2 צפייה בגלריה
שי ניצן ומנדלבליט
שי ניצן ומנדלבליט
שי ניצן ומנדלבליט
(צילום: גיל יוחנן)
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט תקף בעבר בחריפות את פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן ואמר כי "המניאק הזה לא מחליט בתיק שלי". בשיחה שהוקלטה עם ראש לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, מנדלבליט אמר גם כי ניצן "פועל נגדי באופן פסול ממניעים זרים". ההקלטה פורסמה הערב (יום ג') בחדשות קשת והיא גררה ציוץ של השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה: "אמרתי לכם".
בשיחה שנערכה ב-2016, הציע נוה למנדלבליט להשתתף בפאנל "האם הגיעה העת לשנות את הנושא של סגירת תיקים מחוסר ראיות". מנדלבליט הגיב: "אבל אתה מבין שהמניאק הזה לא מחליט בתיק שלי? אני לא יודע מה לעשות איתו".
נוה תהה על מי הוא מדבר, ומנדלבליט הגיב: "אין לי החלטה. על שי (ניצן). אין החלטה בתיק שלי שמאיזה עילה זה נסגר. לא מוציא החלטה. מושך, אתה יודע. יש לו זמן. יש לי תיק פתוח. אני לא יודע, אני יש לי תיק מב"ד (ממתין לבירור דין). אני לא יודע. לא קיבלתי עילת סגירה או עילת סגירה. אין לי. עכשיו, ישבו חמישה שופטים, אמרו מה שאמרו, הייתי בטוח תוך שנייה הוא מעיף את זה. עכשיו אני לא יודע מה לעשות, אני לא יודע אם אני יכול לדבר איתו".
נוה שאל: "אז מה, הוא מתכוון לבלות איתך חצי קדנציה ככה?"
מנדלבליט הגיב: "יכול להיות, יכול להיות. כן, יכול להחזיק אותי בגרון. לא יודע מה. לא יודע מה הוא חושב לעצמו. בסוף בסוף אני אתפוצץ ואני אעשה לו בלגן אימים על זה. אלחץ את זה יותר".
2 צפייה בגלריה
המוקלטים ונשוא השיחה: משמאל: מנדלבליט, נוה וניצן בכנס ב-2017
המוקלטים ונשוא השיחה: משמאל: מנדלבליט, נוה וניצן בכנס ב-2017
המוקלטים ונשוא השיחה: משמאל: מנדלבליט, נוה וניצן בכנס ב-2017
נוה שאל: "ולמה זה מפריע לך עכשיו? כאילו מה זה מעניין אותך"?
מנדלבליט: "אותי זה מאוד מעניין. אני רוצה לדעת שזה גמור מחוסר אשמה".
נוה: "לא. אני מתכוון לזה, אני מתכון לזה, הרי גמרנו. אתה מונית, אי אפשר היום... אה...".
מנדלבליט: "מה זה קשור למונית? מה זה קשור? מה אני צריך רישום משטרתי? על מה"?
נוה: "זה אתה צודק".
מנדלבליט: "מה זה הדבר הזה? עכשיו גם מה זה השיטה הזאת שמחזיקים בגרון בן אדם. כאילו, למה"?
בהמשך לפרסום היועמ"ש פרסם הודעה ולפיה הוא "מצר על פרסום חילופי דברים, קצתם בלשון משוחררת ובלתי-ראויה בעידנא דריתחא, מתוך שיחה פרטית בין חברים קרובים, לפני כחמש שנים. אין בין דברים אלו לבין החלטות מקצועיות שהתקבלו על ידי היועץ המשפטי לממשלה בתיקי חקירה ולא כלום. ההחלטות התקבלו בהליך סדור ומקצועי, אך ורק על פי חומר הראיות והדין החל עליהן.
"אכן, במועד קיום השיחות, היו למנדלבליט טענות קשות כלפי גורמים כאלה ואחרים שהיו מעורבים בחקירתו כחשוד בפרשת הרפז, לרבות בקשר לעילת הגניזה של התיק", נמסר, "ולמרות זאת, מנדלבליט הקפיד לאורך כל הדרך על התנהלות פומבית ממלכתית ומכבדת... קיים יחסי עבודה תקינים עם כל הגורמים הנוגעים בדבר, והשאיר את כל המשקעים האישיים מאחוריו.
"יחסי העבודה של מנדלבליט עם ניצן, היו מצוינים, והשניים עבדו בשיתוף פעולה מלא ובניקיון דעת לשם הבטחת שלטון החוק במדינת ישראל".
בשיחה שפורסמה נשמע מנדלבליט מאשים את המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, כמי ש"תפרה אותי". לפי התגובה, "ההדורים עימה יושרו עם כניסתו של מנדלבליט לתפקיד, ולאחרונה אף ביקש את הארכת כהונתה בשלושה חודשים נוספים".
בהודעת היועמ"ש נכתב עוד כי "כפי שפורסם בעבר, לאחר שהרכב של חמישה שופטי בג"ץ קבע כי לא דבק רבב במעשיו של מנדלבליט, פנה עורך דינו לפרקליטות בדרישה לקבוע כי התיק נסגר מחוסר אשמה.
"בכירי הפרקליטות קבעו אז, כי לאור פסק דינו של בג"ץ זה אכן המצב המשפטי (חוסר אשמה), אך ההחלטה הפורמלית לא תתקבל בידי איש מגורמי הפרקליטות כל עוד הם כפופים למנדלבליט". בהודעה גם הזכירו את ההחלטה בעניין של נציב הביקורת על הפרקליטות, השופט דוד רוזן.

שי ניצן הגיב: "תיאוריות קונספירציה מופרכות לחלוטין"

פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן מסר בתגובה כי "הצטער כמובן לשמוע את האופן שבו התבטא לגביו מנדלבליט לפני כחמש שנים. עם זאת, מדובר בשיחה פרטית שניהלו שני חברים קרובים, ומטבע הדברים אנשים לא נזהרים בדבריהם בשיחות כאלה, ומתבטאים במהלכן גם באופן בוטה. מכל מקום, מערכת היחסים בין מנדלבליט לניצן הייתה טובה מאד לאורך כל תקופת כהונתם המשותפת והשניים עבדו בשיתוף פעולה מלא לטובת שלטון החוק. אשר לטענה כאילו ניצן היה יכול להחזיק את מנדלבליט בגרון', במהלך כהונתו כיועץ, מדובר בטענה מופרכת לחלוטין".
עוד מסר בתגובתו כי ההחלטה בעניין מנדלבליט התקבלה כבר בחודש מרץ 2017, שנים לפני שלב קבלת ההחלטות בתיקי ראש הממשלה, "וממילא לא היה שום קשר בין שני הנושאים". הוא הבהיר כי "התיק שנפתח בפרשת הרפז נגד מנדלבליט, נסגר על ידי היועץ המשפטי הקודם וינשטיין בהמלצת ניצן, עוד לפני מינויו של מנדלבליט לתפקיד היועץ, בחודש פברואר 2016. בהחלטת הגניזה הובהרו נימוקי הסגירה. כמה חודשים לאחר כניסתו של מנדלבליט לתפקיד, פנה בא כוחו לניצן וביקש כי עילת הסגירה של התיק תיקבע ל"חוסר אשמה".
"ניצן התלבט אם הוא יכול לדון ולהחליט בבקשה זו, בגלל ניגוד העניינים שניצן היה נקלע אליו אם היה מקבל החלטה בבקשתו של מי שעומד בראש מערכת התביעה הכללית. בסופו של דבר, במרץ 2017, שנים לפני שלב קבלת ההחלטות בתיקי ראש הממשלה, ולאחר שהתייעץ בעניין זה עם שורת גורמים בכירים, שכולם סברו כי ראוי שניצן לא יקבל את ההחלטה בבקשה, הודיע ניצן לבא כוחו של מנדלבליט כי לא יקבל החלטה בנושא זה מטעמים של ניגוד עניינים. בכך הסתיים הטיפול בעניין זה מצד כל הנוגעים בדבר.
"בניגוד לטענות שהועלו, לא היה שום קשר בין נושא עילת הסגירה של תיק הרפז לבין תיקי ראש הממשלה או כל נושא אחר. כידוע, בתיקי ראש הממשלה עיקר החקירה נוהלה לאחר מרץ 2017. בוודאי שקבלת ההחלטות בתיקים אלה על ידי ניצן ומנדלבליט, בוצעה זמן רב לאחר מכן, שנים אחרי שניצן החליט שלא להיענות לבקשתו של מנדלבליט בדבר שינוי עילת הסגירה שלו בתיק הרפז וסיים את הטיפול בעניין. ממילא, אין כל שחר לטענות כאילו החלטות מנדלבליט בתיקי ראש הממשלה התקבלו בשל טעמים לא ענייניים שהיו קשורים לפרשת הרפז. פרקליט המדינה לשעבר מצר על כך שישנם עדיין גורמים, שמניעיהם ברורים לכל, הממשיכים להפריח לחלל האוויר תיאוריות קונספירציה מופרכות לחלוטין, הסותרות לחלוטין את העובדות".