קבינט הקורונה אישר היום (שני) את הגדלת הקנסות על הפרת תקנות הקורונה, בהחלטה שעברה כמעט פה אחד - מלבד שר הפנים אריה דרעי שהתנגד. הגדלת הקנסות עדיין כפופה לאישור הכנסת. בנוסף, פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו התריע בדיון מפני ירידה מדאיגה בכמות הבדיקות: "זו מלחמה מתמשכת. הבדיקות חופשיות, עדיין נמצאים במצב של אי-רצון ללכת ולהיבדק. בסקרי הגננות והסקרים האחרים אנחנו מגיעים לאחוזים של חצי אחוז ואחוז, תחלואה שאנחנו לא מכירים בה".
9 צפייה בגלריה
פעילות אכיפה במזרח ירושלים
פעילות אכיפה במזרח ירושלים
הקנסות גדלו בשיעור משמעותי. אכיפת תקנות הקורונה במזרח ירושלים
(צילום: דוברות המשטרה )
לפי ההצעה שאישר הקבינט, הקנס בגין פתיחת מוסד חינוכי, קיום חתונה, טקס, מופע או מסיבה בניגוד לתקנות יעמוד מעתה על 20 אלף שקלים, במקום 5,000 היום. קנסות אלה עשויים לפגוע בעיקר במגזר החרדי, שם נפתחו מוסדות חינוך רבים ללא היתר, ובמגזר הערבי, שם מתקיימות חתונות המוניות בניגוד להנחיות משרד הבריאות. בנוסף, בית עסק שייפתח בניגוד לתקנות יעמוד בפני קנס של 10 אלף שקלים, במקום 5,000 היום.
שר הפנים אריה דרעי נימק את התנגדותו לקנסות: "בכל הדוגמאות שהבאתם לקנסות מהעולם, באף מקום אין קנס מיוחד על מוסד חינוכי. מדינות אירופה שחזרו לסגר שני לא סגרו את מערכת החינוך, כי הבינו שיש לה חשיבות ערכית גבוהה. אנחנו סגרנו את מערכת החינוך ופותחים אותה כרגע בהדרגה איטית לטעמי. קטגוריה מפורשת של קנס למוסד חינוכי זו טעות נוראה, ועוד היא הגבוהה ביותר - 20 אלף שקלים".
9 צפייה בגלריה
פרופ' רוני גמזו בביקור בפוריידיס
פרופ' רוני גמזו בביקור בפוריידיס
פרופ' רוני גמזו. מקדם ההדבקה בחברה הערבית גבוה
(צילום: שרון צור)

9 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
"כמו סכין בלב". השר דרעי
(צילום: יואב דודקביץ)
דרעי המשיך: "לצערי כשמדברים על מוסד חינוכי מתכוונים רק לתלמודי התורה. אני יודע שמאז שפתחנו את הסגר, כל הערים החרדיות ירוקות. במגזר הערבי אין תלמודי תורה אבל יש חתונות וחזרה של אנשים מטוריה, ושם יש עלייה בתחלואה. מאז תחילת הגל הראשון אני נושא בעול ולא בורח מאחריות, ולכן מבקש שתורידו את הסעיף של המוסד החינוכי, כי זה לא מתאים למדינת היהודים, מדינת ישראל".
"לצערי עלולים להוציא מכאן דברים לא נכונים כאילו בגללי או בגלל לחץ החרדים לא תהיה אכיפה וקנסות", הוסיף. "זה לא נכון, זה כמו סכין בלב". הוא הציע גם שמוסדות החינוך יהיו ברמת הקנס הנמוכה: "להבדיל ממסיבות ואירועים, שם אוכלים ורוקדים, במוסדות החינוך לומדים בלבד. אין היגיון לקנוס אותם ברמה הגבוהה ביותר".
ההחלטה תעלה כעת לוועדת השרים לחקיקה, שהייתה אמורה להתכנס היום אך כנראה בעקבות לחץ החרדים נדחתה ישיבתה למחר. אם היא תאושר בוועדת השרים תמשיך ההצעה לקריאה ראשונה בכנסת. אם ההצעה תאושר גם בכנסת - חרף התנגדות המפלגות החרדיות - היא אמורה לעלות לדיון בוועדת חוקה ומשפט לקראת קריאה שנייה ושלישית. חבר הכנסת יעקב אשר (יהדות התורה), שעומד בראש הוועדה, אמר: "משרד הבריאות מנותק לצערי מהפרקטיקה ומהחיים. מדובר בהחלטה אומללה, שלא תורמת דבר למאבק בתחלואה. השר דרעי היטיב להסביר את הדברים בקבינט וחבל שעמדתו לא התקבלה. אנחנו נתנגד להצעה".
9 צפייה בגלריה
משה גפני ויעקב ליצמן בפגישה עם הנשיא
משה גפני ויעקב ליצמן בפגישה עם הנשיא
הודיעו לנתניהו שיתנגדו להגדלת הקנסות בכנסת. גפני וליצמן
(צילום: לע"מ)
גם בש"ס שוקלים להצביע בכנסת נגד העלאת הקנסות ועסקו בעניין בישיבת הסיעה היום. מהמפלגה נמסר: "כדי להתריס הוחלט שהקנסות על מוסדות לימוד הם כמו הקנסות על חתונות ומסיבות. שס רואה זאת בחומרה רבה והוחלט להעביר את ההחלטה לנשיא מועצת החכמים, ראש הישיבה הרב שלום כהן, כדי שיורה לחברי הסיעה כיצד להצביע בהצבעות בכנסת.
חברי הכנסת יעקב ליצמן ומשה גפני מיהדות התורה כבר הודיעו לנתניהו אתמול כי אם ההצעה תעבור לאישור הכנסת, חברי הסיעה יצביעו נגד ההחלטה. ביטאון יהדות התורה "המודיע", שמזוהה עם ליצמן, תקף הבוקר בצורה יוצאת דופן את נתניהו בנושא הקנסות, ורמז כי הוא עלול לאבד את כסאו בגלל המשבר הנוכחי. עורך העיתון, מתתיהו טננבוים, פרסם מאמר חריף תחת הכותרת "קנס מוגדל על ראש הממשלה", שם הזהיר: "חברי הכנסת של המגזר החרדי לא יתמכו בו בנושאים אחרים, הרבה יותר מהותיים לחייו הפוליטיים".
9 צפייה בגלריה
המודיע
המודיע
המאמר נגד נתניהו בעיתון "המודיע"
חבר הכנסת יעקב אייכלר תקף בישיבת סיעת יהדות התורה: "אפילו בזמן מלחמת העולם השנייה, כשהייתה סכנה גדולה, עברו מעיר לעיר וממקום למקום כדי להמשיך ככל האפשר את קול התורה בעם ישראל. המדינה רוצה לסגור ישיבות ותלמודי תורה בחסות הקורונה, ולבטל את קול התורה מתינוקות רבן ומבני התורה. עלינו לעמוד על נפשנו ולסרב לסגירת המוסדות. עלינו להתייצב כחומה בצורה, כולנו - כל הסיעה וכל הח"כים החרדיים - להבהיר לקואליציה שלא נסכים להעלאת הקנסות לתלמודי תורה. לא נעמוד בשקט מול ביזוי גדולי התורה על-ידי פקידי השלטון החילוני. כל גדולי הדור מורים בכל תוקף להמשיך את לימוד התורה תוך שמירה על הבריאות וההיגיינה".

"לא מוכנים להקלות נוספות"

בפתח הדיון בקבינט הציג פרופ' גמזו את מגמות התחלואה בארץ. הוא הבהיר לשרים כי מקדם ההדבקה R כבר עלה אל מעבר ל-0.8, היעד הממשלתי הקודם להקלות, והזהיר שבחברה הערבית עומד מקדם ההדבקה על יותר מ-1 - משמע שכל חולה מדביק לפחות אדם אחד. לדברי גמזו, שלושה גורמים יוכלו לסייע להורדת מקדם ההדבקה בחזרה: הגדלת הבדיקות לזיהוי התחלואה החבויה, הגברת היענות הציבור ואכיפה וטיפול נרחב יותר בסגרים מקומיים במוקדי תחלואה.

9 צפייה בגלריה
סיור של מוטי כהן, אמיר אוחנה ויולי אדלשטיין בתחנת המשטרה בתל אביב בנושא האכיפה של המשטרה את הסגר
סיור של מוטי כהן, אמיר אוחנה ויולי אדלשטיין בתחנת המשטרה בתל אביב בנושא האכיפה של המשטרה את הסגר
"אנחנו ממש לא במקדם הדבקה 0.8". אדלשטיין
(צילום: יריב כץ)
פרופ' גמזו אמר בדיון גם כי תמונת המצב של התחלואה לא נכונה בעקבות הירידה בבדיקות. "אנשים לא מבינים למה הם צריכים להיבדק", אמר גמזו - והוביל את ראש הממשלה נתניהו לבקש מאנשי המקצוע לקבל מסקנות והצעות. "המצב פה משתנה", הוא הזהיר.
גמזו אמר שנדרש לערוך מספר בדיקות כפול מהמאומתים ביישובים, ונתניהו תהה בפניו: "נתנו מדדים כאלה?". גמזו השיב לו שכל רשות מקומית קיבלה את היעד והמכסה, ואז נשאל על-ידי נתניהו אם מישהו עוקב אחרי זה. לדברי גמזו נערך מעקב אחרי זה כל יום, ואז השיב לו נתניהו: "כנראה זה לא מתבצע".
פרופ' רן בליצר, שמייעץ לקבינט, הזהיר בדיון כי ללא נתונים של שיפור בשבועיים האחרונים, לא כדאי לקבל החלטה על הקלות נוספות. "אני לא יודע אם השבוע עוטים יותר מסכות מבשבוע שעבר. אנחנו לא יכולים להפעיל רמזור כי אם נפתח מסעדות בעיר ירוקה ולא נגביל ערים אדומות לא עשינו כלום. אם משהו נכנס - משהו צריך לצאת. וצריך נתונים כדי להבין זאת".
9 צפייה בגלריה
יובל שטייניץ
יובל שטייניץ
שטייניץ. מציע סגר לילי מ-21:00
(צילום: אבי מועלם)
פרופ' גמזו השיב לו כי "מפקדת אלון יכולה לתפקד הכי טוב בעולם, אבל היא חייבת מודיעין. בלי בדיקות חיוביות - לא ניתן לקטוע שרשראות הדבקה. אם יש אלפים לא מאובחנים, אין קטיעה".
לצד האזהרות של פרופ' גמזו, גם ראש המל"ל מאיר בן שבת הזהיר בדיון כי קצב הירידה בתחלואה הואט. "הנתון של מקדם ההדבקה צריך להדאיג אותנו. אנחנו לא חוזרים למספר בדיקות גבוה ומתוך זה שיעור החיוביים גבוה יחסית. צריך לראות בדאגה את האזורים האדומים והעלייה בתחלואה ביישובים הערביים".
שר הבריאות יולי אדלשטיין קרא לשרים לעמוד במדרגות ההקלות שנקבעו. "אנחנו בצומת דרכים", הוא אמר. "אם לא נחוקק את חוק הקנסות מהר - תוך יומיים-שלושה - אנחנו יוצרים מצב של רשע וטוב לו צדיק ורע לו. אני מציע לדבוק בהחלטות הקבינט - מתקדמים בהקלות כאשר מקדם ההדבקה מתחת ל-0.8. צר לי, אבל אנחנו ממש לא שם".
9 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"כנראה לא עוקבים אחרי היעדים". נתניהו
(צילום: לע"מ)
גם השרה מירב כהן הצטרפה לקריאתו של אדלשטיין לאשר את הגדלת הקנסות בהקדם. "פתיחת המשק התחילה ואין לנו כלי אכיפה. אני מציעה שמשרד הבריאות יציג לנו בישיבה הבאה תוכנית עבודה להגדלת מספר הבדיקות ל-100 אלף ביום. צריך להגיע באופן יזום לציבור, בדגש על אזורי תחלואה גבוהים", אמרה. "לקחנו ביס גדול יותר ממה שהמליץ משרד הבריאות, ועל רקע המדדים הלא-טובים זה מאוד מטריד. לא יהיה חכם לפתוח דברים ולחזור לסגר".
שר האנרגיה יובל שטייניץ אמר בדיון כי "נורות האזהרה האדומות נדלקות לנגד עינינו. זה הזמן לשקול צעדים נוספים שאינם פוגעים בכלכלה כמו סגר לילי מהשעה 21:00, או כמו האטה בהמשך הפתיחה של הלימודים בבתי הספר ובמוסדות להשכלה גבוהה. אם לא נעשה כלום ולא נכביד על עצמנו בקטן - בסוף נאכל אותה בגדול".
השרה לנושאים אסטרטגיים והתיירות, אורית פרקש הכהן, שאלה בדיון את נציגי הבריאות מדוע העלייה בתחלואה במגזר הערבי "גוזרת את דינו של הסוחר הקטן", וד"ר שרון אלרעי פרייס השיבה: "אנחנו רוצים לעשות גם וגם. לטפל בעלייה במגזר הערבי וגם להחמיר את הקריטריונים, להוריד את ציון הרמזור כמה ימים ברצף".
לדברי ד"ר פרייס, "אנחנו עושים במגזר הערבי מה שנדרש, לא מפסיקים לטפל. גם במגזר הכללי והחרדי יש עלייה, ואנחנו לא מופתעים. ברגע שפותחים דברים אנשים זזים, והקישוריות מאפשרת מעבר של הנגיף מאדם לאדם".
הדיון עוסק גם בפתיחת חנויות הרחוב. שר האוצר ישראל כץ דרש לפתוח אותן כבר מחר. "הצורך והצידוק קיימים וגם התחלואה יורדת", אמר כץ. מנגד, שר הבריאות יולי אדלשטיין מתנגד לכך. "מי שדורש להוביל היום, אחרי העלייה בהדבקה, לפתיחה פזיזה של המשק - מוביל אותנו לסגר נוסף בעיניים פקוחות".
פורסם לראשונה: 12:48, 02.11.20