6 צפייה בגלריה
ההרס בעזה לאחר הפסקת האש
ההרס בעזה לאחר הפסקת האש
קטאר תעביר סיוע של מאות מיליוני דולרים. "נמשיך לתמוך באחים בפלסטין"
(צילום: AP)
קטאר הכריזה על סיוע בהיקף של 500 מיליון דולר לשיקום רצועת עזה אחרי מבצע "שומר החומות" שנגמר לפני כשבוע. שר החוץ של קטאר מוחמד עבד א-רחמן אל ת'אני כתב בחשבון הטוויטר שלו הערב (רביעי) כי "נמשיך לתמוך באחים בפלסטין כדי להגיע לפתרון צודק ומתמשך עד להקמת מדינה עצמאית עבורם".
בתוך כך, במצרים קראו לישראל ולחמאס לשוב למשא ומתן בתיווך אמריקני כדי לבסס את הפסקת האש ולהתניע את מאמצי השיקום של הרצועה. אמנם טרם התקבלה הזמנה קונקרטית, אך המצרים צפויים להזמין את ישראל וחמאס לשיחות על רגיעה ארוכת טווח, שיקום הרצועה וגיבוש עסקת שבויים ונעדרים. משלחת מצרית קיימה פגישות בישראל רמאללה ובעזה.
6 צפייה בגלריה
שר החוץ הקטארי
שר החוץ הקטארי
שר החוץ הקטארי
(צילום: AP)
בחדשות כאן פורסם הערב כי השיחות בקהיר, אם יתקיימו, לא יהיו ישירות אלא ייעשו בחדרים נפרדים כאשר המתווך המצרי מדלג בין החדרים, בדומה לשיחות שהתקיימו בעבר. אם אכן תצא משלחת ישראלית לקהיר סביר להניח שיעמוד בראשה ראש המל"ל מאיר בן שבת. ככל הנראה, המצרים יחליטו ביום ראשון אם לשגר את ההזמנות. כך או כך - מערכת הביטחון לא עודכנה במגעים האלה.
מנהיג חמאס איסמאעיל הנייה אמר הערב כי הארגון לא הסכים לשום משא ומתן ישיר עם ישראל על ירושלים בשל הסמליות הדתית, האידיאולוגית והפוליטית של העיר. "סירבנו לקבל את פיצול ירושלים בשולחן המשא ומתן, אך כל הצדדים הבינו שהמערכה הזאת נוצרה למען ירושלים", אמר. עוד הוסיף כי "מצרים הציעה לנו הסכם הפסקת אש הדדית והסכמנו בתנאי שאנחנו נתריע שעתיים לפני כניסתה. הודענו למתווכים שאנו דוחים את נוסח הפסקת האש החד-צדדית. החלטנו להגיע לכל מקום בישראל עם הרקטות שלנו, אך בשל התערבותם של המתווכים הפסקנו. אם ישראל תבצע מעשה טיפשי כלשהו - ההחלטה עודנה עומדת על הפרק".
6 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה חמאס ניצחון וי ליד ה לשכה שלו נהרסה הפצצות צה"ל עזה
איסמעיל הנייה חמאס ניצחון וי ליד ה לשכה שלו נהרסה הפצצות צה"ל עזה
איסמאעיל הנייה: "אילצנו את ישראל לקבל את הפסקת האש"
לדבריו, "האיומים של הזרוע הצבאית אילצו את ישראל לקבל את הסכם הפסקת האש כיוון שהיא יודע שההתנגדות לא משגרת איומים ריקים. הערבויות להפסיק את התוקפנות נגד ירושלים הן בזכות ההתנגדות שלנו שהזהירה ויישמה"
מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן, שביקר אתמול בישראל, נחת בצהריים במצרים ונועד עם הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי ובכירים נוספים. בהמשך ביקר גם בעמאן ונפגש עם המלך עבדאללה השני.
בלינקן הכריז כי הוא יפעל לגיוס משאבים ברחבי העולם לטובת עזה - והבהיר ששום דבר מזה לא יגיע לחמאס. לדבריו, המטרה העיקרית היא לבנות מחדש את הרצועה ולהפחית את המתיחות סביב ירושלים - שמבחינת חמאס הצטרפה למשוואת העימות עם ישראל. בזמן שבוושינגטון מנסים לחזק את אבו מאזן והרשות הפלסטינית, בלינקן הבהיר כי לארצות הברית אין כוונה ללחוץ לשוב למשא ומתן מדיני עם ישראל.
6 צפייה בגלריה
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן
בלינקן נוחת בירדן
(צילום: רויטרס)
6 צפייה בגלריה
עבדאללה מלך ירדן נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בעמאן
עבדאללה מלך ירדן נפגש עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בעמאן
מזכיר המדינה האמריקני בפגישתו עם המלך עבדאללה בירדן
(צילום: רויטרס)
לאחר הפגישה עם א-סיסי תיאר בלינקן את מצרים כשותפה אמיתית שסייעה לסיים את סבב הלחימה בישראל ולבנות מהלכים חיוביים באזור. "שנינו מאמינים שישראלים ופלסטינים צריכים לחיות בכבוד ובביטחון", אמר מזכיר המדינה לפני שהמריא לירדן. "אנחנו עובדים על זה כולנו ביחד". א-סיסי פרסם לאחר מכן הצהרה שבה קרא לאמריקנים להתערב יותר במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים.
בירדן הוא נפגש כאמור עם המלך עבדאללה השני. המלך שיבח את ההחלטה האחרונה של הממשל האמריקני לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים, ולחדש את הסיוע לסוכנת אונר"א. הוא הדגיש כי הצעדים האלו יתרמו לבניית אמון, וידחפו את הדרך הפוליטית קדימה. עבדאללה התייחס לתפקיד המרכזי של ארצות הברית בדחיפה לחידוש משא ומתן רציני ויעיל בין הפלסטינים לישראלים שיובילו להשגת שלום צודק ומקיף המבוסס על פתרון שתי המדינות, והביע את הערכתו על המאמצים האמריקניים האחרונים להפסקת ההסלמה בעזה.
6 צפייה בגלריה
סינוואר וגנץ. "למות כשהיד - מתנה"
סינוואר וגנץ. "למות כשהיד - מתנה"
סינוואר וגנץ. "למות כשהיד - מתנה"
(צילום: AP, הדר יואביאן)
שישה ימים עברו מאז ההכרזה על הפסקת אש. היום נאם לראשונה מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, והתפאר בהישגי המבצע וב"מרד בפלסטין", כלשונו. הוא איים: "אני מודיע לישראל שמה שקרה היה רק תמרון של מה שיהיה אם היא שוב תנסה לשחק באש באל-אקצא".
עושה רושם שסינוואר לא מתרגש מאיומי שר הביטחון בני גנץ, שאמר בריאיון ל-ynet כי "דמם של בכירי חמאס בראשם". מנהיג חמאס ברצועה אמר: "המתנה הכי גדולה שישראל יכלה להעניק לי היא לחסל אותי. אני מעדיף למות כשהיד מאשר למות מקורונה או ממחלה. אם גנץ רוצה עצה ממני אני אומר לו - תלמד ממוחמד דיף – אם הוא מאיים אז הוא מבצע".
גנץ אמר בתגובה בטקס אזכרה לחללי שלום הגליל כי "ישראל מוכנה להגן על אזרחיה בכל זמן ובכל זירה. בעזה מה שהיה הוא לא מה שיהיה - אם נצטרך נשוב ונפעל. אנו שואפים שעזה תשקוט, אבל אם בחמאס יבחרו למנוע מתושבי עזה את השיקום ולפגוע באזרחי ישראל - נפעל עד שנגיע לשקט שישרת את כולם".