2 צפייה בגלריה
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד
הדר גולדין, אורון שאול, הישאם א-סייד ואברה מנגיסטו
השיחות בקהיר בין ישראל לבין חמאס בעקבות מבצע "שומר החומות" צפויות להתמקד בשני נושאים עיקריים: רגיעה ארוכת טווח, וסוגיית השבויים – הדר גולדין, אורון שאול, אברה מנגיסטו והישאם א-סייד. על פי דיווח הבוקר (יום ה') בעיתון הלבנוני "אל-אחבאר" המקורב לחמאס, ישראל הציבה שני תנאים למו"מ: הראשון - שהוא ייערך בשני ערוצים נפרדים, והשני - שכל התקדמות בשיקום רצועת עזה תהיה תלויה בסוגיית השבויים.
באשר לסוגיית השיקום, מצרים מצפה הפעם להיות שחקן מרכזי בנושא זה ולא להשאיר שוב את המגרש רק בידי קטאר. על פי הדיווח, קהיר שואפת להפוך את מעבר רפיח לשער הראשי להכנסת סיוע לרצועת עזה.
המצרים שואפים להקים מינהלת שתפקידה יהיה לפקח על ההסדרה ועל כך שחמאס לא ישים ידיו על כספי שיקום. בנוסף דורשת קהיר שחברות מצריות ייקחו חלק מרכזי בשיקום, אך תינתן אפשרות לחברות ערביות ובינלאומיות לעסוק בכך.

אתמול קראו במצרים לישראל ולחמאס לשוב למשא ומתן כדי לבסס את הפסקת האש ולהתניע את מאמצי השיקום של הרצועה. המצרים צפויים להזמין את הצדדים לשיחות על רגיעה ארוכת טווח, שיקום הרצועה וגיבוש עסקת שבויים ונעדרים. משלחת מצרית קיימה בימים האחרונים פגישות בישראל, רמאללה ובעזה.
בחדשות כאן פורסם כי השיחות בקהיר, אם יתקיימו, לא יהיו ישירות אלא ייערכו בחדרים נפרדים כאשר המתווך המצרי מדלג ביניהם, בדומה לשיחות שהתקיימו בעבר. אם אכן תצא משלחת ישראלית לקהיר, סביר להניח שיעמוד בראשה ראש המל"ל מאיר בן שבת. ככל הנראה, המצרים יחליטו ביום ראשון אם לשגר את ההזמנות. כך או כך - מערכת הביטחון לא עודכנה במגעים האלה.
2 צפייה בגלריה
ההרס בעזה
ההרס בעזה
ההרס בעזה אחרי "שומר החומות". הסיוע ייכנס מרפיח
(צילום: AFP)
מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה טען שהארגון לא הסכים לשום משא ומתן ישיר עם ישראל על ירושלים בשל הסמליות הדתית, האידיאולוגית והפוליטית של העיר. "סירבנו לקבל את פיצול ירושלים בשולחן המשא ומתן, אך כל הצדדים הבינו שהמערכה הזאת נוצרה למען ירושלים", אמר.
אחרי ביקורו בישראל הגיע אתמול מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן למצרים ונועד עם הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי ובכירים נוספים. בהמשך ביקר גם בעמאן ונפגש עם המלך עבדאללה השני. בלינקן הכריז שיפעל לגיוס משאבים ברחבי העולם לטובת עזה - והבהיר ששום דבר מזה לא יגיע לחמאס.
קטאר הכריזה על סיוע בהיקף של 500 מיליון דולר לשיקום רצועת עזה. שר החוץ מוחמד עבד א-רחמן אל ת'אני כתב בחשבון הטוויטר שלו: "נמשיך לתמוך באחים בפלסטין כדי להגיע לפתרון צודק ומתמשך עד להקמת מדינה עצמאית עבורם".

משלחת ישראלית צפויה לצאת בשבוע הבא לקהיר

משלחת ישראלית בראשות שר החוץ גבי אשכנזי צפויה לצאת בראשית השבוע הבא לקהיר, כנראה כבר ביום ראשון, בהזמנתו של שר החוץ המצרי סאמח שוכרי. זאת כדי לדון בגיבוש מנגנון הסדרה מול עזה, רגיעה ארוכת טווח, שיקום הרצועה ופתרון סוגיית השבויים והנעדרים. הביקור עוד לא סגור סופית כך שייתכנו עוד שינויים.
זה יהיה ביקורו הראשון של אשכנזי בקהיר וביקור ראשון שם של שר חוץ ישראלי מזה שנים רבות. במהלך הלחימה שוחח אשכנזי עם שר החוץ המצרי מספר פעמים והוזמן לביקור בקהיר. ישראל עומדת על כך שלא יהיה שיקום של עזה ללא פתרון סוגיית השבויים והנעדרים או כפי שאשכנזי מגדיר זאת בדיונים סגורים 'ש' תמורת ש'".
בהמשך השבוע אמורות להגיע לקהיר עוד משלחות ישראליות לשיחות בצוותי עבודה בנושאי שיקום הרצועה, מניעת הברחות נשק לרצועה וסוגיית השבויים והנעדרים. במקביל הוזמנו לקהיר גם משלחות של החמאס. לא יתקיימו שיחות ישירות בין ישראל לבין חמאס והכל ייעשה בתיווך מצרי. מי שירכז את השיחות יהיה המל"ל ובמשלחות יהיו נציגים של מתאם פעולות הממשלה בשטחים, משרד הביטחון, משרד החוץ וגורמים נוספים.
פקיד ישראלי אמר שמצרים היא הציר המרכזי של כל השיחות האלה ובלעדיה לא תהיה התקדמות אמיתית. עוד אמר שיש חשיבות גם להבטיח את מניעת הברחות האמל"ח לעזה שמגיעות דרך מצרים.