ניזאר עוודאללה (64), יריבו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר המתמודד בבחירות הפנימיות להנהגה, שייך לדור ההנהגה הוותיק של ארגון הטרור. הוא שימש כמה פעמים כחבר בלשכה המדינית, וכיהן גם כראש הלשכה המדינית בעזה בעת שאיסמעיל הנייה שימש כראש ממשלת חמאס.
עוודאללה מתמודד בסיבוב רביעי בבחירות לאחר שמסתמן כי אף מועמד לא קיבל יותר מ-50% מקולות המצביעים. הוא נחשב לאחד ממייסדי התנועה, והיה אף מקורב למנהיג הרוחני של הארגון ומייסדו, אחמד יאסין.
3 צפייה בגלריה
ניזאר עוודאללה, מתמודד על הנהגת חמאס בעזה מול סינוואר
ניזאר עוודאללה, מתמודד על הנהגת חמאס בעזה מול סינוואר
ניזאר עוודאללה. "ממהנדסי עסקת שליט"
3 צפייה בגלריה
 יחיא סינוואר
 יחיא סינוואר
יריבו של עוודאללה והמנהיג הנוכחי, יחיא סינוואר
(צילום: AFP)
הוא אינו מוכר לציבור משום שהוא מתרחק מאור הזרקורים - בניגוד לשאר חברי ההנהגה של חמאס בעזה, עוודאללה כמעט ולא מתראיין לתקשורת. עם זאת, הדבר לא לא מפחית מיכולותיו וקשריו בארגון שבאים לידי ביטוי מאחורי הקלעים, הרחק מהמיקרופונים ומהמצלמות.
יש לו תואר ראשון בהנדסה אזרחית מאוניברסיטת עין אל-שמס בקהיר, שאותו קיבל בשנת 1981. בהמשך הוא שימש מרצה באוניברסיטה האסלאמית בעזה. הוא כיהן כראש אגודת הצדקה "אל-מוג'מע אל-איסלאמי" שהיווה את התשתית שעליה נבנה חמאס בשנים 1982–2000.
עוודאללה נעצר מספר פעמים בידי ישראל במהלך האינתיפאדה הראשונה ואחריה, בשל מעורבותו בפעילות טרור, וישב בכלא הישראלי בשנים 1996-1989. במהלך המבצעים "צוק איתן" ו"עופרת יצוקה" ביתו הופצץ בידי חיל האוויר.
3 צפייה בגלריה
עוודאללה נחשב לאחד מאדריכלי עסקת שליט. אסירים משתחררים במסגרת העסקה
עוודאללה נחשב לאחד מאדריכלי עסקת שליט. אסירים משתחררים במסגרת העסקה
עוודאללה נחשב לאחד מאדריכלי עסקת שליט. אסירים משתחררים במסגרת העסקה
(צילום: EPA)
הוא שימש כאיש צוות המשא ומתן של חמאס בעסקת שליט, ונחשב לאחד ממהנדסיה של העסקה. הוא מגיע ממשפחה דתית אדוקה ובעלת השפעה - אביו שימש כחכם דת במוסד אל-אזהר בקהיר.
בצעירותו הוביל עוודאללה את המנגנון הצבאי בחמאס לאחר מעצר סלאח רנתיסי בשנת 1987, שנקרא אז "אל-מוג'אהידין הפלסטינים". מנגנון זה קם לפני הזרוע הצבאית הנוכחית של חמאס - "גדודי עז א-דין אל-קסאם".

המועצה שבוחרת את מנהיג הארגון

הבחירות להנהגת חמאס בעזה, מתקיימות במסגרת הבחירות לצמרת חמאס הנערכות מדי ארבע שנים. הבחירות למנהיג הארגון בעזה נגררו לסיבוב רביעי שייערך היום. זאת אחרי שבשלושת סבבי ההצבעה שנערכו שלשום, איש מארבעת המועמדים לא השיג רוב של לפחות 50% מקולות הבוחרים. הגוף הבוחר את מנהיג חמאס בעזה הוא מועצת השורא של הרצועה, המונה 320 נציגים. על מנת לנצח, על אחד המועמדים להשיג לפחות 161 קולות, אחרת מתקיים סיבוב נוסף.
בשלושת הסבבים הקודמים של ההצבעה הגיע סינוואר למקום הראשון. בסבב השלישי היה חסר לו קול אחד בלבד כדי לנצח את עוודאללה.
פורסם לראשונה: 22:49, 09.03.21