1 צפייה בגלריה
 ראש ממשלת עיראק, מוסטפה אל-קזימי
 ראש ממשלת עיראק, מוסטפה אל-קזימי
ראש ממשלת עיראק, מוסטפה אל-קזימי
(צילום: AFP)
שימו לב ללוח הטיסות הצפוף של ראש ממשלת עיראק החדש שנבחר במאי, מוסטפה אל-קזימי. בחודש שעבר קפץ לטהרן, נפגש עם השליט הרוחני שמחליט הכל, עלי חמינאי, ועם ראש הממשלה חסן רוחאני - שהזהירו אותו במילים חריפות מהנשיא דונלד טראמפ ומהגנרלים האמריקנים. כעבור שבוע עלה שוב למטוס ונחת בבית הלבן, אצל טראמפ. הפגישה ביניהם התארכה ואל-קזימי התבקש להוסיף עוד יום לביקורו כדי לפגוש גם חברי קונגרס דמוקרטים. הוא הותיר רושם מצוין וטראמפ מיהר להדביק לו את הכינוי "הבחור הפיקח". בשבוע הבא הוא יערוך גיחה לעמאן, לפסגה עם המלך עבדאללה ועם נשיא מצרים א-סיסי, וימים ספורים לאחר מכן מתוכננת לו הפגישה החשובה ביותר: בריאד, סעודיה, עם המלך סלמאן ועם בנו יורש העצר.
אל-קזימי הוא לכל הדעות דמות יוצאת דופן בקרב המנהיגים הערבים: בן 53, שגלה מארצו בתקופת סדאם חוסיין והקים קשרים עם ארגוני אופוזיציה ועם בכירים בארה"ב. הוא התגלה מיד כפעלתן ומתוחכם, וקצינים אמריקנים התחילו לטפח אותו בשקט. בשנות גלותו עבד כעיתונאי ב"מידל איסט מוניטור", שבו עובדים גם עיתונאים ישראלים. כשחזר לעיראק התמנה לראש שירותי המודיעין, עד למינויו החדש כראש הממשלה. אף על פי שלא השתייך לאחת מהמפלגות הגדולות, סוכני ביון אמריקנים התייצבו מאחוריו - אך בפרופיל נמוך, כדי לא לסבך אותו עם האיראנים.
עכשיו, אחרי שהשלים את פגישת הבכורה בטהרן, הוא קיבל מטראמפ לא רק התחייבות לסיוע כלכלי אלא גם סקירה נרחבת על המהלכים בין הנסיכויות וישראל. בבית הלבן לא מציעים לו להצטרף עכשיו: עיראק צריכה קודם כל למצוא דרך להוריד מעליה את סוכני משמרות המהפכה האיראנים. אבל אל-קזימי, חשוב לשים לב, כבר מצדד בעמדת הנסיכויות, וצפוי לנחות בקרוב גם באבו-דאבי.
עיראק שלו שולחת איתות ברור שפניה אל המערב: לא קוראת להוציא את הכוחות האמריקניים, לא יוצאת נגד הסכמי הנורמליזציה עם ישראל. אבל בעיראק, כמו בעיראק, כדור אחד יכול לחסל את כל התוכניות.
קל מאוד לנחש שאל-קזימי מכיר בכירים ישראלים מתפקידו הקודם כראש המודיעין. מותר לנחש עוד שהוא יתבקש להשמיע את עמדתו על הנושא הישראלי בפגישות בעמאן ובריאד. אמנם יהיו שם גם הצהרות כלכליות ותוכניות לשיתופי פעולה, אבל הנושא הישראלי, שכבר עכשיו מעצבן את הבכירים האיראנים, מונח במקום בולט על השולחן.
לכן, אל-קזימי צריך להיזהר כעת על חייו אפילו יותר. בחודש שעבר ירו אנשי משמרות המהפכה באיש הביטחון העיראקי הבכיר הישאם אל-האשמי, ידידו הקרוב של אל-קזימי, כשיצא מביתו בבגדד. זה היה איתות ברור מטהרן: אל תתחכם. המצלמות תיעדו ארבעה רעולי פנים מתקרבים למכוניתו של האשמי, פותחים באש ונמלטים. ראש ממשלת עיראק, לפי הדיווחים, מוקף עכשיו בחגורה עבה של מאבטחים, עיראקים ואמריקנים.
אל-קזימי מבהיר בשיחותיו שלא תהיה לו בעיה לשפר יחסים עם ישראל. דווקא מהצד הישראלי, עם זאת, מבקשים לצנן את התלהבותו: שם דבר לא בוער כל עוד משמרות המהפכה ממשיכים להפגין נוכחות ערנית בעיראק. ויחד עם זאת, יש פה חומר למחשבה: איך העולם המוסלמי הסוני מתחיל ללכד שורות מול המציאות שלא הכרנו. בבת אחת, ישראל כבר לא האויב.
  • סמדר פרי היא פרשנית העולם הערבי של "ידיעות אחרונות"
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com