאישור הממשלה מחייבת הסכמה של שתי המפלגות - הליכוד וכחול לבן - וטרם ברור אם בליכוד יתנו את הסכמתם לכך.
בחודש שעבר כינס ניסנקורן מסיבת עיתונאים ואף הפיץ את תזכיר החוק, שמבקש לחולל מהפכה של ממש. לפי החוק המוצע, יבוטל האיסור על שימוש והחזקה של קנאביס לשימוש עצמי לבני 21 ומעלה, ויותר שימוש לצרכי פנאי במרחב האישי. ייצור והפצה ייעשו על ידי גורמים מורשים ותיאסר המכירה לאוכלוסייה צעירה.

בנוסף, אסדרת שוק הקנאביס תבוצע על פי ההצעה במהלך משולב, שכולל רגולציה מוסדרת ולצידה קידום מהלכים בתחום החינוך וההסברה ומענה מתאים בתחומי הבריאות, הרווחה והאכיפה.
תזכיר החוק נוסח במשרד המשפטים על בסיס מסקנות הצוות הבין-משרדי לבחינת הרפורמה בקנאביס בראשות המשנה ליועמ"ש עמית מררי, ולאור הצעות החוק הפרטיות של חברי הכנסת רם שפע ושרן השכל. הצוות המליץ על לגליזציה, כלומר, הסדרת שוק הקנאביס בישראל במודל הקנדי - מסחר ושימוש חוקיים למבוגרים מעל גיל 21, כולל רכישה בחנויות ייעודיות. החזקה תהיה חוקית בכמות של עד 15 גרם ולא-פלילית עד 50 גרם.
במסיבת העיתונאים פירט ניסנקורן: "יהיו חנויות שיורשו למכור קנאביס והשימוש יהיה ביתי בלבד. כמו כן, נטפל בהתמכרויות ובענישה של מפרי החוק - המפיצים. זו רפורמה משמעותית וישראל עושה זאת בצורה אחראית".
החוק ייכנס לתוקף תשעה חודשים לאחר אישורו, כדי לאפשר למשרדי הממשלה להיערך כנדרש ולהכין את התשתית המתאימה ליישומו.
יו"ר ועדת החינוך ח"כ רם שפע, שהיה מיוזמי החוק, הוסיף כי "כחול לבן ממשיכה לקדם לגליזציה, אני מברך את שר המשפטים אבי ניסנקורן שעושה צעד משמעותי נוסף לקידום הלגליזציה ולהשלמת התהליך ששרן השכל ואני התחלנו בכנסת. כחול לבן תדרוש לאמץ באופן מיידי את ההחלטה בכדי שנוכל להמשיכה בכנסת ולעשות היסטוריה".