על רקע העלייה בתחלואת הקורונה מתח הבוקר (יום א') השר זאב אלקין ביקורת על ההתמודדות של ממשלת ישראל עם המגפה – בעיקר בהיבט המחקר האפידמיולוגי וקטיעת שרשראות ההדבקה. בראיון לאולפן ynet הוא אמר: "למדינת ישראל אין כלים יעילים לזהות מגע בין אנשים שהוא לא במקום מפגש קבוע. אני בוכה על זה כבר תקופה די ארוכה. כל המדינות מפעילות אפליקציות וכלים דיגיטליים שמאפשרים לדעת בדיוק מי היה ליד מי. זה לא קורה בישראל".
2 צפייה בגלריה
ההפגנה בבלפור
ההפגנה בבלפור
ההפגנה בבלפור, אמש
(צילום: יואב דודקביץ )
הוא הגיב לדבריה של יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא ביטון, שסיפרה שמהנתונים הידועים לה לא נדבקו אנשים בהפגנות נגד ראש הממשלה: "אני לא חושב שהנגיף יודע להבחין בין המטרה של המפגש - אם זו הפגנה, אירוע תרבות או התקהלות אחרת. מעניין אותו מספר האנשים ורמת הצפיפות. בהפגנות, כמו שראינו, רמת הצפיפות היא גדולה".
- לפני שלושה חודשים ערכו מחקרים בארה"ב והם הוכיחו שלא היו הדבקות בהפגנות. חבריך לליכוד זועקים "יש התפרצויות, אלה מוקדי התחלואה". עושים את זה גם ראש הממשלה וכל מיני פייקים. אין לכם שום ראייה לזה". "אין לך גם שום ראייה לשאר הדברים".
- לא נכון. באולם סגור זה א', במקום פתוח זה ב'. "אתה שומע בימים האחרונים שהסיבה להדבקה במגזר הערבי אלה חתונות בחצרות הבתים. שמעתי את זה אפילו בקבינט הקורונה. אם משרד הבריאות אומר שהתקהלות בכמות מסוימת ובלי כללי ריחוק חברתי היא מסוכנת, זה לא משנה לשם מה זה. אני לא חושב שהפגנות מדביקות יותר מחתונות או להיפך".
2 צפייה בגלריה
זאב אלקין
זאב אלקין
השר זאב אלקין
(צילום: אלכס קולומויסקי)

- הפרופסורים שאיתי באולפן לא מסכימים. הם אומרים שבאזורים רחבים בשטח פתוח יש הבדלים מהותיים. "גם החתונות במגזר הערבי הן בשטח פתוח".
- לא בדיוק. חצר בית היא לא בדיוק כיכר פריז. "יש חצרות יותר גדולות מכיכר פריז. תראה איך החתונות האלה מתבצעות".
- חברך לממשלה אריה דרעי דוחף לסגר כללי. הוא לא מוכן לסגר על הערים האדומות, החרדיות. אתה תומך בסגר כללי במקום סגרים מקומיים? "לא. קבינט הקורונה החליט לעשות סגר על כל 30 היישובים האדומים. אני שומע קולות שיהיה קשה מאוד לאכוף, שאולי לא נעשה סגר על כל ה-30, אלא רק בשמונה, ואני לא מבין למה. כל מי שרוצה למנוע סגר כללי צריך לתמוך בסגר על כל הערים האדומות. אני מאוד מקווה שזה יבוצע וימנע מאיתנו סגר כללי".
- שאלה שנוגעת לתפקידך כשר המים. איפה אנחנו עומדים בכל מה שקשור למיזמי מים עם איחוד האמירויות? "נושא המים סומן גם על ידי נציג האמירויות כבעל פוטנציאל. יש גורמים ישראלים שכבר בודקים את עצמם ופועלים כחברות פרטיות בתוך השוק הזה. אני מאמין שיש פה פוטנציאל גדול. המשרד מזהה את המים ושיווק טכנולוגיות מים כתחום הכנסה חשוב מאוד לכלכלה הישראלית".
- ואנחנו נעים בכיוון הזה? יש כבר שיחות מול איחוד האמירויות? "יש כרגע מגעים ראשוניים שייקח להם זמן להבשיל".