4 צפייה בגלריה
זריף טען שקרי יידע אותו על תקיפות ישראליות. מזכיר המדינה לשעבר: "לא קרה"
זריף טען שקרי יידע אותו על תקיפות ישראליות. מזכיר המדינה לשעבר: "לא קרה"
זריף טען שקרי יידע אותו על תקיפות ישראליות. מזכיר המדינה לשעבר: "לא קרה"
(צילום: רויטרס)
הדלפת ההקלטה של שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף שבה הוא נשמע מותח ביקורת על הגנרל האיראני קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס לשעבר שחוסל בשנה שעברה, מסבכת לא רק אותו - אלא גם את מי שהיה מזכיר המדינה האמריקני בתקופת אובמה, ג'ון קרי, המשמש כיום כשליח המיוחד של הנשיא ג'ו ביידן לענייני אקלים.
בחלק מהשיחה שהודלפה נשמע זריף אומר כי "נדהם" כאשר מזכיר המדינה לשעבר יידע אותו שישראל תקפה לפחות 200 מטרות איראניות בסוריה. מאז פרסום ההדלפה תקפו את קרי אנשי המפלגה הרפובליקנית, וחלקם אף לוחצים על ביידן לפטרו, אם הדברים יתבררו כנכונים.
4 צפייה בגלריה
רפובליקנים קוראים לביידן לפטר את קרי
רפובליקנים קוראים לביידן לפטר את קרי
רפובליקנים קוראים לביידן לפטר את קרי
(צילום: EPA)
4 צפייה בגלריה
תמונת ניקי היילי
תמונת ניקי היילי
היילי נגד קרי. "תקע סכין בגבה של ישראל. דוחה בכל כך הרבה רמות"
(צילום: EPA)
שגרירת ארה"ב לשעבר באו"ם ניקי היילי צייצה בטוויטר: "זה דוחה בכל כך הרבה רמות. ביידן וקרי חייבים להסביר מדוע קרי מסייע לאיראן, התומכת מספר אחת בטרור, ובמקביל תוקע סכין בגבה של ישראל, אחת מבעלות בריתנו הנהדרות".
קרי מצידו מכחיש את דבריו של זריף. "אני יכול להגיד שהסיפור הזה והטענות האלה שקריים. זה מעולם לא קרה - לא כשהייתי מזכיר המדינה, ולא מאז", צייץ שליחו של ביידן בטוויטר.
הסנאטור הרפובליקני דן סאליבן קרא לקרי בנאום שנשא בסנאט להתפטר. "מתברר שהיריבים שלנו, בין אם בסין או באיראן, אוהבים שג'ון קרי אחראי על מדיניות החוץ והביטחון שלנו. מדוע? כי הם יודעים להשתמש בו לטובתם", אמר סאליבן.

בממשל ביידן נמנעים בינתיים מלהגיב לתוכן ההקלטה. חלק מכלי התקשורת בארה"ב ציינו כי גם אם קרי אכן סיפר לזריף על התקיפות הישראליות, הרי שגורמים בישראל - צבאיים ומדיניים - התגאו בעצמם במספר הרב של תקיפות נגד מטרות איראניות בסוריה.
השר ישראל כץ לדוגמה אמר בנאום במרכז הבינתחומי בהרצליה ב-2018 כי "בשנתיים האחרונות ישראל תקפה יותר מ-200 פעמים בתוך סוריה עצמה". כץ ציין בנאומו כי הדבר "פורסם בשם מקורות צבאיים", ושלכן הוא יכול לצטט את הפרטים.

ההקלטה שסיבכה את זריף

בחלק אחר בהקלטה שנחשפה נשמע זריף מאשים את מפקד כוח קודס לשעבר סולימאני בניסיון לחבל באישור הסכם הגרעין ב-2015, תוך שהוא טוען שמשמרות המהפכה הם אלו שמושכים בחוטים, מתעלמים מהמלצותיו ומפרים לא אחת החלטות שקיבלה הממשלה האזרחית בטהרן. ההקלטה שהודלפה היא חלק מריאיון פנימי שנערך לזריף בחודש מרץ האחרון, כחלק מפרויקט לתיעוד הממשל היוצא של הנשיא חסן רוחאני, המסיים כעת קדנציה שנייה ולא רשאי להתמודד פעם שלישית ברציפות על התפקיד.
הריאיון לא היה מיועד לפרסום, כפי שזריף עצמו נשמע אומר כמה פעמים במהלך ההקלטה. חלקים מהריאיון בן שלוש השעות נחשפו שלשום באתר החדשות הפרסי Iran International שמושבו בלונדון. הממשלה האיראנית טוענת שמדובר באתר המופעל בידי גורמים עוינים וכי הבעלים שלו הינם סעודים. למרות זאת, במשרד החוץ בטהרן לא טענו שההקלטה מזויפת, אלא רק שמדובר בקטעים חלקיים בלבד שפורסמו באופן שנועד להציג בצורה מעוותת את דבריו של זריף בנוגע לסולימאני.
4 צפייה בגלריה
מוחמד זריף קאסם סולימאני
מוחמד זריף קאסם סולימאני
זריף וסולימאני. המאבקים הפנימיים נחשפים
(צילום: רויטרס, AP)
בהקלטה שפורסמה זריף אכן משבח את סולימאני, אולי הגנרל הנערץ ביותר ברפובליקה האיסלאמית ומי שהוביל את הפעולות הצבאיות של משמרות המהפכה מחוץ לאיראן. הוא אומר שחיסול סולימאני בידי ארה"ב בינואר אשתקד, בהפצצת מל"ט בשדה התעופה בבגדד, היווה מכה קשה ביותר עבור איראן – כזו שלדבריו חמורה יותר מאשר השמדתה של עיר שלמה.
חרף השבחים הללו, בריאיון הפנימי, שאותו ערך כלכלן בשם סעיד ליילז, נשמע זריף מותח ביקורת קשה על התנהלותו של סולימאני – וטוען שפעל באופן אקטיבי לסיכול הסכם הגרעין לפני החתימה עליו עם ארה"ב ושאר המעצמות ב-2015. לטענת זריף, סולימאני "הפעיל את כל כובד משקלו" על מנת להערים מכשולים שימנעו את הצלחת המשא ומתן אז.
בהקלטה המודלפת מאשש זריף את ההערכה שרבים כבר שותפים לה, בתוך איראן ומחוצה לה: לנציגים הנבחרים בטהרן אין השפעה ממשית. הוא טוען כי החלטות מונחתות מלמעלה בידי המנהיג העליון עלי חמינאי, או מתקבלות בידי משמרות המהפכה, וכי הללו בעלי השפעה מכרעת גם בכל הנוגע למשא ומתן על הגרעין.