5 צפייה בגלריה
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
תלמידים עם מסכות בבית ספר ברחובות
(צילום: רויטרס)
תלמידי כיתות ה'-ו' ו-י"א-י"ב ילמדו באופן משולב - בבתי הספר ומרחוק, הלימודים בכיתות א'-ב' יתקיימו בקבוצות מלאות תוך ביטול הקפסולות, אותה כיתה תמשיך לאותו צהרון כדי למנוע ערבוב בין התלמידים. זה המתווה המסתמן ש"אושר עקרונית" בתום דיון שקיים ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר החינוך יואב גלנט. אלא שסימן שאלה גדול מרחף מעל המתווה: עדיין לא ברור אם נתוני התחלואה יאפשרו את הוצאתו לפועל ביום ראשון הבא - 15 בנובמבר - וייתכן שתאריך היעד יידחה.
יודגש כי טרם התקבלה החלטה בקבינט הקורונה לגבי מועד החזרה ללימודים של כיתות ה'-ו' וי"א-י"ב והדבר תלוי במצב התחלואה. למרות השאיפה שהמהלך ייצא לפועל ב-15 בנובמבר, במשרד הבריאות חוששים מהאפשרות שהחזרה של כיתות א'-ב' ללימודים במקביל לתלמידי י"א-י"ב תיצור עלייה מהירה בהדבקה בקורונה.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, יואב גלנט ומשה ליאון בביקור בבית ספר בירושלים
בנימין נתניהו, יואב גלנט ומשה ליאון בביקור בבית ספר בירושלים
בנימין נתניהו, יואב גלנט ומשה ליאון בביקור בבית ספר בירושלים
(צילום: חיים צח, לע"מ)

עוד הוחלט כי משרד החינוך, בשיתוף וסיוע גורמי מקצוע במשרד הבריאות, ינהל הפעלה דיפרנציאלית של מוסדות החינוך. כלומר, הלימודים יתאפשרו בהתאם לפרמטרים של תחלואה שייקבעו על-ידי משרד הבריאות. משרדי החינוך והבריאות ימסדו מערך בדיקות נייד שיפעל בתוך בתי הספר, שיאפשר ביצוע בדיקות לתלמידים ולצוותי חינוך. המתווה יובא לאישור קבינט הקורונה.
נתניהו, גלנט וראש העיר ירושלים משה ליאון ביקרו אתמול בבית הספר "תל"י בית וגן" שבבירה כדי לעקוב מקרוב אחר פתיחת כיתות א'-ד' לפי מתווה החזרה לבית הספר. בתום שיחה שערך עם התלמידים אמר ראש הממשלה: "אני שמח לראות את בית הספר עובד ומלמד חמישה ימים בשבוע. אני רואה שהילדים יודעים את הכללים, שומרים על מרחק, עוטים מסכות ואני מקווה שגם שוטפים את הידיים. זה תנאי הכרחי".
עוד אמר נתניהו: "החלטנו לפתוח את מסחר הרחוב ביום ראשון. אני מודע למועקה ששררה בקרב הסוחרים. החלטנו לעזור להם, אך עם זאת - תיתכן עלייה בתחלואה. למדנו מהסגר הראשון לצאת לאט יותר בסגר השני. אם צריך - גם נעצור. נבחן הכול לפי התחלואה".


שעות לפני כן קיים פרויקטור הקורונה היוצא, פרופ' רוני גמזו, תדרוך בנושא המאבק במגפה. הוא התייחס להמשך פתיחת מערכת החינוך: "יש מעצור במתווה, אני לא יודע מה הפתרון".
"אנחנו מנסים למצוא פתרון שיהיה מוסכם על כולם, כולל פתרון הנוגע לסוגיית הצהרונים", הוסיף גמזו. "זה מחייב המשך דיון. בכל הקשור לשאר מערכת החינוך - אנחנו דנים על דרכים שבהן יהיה ניתן להמשיך את הלימודים לא רק בהוראה מרחוק. אנחנו רוצים לעשות זאת בזהירות, בייחוד כשידוע שהמתווה הרגיל במבוי סתום".
5 צפייה בגלריה
בית ספר יסודי ב רמת גן
בית ספר יסודי ב רמת גן
ארכיון
(צילום: AP)

"אי אפשר יותר ללמוד מהבית, זה בלתי נסבל"

תומר נחום מתל אביב ושחר סלע מקיבוץ רגבים - שתיהן תלמידות כיתה ה' - חיכו בקוצר רוח לחזרה לבית הספר ושמחו לשמוע על הכוונה להחזיר ללימודים את תלמידי כיתות ה'-ו' ביום ראשון הבא. "ממש חיכיתי לזה", אמרה נחום, "למרות שלא חשבתי שכל כך אתגעגע. אני ממש שמחה ומתרגשת. אי אפשר יותר ללמוד מהבית, זה ממש בלתי נסבל ומרגיש לא רציני".
5 צפייה בגלריה
תומר נחום
תומר נחום
תומר נחום
סלע הביעה גם היא שמחה על הכוונה להחזיר את תלמידי ה'-ו' ללימודים, אך לצד ההתלהבות אורב החשש מהסגר הבא. "אני מרגישה נהדר", היא אמרה, "אבל אני חוששת מהאפשרות שיסגרו אותנו שוב. זו השנה האחרונה שלי בבית הספר היסודי ואני מפספסת את כל הכיף". היא סיפרה על קשיי הלמידה מרחוק, כמו גם הריחוק החברתי: "זה לא כיף, זה אפילו די עצוב. ההורים שלי כבר חזרו לעבודה, אחותי הקטנה בגן כבר שבועיים ואחות אחרת חזרה לבית הספר. רק אני נשארתי בבית. אין לי שגרה".
נעמה, אמה של תומר, בירכה על ההחלטה המסתמנת - אך מתחה גם ביקורת: "לדעתי זה מעט מדי ומאוחר מדי. הילדים נתונים ללחצים משמעותיים. הם מתגעגעים לחברים שקשה לשמור איתם על קשר כשלא מגיעים לבית הספר. הילדים לא מצליחים להתמודד עם חומר חדש ולחקור אותו, ומי מהם ששני הוריו עובדים נופל בין הכיסאות. מספיק שלרגע מתנתק החיבור לרשת וזהו - הם מחוץ ללופ".
פורסם לראשונה: 22:46, 05.11.20