ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה הערב (שלישי) את הקטנת חלק מקנסות הקורונה שאושרו אתמול בקבינט הקורונה - והפחיתה אותם מ-20 אלף שקלים ל-10 אלף שקלים "בלבד". זאת על רקע התנגדות המפלגות החרדיות להעלאת הקנסות. במפלגות החרדיות מתלבטים כיצד להגיב להחלטה, גורמים בסיעת יהדות התורה טענו "לא דיברו איתנו בכלל".
2 צפייה בגלריה
פעילות אכיפה במזרח ירושלים
פעילות אכיפה במזרח ירושלים
העלאת הקנסות הופחתה בחצי
(צילום: דוברות המשטרה )
הוועדה החליטה להפחית את הקנסות שנקבעו אתמול בקבינט הקורונה על קיום אירועים, מסיבות, כנסים, טקסים, פסטיבלים או מופעי בידור ואומנות בניגוד לתקנות. כמו כן, הוחלט על הפחתת הקנס שנקבע על פתיחת מוסד חינוכי בניגוד להנחיות. בכל המקרים מדובר בקנס של עשרת אלפים שקלים, במקום 20 אלף שקבע הקבינט.
במפלגות החרדיות טרם החליטו כיצד להגיב על החלטת ועדת השרים. בתוך סיעת "יהדות התורה" יש חילוקי דעות אם לקבל את הפשרה או לדחות אותה, בעיקר בשל העובדה שלטענת גורמים בסיעה "לא דיברו איתנו בכלל". הסיעה צפויה להתכנס לקראת הדיונים בוועדות הכנסת ולהחליט בנושא.
אחד השרים שהצביעו נגד ההחלטה היה זאב אלקין, שהציע כי הקנס על אירועים שבהם משתתפים יותר מפי ארבעה מהמספר המותר יישאר על 20 אלף שקלים, בשל הנזק הגדול להפצת המחלה. הצעתו נדחתה - ואלקין הצביע נגד כל ההחלטה של הוועדה. גם שר הדתות יעקב אביטן התנגד להחלטת הוועדה בטענה שהוא נגד הטלת קנסות על מוסדות חינוכיים.
הקנס שקבע קבינט הקורונה על פתיחת עסקים בניגוד להנחיות נשאר על 10 אלף שקלים. במהלך הדיון בוועדת השרים לחקיקה טענה השרה פנינה תמנו שטה כי לא הגיוני שבעלי רשתות שקוראים להפרה פומבית של החוק יקבלו את אותו הקנס שמקבלים בעלי העסקים הקטנים.
השר יועז הנדל טען בישיבה כי "לא יכול להיות שאתם כל הזמן נותנים מקלות לציבור בלי לתת גזרים".
בישיבת קבינט הקורונה אתמול התקבלה הצעת משרד החינוך להעלות את הקנסות על הפרת תקנות הקורונה. לפי החלטת הקבינט, הקנס על פתיחת בית עסק או מקום פתוח לציבור יעמוד על 10 אלף שקלים במקום 5,000 שקלים. הקנס על קיום אירוע, מסיבה, כנס, טקס, פסטיבל או מופע בידור ואומנות בניגוד לתקנות הועלה ל-20 אלף שקלים, כך גם הקנס על פתיחת מוסד חינוכי בניגוד להנחיות.
השר אריה דרעי היה היחיד שהצביע בקבינט נגד העלאת הקנסות. "בכל הדוגמאות שהבאתם לקנסות מהעולם, באף מקום אין קנס מיוחד על מוסד חינוכי", אמר. "מדינות אירופה שחזרו לסגר שני לא סגרו את מערכת החינוך, כי הבינו שיש לה חשיבות ערכית גבוהה. אנחנו סגרנו את מערכת החינוך ופותחים אותה כרגע בהדרגה איטית לטעמי. קטגוריה מפורשת של קנס למוסד חינוכי זו טעות נוראה, ועוד היא הגבוהה ביותר - 20 אלף שקלים".