3 צפייה בגלריה
פייסבוק חיסון חיסונים
פייסבוק חיסון חיסונים
(צילום: shutterstock)
אלה ימים קשים והרי סכנות. החיסון כאן. גם ניצני הגל השלישי. תחושת הביטחון המתקרבת מאיימת להטביע את כולנו. וכולנו על ספינה מחוררת המתמלאת מים כל העת. הנוסעים כבר רואים את החוף הנכסף, את החיסון, אבל לא כולם יגיעו אליו. מומחי האוניברסיטה העברית העריכו אמש כי מאות רבות בישראל עוד יאושפזו במצב קשה תוך שבועות, וסביר שימותו מקורונה עוד מאות עד חודש פברואר.
ועל הספינה, אם נמשוך את הדימוי הזה עוד קצת, רצים כל הזמן אנשים ומפיצים בדיות, שקרים, מכזבים פשוטים ועד מניפולציות מורכבות. אין חוף, הם צועקים. ולא צריך לרוקן את המים. אין חורים בספינה. אין מחלה, ואין מגפה, והחוף - שהוא החיסון - מסוכן, ועדיף לטבוע בים של קורונה. ולכל אחד מהאנשים מחובר רמקול קטן. לרמקול קוראים בדרך כלל פייסבוק, או ווטסאפ. ואם הם צועקים פרובוקטיבי מספיק ברשת החברתית, מישהו עוד יזמין אותם לרדיו ואפילו לטלוויזיה, להמשיך לשקר לקהל יותר גדול.
עוצמת התשפוכת מהממת. רגע אחד זהו "רופא" מתורגם מחו"ל המסביר שאין בכלל מחלה. רגע אחר פוסט על עקרות לנשים שייקחו את החיסון. רגע אחר הוצאה מהקשר של מסמך מה-FDA. יש רופאה ישראלית - שאין לה כל התמחות רלבנטית בחיסונים - שהחליטה לחלוק עם חבריה הקבלה בין תופעות הלוואי של החיסון ובין מחלת ניוון שרירים סופנית. לינק למאמר שמזהיר מחיסון ילדים (לא מתכוונים בכלל לחסן ילדים). בין לבין מבצבץ עוד פוסט נגד מסכות, עם מידע כוזב כמובן. ויש השוואה בין החיסון לציאניד. ועוד רופא שאומר שהחיסון "מזריק חלבון" לגופנו שיגרום לנגיף "להתאבד" (שקרים; אין חלבון בחיסונים של פייזר או מודרנה, והחיסון לא גורם לוירוס להתאבד).
וכמובן קבוצה של עשרות אלפים המזהה עצמה עם רב מחזיר בתשובה ונקראת "מחלקת מידע - 5G חיסונים - קורונה". ויש את "מערך ההסברה והאמת לנגיף הקורונה" שאין בו הסברה ובדרך כלל גם לא אמת, ושמו מטעה במכוון, אבל לפייסבוק כנראה לא אכפת.
כל הדברים האלה מקבלים לייקים, שיתופים והפצה נון-סטופ. זו שיחת היום. אתה הולך ברחוב ובמכבסה חוששים מעקרות, בחנות הפיסטוקים מניוון שרירים והבחור מהקפה מדבר על ביל גייטס והחיסון. לכולם יש סמארטפון ביד, ועוד "הוכחה".

איפה הם שמעו את כל הבדיות האלה? לא בכלי תקשורת ישראלי. בדרך כלל. פייסבוק התחייבה בהודעה פומבית בתחילת החודש שתתחיל להסיר מידע כוזב ומטעה הקשור בקורונה ובחיסון מהפלטפורמות שלה, כולל אינסטגרם. באופן ספציפי - היא דיברה על שקרים בעניין הרכב החיסון, הבטיחות שלו, האפקטיביות ותופעות הלוואי. הטיעון שלה היה שזאת כדי למנוע "נזק פיזי ממשי" כתוצאה ממידע כוזב. אבל היא ציינה שזה ייקח זמן. ובכן, אין לנו זמן. והנזק כבר כאן.
"כאן" זו מילה חשובה מאוד, כי יש רושם מובהק שההודעות הנפלאות האלה מיועדות לאירופה וארה"ב בלבד. בכל שאר העולם, זה שמדבר תאילנדית, אורדו או עברית, המצב די שונה. אנחנו הנייטיבז, השבטים המקומיים של הרשתות החברתיות; פה הן באות לקצור את קני הסוכר שלהן - הפרסומות הנמכרות לשוק המקומי. מצב הנייטיבז מעניין אותן פחות. זה גם קשה לנטר בשפות הזרות, אז למה להשקיע.
במקביל, השקרים והכזבים משתוללים אצלנו, האכיפה של פייסבוק את מדיניותה שלה עצלה, והרגולטורים מנומנמים. זה נכון לדרום אמריקה כשם שזה נכון לישראל. פוסט בפייסבוק מתחילת נובמבר בפרו הראה תמונה של חיילים לצד אחיות במה שתואר כ"מבצע חיסון כפוי", שקר קבוע של מפיצי הכזבים, והזהיר שזו "רק ההתחלה".
בפרו וגם בישראל יהיו אנשים שלא יתחסנו בגלל שקראו פוסט כוזב, ויהיו מהם כאלה שידביקו אדם, שידביק אדם אחר, שימות כתוצאה מכך. זו תוצאה כמעט הכרחית של שקרים פרועים.
3 צפייה בגלריה
נדב איל
נדב איל
נדב איל
(אביגיל עוזי)
חופש הביטוי איננו החופש לזעוק "שריפה" באולם תיאטרון הומה אדם, פסק פעם שופט העליון בארה"ב אוליבר ונדל הולמס הבן. אבל אנחנו לא עוסקים פה בחופש הביטוי, אלא במדיניות של תאגיד למטרות רווח.
הממשלה שלנו כל כך נמרצת בהגבלות עלינו, אולי פעם אחת היא תהיה גיבורה על חזקים. היא העבירה חוק קורונה והכל, ואפשר להוסיף לו סעיף קטן עם קנסות לענקיות אינטרנט המאפשרות פרסום כזבים ושקרים בעניינים הפוגעים בבריאות הציבור. דיווחו להן על שקר מסוכן? הוא לא הוסר תוך 12 שעות? קנס. את הכסף יהיה אפשר לשים בקרן מיוחדת ולקנות איתו מסכות חמצן ומכונות הנשמה. אם מגפת הפייק ניוז תימשך, בהחלט נזדקק להן.
  • נדב איל הוא עורך חדשות החוץ בחדשות 13
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com