2 צפייה בגלריה
נתניהו באולם בית המשפט
נתניהו באולם בית המשפט
נתניהו באולם בית המשפט בפתח משפטו
(צילום: AFP)
שלב ההוכחות בתיקי נתניהו נדחה לחודש פברואר. כך הודיע אמש (יום ג') בית המשפט המחוזי בירושלים, לאחר שנענה לשורת בקשות של הנאשמים ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאול ואיריס אלוביץ' ונוני מוזס. אך מה הם ביקשו? כמה זמן זה לוקח ומתי יחל המשפט? ynet עושה סדר.
  • לקריאת כתב האישום נגד בנימין נתניהו לחצו כאן
  • מהן הבקשות לחומרי חקירה ומי דן בהן?
לאחר הגשת כתב האישום, הפרקליטות מוסרת להגנה את חומר החקירה כדי שיוכלו לגבש מענה לכתב האישום. הפרקליטות מעבירה לרוב את כל המסמכים, ההקלטות והתיעודים הרלוונטיים לתיק, למעט חומרים העלולים לפגוע בחסיון מקורות, בפרטיות נחקרים ועוד.
לנאשמים יש אפשרות להגיש עתירות לגילוי ראיות או להסרת תעודות חיסיון כדי לקבל חומרים שהם חושבים שיכולים לסייע להם בהגנתם. הפרקליטות מראה את החומרים לשופט במעמד צד אחד, ללא עורכי הדין של הנאשמים, והשופט מחליט אם הבקשה מוצדקת ויש להעביר את החומרים או לא. פרקליטי נתניהו ביקשו להעביר את הדיון בבקשות לקבלת חומרי החקירה לשופט אחר, כדי שהחומרים הסודיים לא "ישפיעו" על השופטים בתיק המרכז.
כעת על נשיא בית המשפט המחוזי אהרן פרקש להחליט מי השופט שידון בבקשות, וסביר להניח שקביעת דיון ופרסום ההחלטה יארכו מספר שבועות - גורם נוסף שמוביל לדחיית שלב ההוכחות.
  • מהן טענות מקדמיות?
טענות מקדמיות הן טענות שהנאשמים מעלים בשלב הקדם-משפט, לפני תחילת שלב ההוכחות, שבו שומעים את העדים ודנים בראיות נגד הנאשמים. הטענות המקדמיות הן טענות שהנאשמים מעלים כבר בתחילת ההליך המשפטי, ואם בית המשפט מקבל אותן - הוא יכול להורות על ביטול כתב האישום. הנאשמים יכולים לטעון שלבית המשפט אין סמכות מקומית או עניינית לדון בתיק, טענות על חסינות, חנינה והגנה מן הצדק. במקרה של תיקי האלפים סביר להניח שהנאשמים יטענו לטענת הגנה מן הצדק, בנוגע לסוגיות עקרוניות שעולות מהעמדה לדין של יחסי ראש ממשלה ומו"ל.
  • מי מבקש לתקן את כתב האישום?
סנגוריו של נתניהו, עו"ד בעז בן צור ועמית חדד, הגישו בקשה לתקן את כתב האישום כך שיימחקו ממנו הביטויים "נתניהו ומשפחתו" ו"נתניהו ורעייתו", ודורשים כי כתב האישום יתייחס לנתניהו בפני עצמו. עוד הם דרשו לפרט את הטענות בנוגע לקבלת השוחד והמתנות, ואת התמורה שנתניהו נתן עבורם. גם הזוג אלוביץ' דרש מהפרקליטות לפרט את התמורה.
הפרקליטות דחתה את הבקשה לתקן את כתב האישום והבהירה: "לעניין טענת הנאשם 1, מר נתניהו, בדבר 'יצירת אישיות משפטית חדשה' או בדבר 'הלחמה' בינו לבין רעייתו נאמר בתגובה כי אכן, כמתואר באישומים הראשון והשלישי, חלק מטובות ההנאה נלקחו על ידי בני משפחתו של מר נתניהו. הדין קובע במפורש כי גם טובות הנאה שנדרשו או שנלקחו על-ידי בני משפחת הנאשם או לטובתם עשויות לבסס את אשמתו של הנאשם בביצוע עבירות שחיתות. מובהר, כי כתב האישום בתיק זה אינו מייחס למר נתניהו מעשים כלשהם שאין לו עצמו אחריות פלילית עליהם".
  • מהו המענה לכתב האישום?
לאחר שהנאשמים כופרים באישומים המיוחסים להם בהקראת כתב האישום, הסנגורים לומדים את חומר הראיות וצריכים להגיש תשובה מפורטת לבית המשפט. לכאורה, הם יכולים לשכנע את השופטים שיחליטו לזכות את הנאשם, אך מדובר במקרים נדירים ביותר. לאחר הגשת המענה לכתב האישום והדיון שבו יחל שלב ההוכחות, תיאלץ התביעה להוכיח את העובדות המתוארות בכתב האישום, והסנגורים - להוכיח את קו ההגנה כפי שהם טענו במענה לכתב האישום.
  • מתי יתחיל המשפט?
כל אחד מהשלבים המתוארים אורך כמה שבועות. לדוגמה, כשבית המשפט מקבל את הבקשה לתקן את כתב האישום, המשמעות היא שצריך לתת זמן לפרקליטות להגיב לבקשה, ואז לוקח לבית המשפט לשקול את עמדת הנאשם והפרקליטות ולפרסם את ההחלטה. כך ייקח זמן לדיון בבקשות לגילוי חומרי חקירה על-ידי שופט אחר. לכן, השופטים דחו כבר עכשיו את לוח הזמנים המשפטי ואת תחילת שלב ההוכחות.
כמו כן, נזכיר כי נתניהו מואשם בשלוש פרשות שונות, באחת מהן בסעיפי שוחד, וכן במרמה ובהפרת אמונים. הנאשמים הנוספים הם, כפי שצוין, שאול ואיריס אלוביץ' ונוני מוזס.
הרכב השופטים קיבל באופן חלקי את הבקשות ודחה את המענה לכתב האישום, אך קבע כי לא תהיה דחייה בדיונים בטענות המקדמיות, כולל בטענותיו של נתניהו על תיקון כתב האישום נגדו. הנאשמים קיבלו פטור מהתייצבות לדיון זה.
הגשת המענה לכתב האישום נדחתה כאמור בכחודש ימים, עד ל-4 בינואר 2021, והדיון שאליו מחויבים הנאשמים להתייצב נקבע ל-13 בינואר. בשל העיכובים בלוח הזמנים בהליך המשפטי, לשופטים לא נותרה ברירה אלא לדחות את תחילת שלב ההוכחות לחודש פברואר 2021.
השופטים מסבירים את הדחייה של שלב ההוכחות, בין היתר בשל "הצורך בהתאמות פיזיות הנדרשות על רקע נגיף הקורונה". הכוונה היא לעבודות שיפוץ או מציאת אולם גדול יותר מאולם הנשיא בבית המשפט המחוזי, שבו התקיימו עד כה הדיונים תחת הגבלה נוקשה של מספר המשתתפים.
פורסם לראשונה: 23:47, 24.11.20