למרות גל ההקלות שנכנס לתוקפו הבוקר, פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש הזהיר היום (ראשון) מאפשרות של עלייה בתחלואה שתביא לסגר רביעי. "זה לא נגמר, אנחנו צריכים להמשיך ולהיזהר, לשמור גם על מסיכות ומרחק. יש לנו דרך עד שזה ייגמר", אמר אש לאולפן ynet. "ברור לכולם וגם לרה"מ שצריך להמשיך להקפיד ולהישמר, ושאם לא נעשה את זה יכולה להיות התפרצות של תחלואה נוספת, והחיסונים הם בדרך להוציא אותנו בחודשים הקרובים".
3 צפייה בגלריה
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
פרופ' נחמן אש בריאיון אולפן ynet
נצטרך לעקוב אחר כל המדדים. פרופ' נחמן אש
(צילום: הדר יואביאן)
אש אמר כי הפתיחה במשק תעלה את רמת התחלואה, אבל הוא מעריך כי מערכת הבריאות תוכל להתמודד איתה. "נצטרך לעקוב אחרי המדדים וכל עוד העלייה נשלטת ואין השפעה על מספר החולים הקשים נוכל להמשיך בדרך הזאת", אמר אש. "מה שמכוון אותנו זה מספר החולים קשה. כן, אנחנו ברמה לא נמוכה, 700 חולים קשה זה לא מעט אבל זה משהו שמערכת הבריאות יכולה להתמודד איתו. אם נראה שמתחילה להיות עלייה ונגיע למספרים גבוהים מאלה שמערכת הבריאות יכולה להשתלט עליהם, אז נצטרך לשים מגבלות ולסגור דברים".
לאחר שתלמידי כיתות ז'-י' רבים חוזרים היום לבתי הספר, אש אמר כי "אני פותח את בתי הספר בלב שלם. אנחנו פותחים אותם באזורים ירוקים, צהובים וכתומים בהירים. רמת התחלואה שם היא יותר נמוכה. זה תלוי גם בעניין של הקפדה על כל הכללים. אנחנו עוקבים אחרי התחלואה בבתי הספר, ראינו עלייה בשבוע האחרון, נמשיך לעקוב ולראות שזה נעשה בצורה סבירה".



-מה לגבי המסעדות, בתי קפה, הופעות, הכל נפתח. ישנת טוב הלילה? "הכל נפתח תחת הנחיות מאוד ברורות. אנחנו נמצאים היום עם מעל שלושה וחצי מיליון מחוסנים פעמיים, ועם החיסונים יכולים להיכנס למקומות האלה, זאת צריכה להיות סביבה בטוחה. ככל שיקפידו על כך שאלה האנשים שנכנסים אני מעריך שנוכל לראות שהתחלואה לא קופצת בעקבות הפתיחה הזאת. זה כל הרעיון – מתחסנים, אפשר לפתוח".
3 צפייה בגלריה
הממשלה אישרה את תקנות הפעימה השלישית של ההקלות
הממשלה אישרה את תקנות הפעימה השלישית של ההקלות
(צילום: מוטי קמחי, שאול גולן, יאיר שגיא, AFP)
3 צפייה בגלריה
תלמידים מבית ספר בקריית חיים
תלמידים מבית ספר בקריית חיים
תלמידים בבית ספר בקריית חיים
(צילום: שמיר אלבז)
על רקע חזרת עולם התרבות, כולל הופעות שהתקיימו בסוף השבוע באצטדיון בלומפילד, הדגיש אש את הצורך בשמירה על ההנחיות. "ברור שגם כשנכנסים במסגרת התו הירוק יש כללים ברורים של כמה נכנסים לתוך ההופעה, וגם מה המרחקים בין האנשים או לפחות בין המסגרות הגרעיניות. כלומר, משפחה גרעינית יכולה לשבת יחד צפופה אבל אל מול המשפחה האחרת שלידה צריך להיות מרווח".
אש הדגיש כי יש פה "הרבה אחריות אישית שהיא גם של בעלי המקומות, מסעדנים, אולמות האירועים וגם של הציבור עצמו. יכולת האכיפה קיימת, אבל כמובן שהיא מוגבלת. היא לא יכולה להגיע לכל מקום. הציפייה היא שהמסעדנים ינהלו את זה, שיקפידו שמי שנכנס פנימה יהיה בתו הירוק, שיקפידו על המרחקים בין השולחנות. היה דיון על המרחקים האלה, הגענו בסופו של דבר לסיכום של שני מטר בין שולחנות".


-אתה סומך עליהם שיאכפו את זה, שכל בעל עסק יהיה מחויב לעניין הזה? "אני סומך על כך שגם הם יאכפו את זה וגם הציבור שיכנס לקבל שירות ייצא אם יראה שלא אוכפים את זה. זאת צריכה להיות הדרך שבה אנחנו חיים מעכשיו, אחרת אנחנו לא יכולים להתקדם".
למרות העלייה בתחלואה אצל ילדים, אש מרגיע ואומר כי מרבית הילדים עוברים את המחלה בקלות. אך יש והיו לאורך כל הדרך מספר מקרים יותר קשים. "לא ראינו עלייה משמעותית במספר הילדים החולים הקשים בתקופה האחרונה. אני מעריך שהווריאנט הבריטי לא גורם לתחלואה יותר קשה בילדים. כן ראינו תחלואה יותר קשה בסביבות גילי 50-30. ראינו את התחלואה היותר קשה בנשים בהריון. ומכך כמובן אנחנו מודאגים ומוטרדים. אבל בילדים לא ראינו את זה".



-האם סגר רביעי זו אופציה? מהם המדדים שיוכלו להביא אותנו לשם? "האופציה הזאת קיימת, אני מאוד מקווה שלא נגיע לשם. אם נראה שיש קפיצה במקדם ההדבקה, ואם נראה שיש עלייה בחולים הקשים, אז גם האופציה של סגר רביעי קיימת. אני עדיין לא יודע לומר מהם המדדים המדויקים שיביאו אותנו לשם. זה יותר מורכב עכשיו בגלל החיסונים, כי אנחנו נצטרך לשכלל גם את מקדם ההדבקה, קצב העלייה שלו וגם את העלייה של החולים הקשים".
פרויקטור הקורונה הודה כי הנושא של נתב"ג "עדיין לא נפתר". לדבריו, "אנחנו בתהליך לבחינת הצמיד האלקטרוני שיאפשר אכיפה יותר טובה של אנשים שנמצאים בבית. כרגע אנחנו נסמכים על בדיקות שנעשות בשדה התעופה לכולם, ועל זה שאנשים מקפידים על הבידוד עם אכיפה של המשטרה. זה לא מספיק טוב, אנחנו מוטרדים מזה וזו הזדמנות לקרוא לאנשים שחוזרים מחו"ל – תקפידו על הבידוד, זה מאוד חשוב".


עם זאת הדגיש אש כי "התקדמנו מאוד. אנחנו עושים בדיקות לפני עלייה למטוס, אנחנו עושים בדיקות לכל מי שיורד, עושים ריצוף לכל בדיקה חיובית, אבל עדיין הסיפור הזה של הבידוד לא נסגר. אכן, זה תהליך מורכב. צמיד אלקטרוני, מלונית, זה לא פתרון אידיאלי, קשה מאוד להעביר את זה גם בהיבט הציבורי. אני חושב שהגענו למקום שאנחנו יודעים מה אנחנו רוצים, רוצים להכניס את הצמיד האלקטרוני לשימוש, אני מקווה שהפיילוט יגמר מהר ונסגור את הסוגיה הזאת".
אש התייחס לפתיחתם של אולמות האירועים, ואמר כי "זו הייתה אחת הדילמות כשעבדנו על הפתיחה הזאת. מה שעמד על כף המאזניים זה שאם לא נבוא עם מתווה מאורגן אז אנחנו יודעים שמתקיימים אירועים מחתרתיים ואת זה רצינו למנוע, ויצאנו עם המתווה הזה. זה מורכב. גם פה יש עניין של אחריות של בעלי האירועים. הם מחויבים גם לשים מפקחים באירועים. לראות שכולם ממשיכים עם המסיכות ומתנהלים כמו שצריך".
למרות מבצע החיסונים המרשים, אש אמר כי נצטרך עוד כשני מיליון מחוסנים כדי להגיע לחסינות עדר. "אנחנו נמצאים היום סביב חמישה מיליון מחוסנים אחרי מנה ראשונה, כלומר יהיו לנו בקרוב חמישה מיליון מחוסנים, ונצטרך עוד בערך שני מיליון כדי להגיע לרמה של חסינות עדר. זה אומר להשלים את כל חיסון המבוגרים ולחסן גם את האוכלוסייה מגיל 12 והלאה כשיהיה אפשר. ואז נהיה קרובים מאוד, או סביב חסינות עדר".