כבר שנה שלמה שהגנים הפרטיים המיועדים לגילי לידה עד שלוש נמצאים במבצע הישרדות מתמשך. במהלך שלושת הסגרים האחרונים הם הפסיקו את פעילותם למשך שבועות ארוכים, המשיכו לשלם את ההוצאות החודשיות הקבועות שלהם כשבמקביל הכנסותיהם פסקו. כ-2,500 גנים לא הצליחו לשרוד כלכלית ונסגרו, ומסתמן שהיד עוד נטויה.
"המצוקה הכלכלית מרחפת מעל ראשנו כעננה שחורה", מסבירה יו"ר פורום הגנים הפרטיים עו"ד קרן אוחנה איוס. "בכל יום שעובר התחושה היא שלא נוכל לחזור לעמוד על הרגלים, הפיצויים והמענקים מדלגים עלינו, המדינה אינה נותנת קדימות ועדיפות לשימור מוסדות החינוך ובטח לא בגיל הרך ובכל יום נסגרים מוסדות חינוך נוספים".
למרות שחיכו בקוצר רוח לפתיחה מחודשת של המסגרות, רבות ממסגרות החינוך לגיל הרך לא ייפתחו הבוקר (חמישי). עד לשעות הלילה המאוחרות ניסו בעלות הגנים להבין את מתווה הפתיחה שפורסם אתמול בצהריים ונותרו עם סימני שאלה רבים. רבות מהן החליטו שבהיעדר תשובות ומענים ברורים הן מסרבות לסכן את הילדים ולפתוח.
יש לזכור שלמרות שהמסגרות הללו אמונים על שלומם של מאות אלפי פעוטות חסרי ישע, אין מאחוריהן מערך מסודר של פיקוח ומנהלים כמו במשרד החינוך, ופעם אחר פעם הם מוצאים עצמם אבודים אל מול הביורוקרטיה.

"חוסר הוודאות לגבי מה מותר ומה אסור בהתנהלות החזרה לשגרה גורם למצוקה ובלבול בקרב מנהלות הגנים", הוסיפה אוחנה איוס. "הניירת המרובה, המתווים לא ברורים, תקנות שנפרסות על מיליון עמודים, ומסרים שונים וכפולים מעכבים תהליכי חזרה לשגרה. המון שאלות נותרו פתוחות - האם סייעת מאזור אדום יכולה להגיע לעבודה באזור ירוק? האם ילד משכונה כתומה יכול להגיע לבית הספר בשכונה ירוקה? מה קורה אם נתוני התחלואה משתנים בין לילה? האם צריך לבדוק האם מתקיימים לימודים על בסיס יומי? לצערנו הרב, על אף ההצהרות בתקשורת של החזרה המיוחלת למוסדות החינוך, לא ברור לנו מה עושים החל מהבוקר".
2 צפייה בגלריה
אולגה קריאצ'קוב
אולגה קריאצ'קוב
"אני קמה ובוכה, לא יכולה לישון בלילה". אולגה קריאצ'קוב
(צילום: יובל חן)
אולגה קריאצ'קוב, בעלת גן "הארץ הקטנה" בכפר סבא, החליטה לפתוח הבוקר את הגן, בעיקר כי היא מפחדת מההשלכות מכך שיישאר סגור. "הגן שלי קיים שבע שנים, אני לא מבינה את ההנחיות אבל הדרך שלי לשרוד זה לפתוח מחר. יש לי הרבה שאלות ואין לי למי לפנות ואת מי לשאול", סיפרה.
"הקושי העיקרי עם הקורונה הוא חוסר הוודאות. בעלי מובטל, יש לי שלושה ילדים ואני לא יודעת איך הם יאכלו מחר", אמרה. "לקחתי כבר הלוואה ואת המענק היחיד שקיבלנו נתתי להורים כדי להחזיר כסף על הסגר השני. ועכשיו כבר אין לי מה לתת, אין לי כלום. אני צריכה לשלם לעובדות שלי משכורת, אני צריכה לשלם משכנתה והלוואות שלקחתי עבור הגן, אני משלמת גם ארנונה וחשמל וגם את כל המסים וכסף לא נכנס".
קריאצ'קוב הוסיפה בכאב: "אני לא יודעת אם לגן שלי יש עתיד, אם יהיה עוד סגר אני מאמינה שאני אסגור את הגן. אני מאוד עצובה. יום אחרי יום אני קמה ובוכה, לא יכולה לישון בלילה".
הקואליציה לחינוך מלידה מבית "אנו" הביעה הסתייגות ממתווה החזרה לפעילות של מסגרות החינוך מגיל לידה עד 3 שפורסם על-ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. במתווה שפורסם הועמדו לרשות המסגרות 48 שעות התארגנות לפתיחתן, אך לא צוין מה צריכה לכלול ההתארגנות מבחינה בריאותית, פיזית ונפשית. מקריאת המתווה ניכר כי פעם נוספת גובש מתווה ללא כל התייעצות עם אנשי מקצוע בתחום החינוך לגיל הרך וללא שותפות עם ההורים ומפעילי המסגרות כפי שראוי שייעשה.
ד"ר אבנר ישראלי, מנהל רשת מעונות "קהילה" וחבר ועדת ההיגוי של הקואליציה: "נחוצה הנחיה ברורה האם עובדות מיישוב אדום יכולות לעבוד ביישוב ירוק? אם יוחלט שלא, הדבר ישפיע על חלק גדול מהמסגרות. בנוסף, צריך להוציא הנחיה ברורה בנוגע למצב שבו בן משפחה של ילד חולה. משום שאין ביכולתנו לוודא כי מתקיים בידוד מלא והרמטי, הילד לא יוכל להגיע למעון".