התקנות במסגרת הפעימה השלישית של ההקלות במשק, אותן אישרה אמש הממשלה, נכנסו לתוקף הבוקר (ראשון). בין היתר חוזרים יותר תלמידים לבתי הספר, נפתחים חדרי האוכל במלונות, וגם אולמות האירועים ואירועי התרבות יחזרו לפעול תחת מגבלות.
לאחר כמעט שנה שלמה בה לא הגיעו לבתי הספר, תלמידי כיתות ז'-י', שהיו האחרונים שהמשיכו ללמוד באופן מקוון, חזרו הבוקר ללמוד בכיתות בחלק מהימים ובחלק מהיישובים. התלמידים חזרו גם ביישובים הירוקים והצהובים וגם ביישובים כתומים ששיעור המתחסנים בהם בקרב בני 50 ומעלה עומד על יותר מ-70%, ושציון הרמזור שלהם עומד על פחות מ-7.
נועה שמש, תלמידת כיתה ט' בתיכון קריית חיים, סיפרה הבוקר: "אנחנו מאוד מתרגשים לחזור לבית הספר. התגעגענו לכל המורים, לבית הספר בכללי, לחברים, ללמוד פה". לדבריה, "הכי התגעגעתי למורים. יש כמה מורים שאנחנו באמת מחוברים אליהם רגשית". אחרי חודשים ארוכים מול הזום הוסיפה נועה: "בזום אתה מתמקד פחות בלמידה, ויותר בזה שאתה בבית. בבית הספר אתה יותר מתמקד במורים, במה שהם מלמדים, יותר לומד. באמת שזה יותר טוב לחזור".



"זה מרגש וזה אחלה גם לחזור לחברים, אליהם הכי התגעגעתי", מספר גם גלעד בן עזרא, תלמיד כיתה ט' בבית הספר. למרות שעוד שלושה חודשים אמורה שנת הלימודים כבר להסתיים, אמר גלעד: "אני חושב שזה טוב שחזרנו כי אנחנו צריכים להתכונן גם לשנה הבאה - אז אני לא חושב שירחמו עלינו אותו הדבר כי זה כיתה י' וזה הכנות לכל הבגרויות".
6 צפייה בגלריה
תלמידים מבית ספר בקריית חיים
תלמידים מבית ספר בקריית חיים
נועה שמש וגלעד בן עזרא
(צילום: שמיר אלבז)
6 צפייה בגלריה
מנהלת בבית ספר בקריית חיים
מנהלת בבית ספר בקריית חיים
המנהלת חני גרינברג. "זה כמו סודוקו להרכיב מערכת שעות"
(צילום: שמיר אלבז)
מנהלת תיכון קריית חיים, חני גרינברג, סיפרה כי בית הספר היה הראשון בישראל שתלמידיו נכנסו לבידוד, בדיוק לפני שנה. "אנו פותחים בפעם הרביעית את שנת הלימודים, עם בלונים ועם שמחה גדולה. ההורים שאלו אותנו למה אנחנו מקבלים אותם רק ליומיים. אני מזמינה אותם לישיבות מערכת, זה כמו סודוקו להרכיב מערכת שעות".
לדבריה, רוב התלמידים חוזרים עם מוטיבציה ורצון אך חלקם חוזרים גם עם חששות. "זה התפקיד שלנו לשבת איתם, המחנכות והיועצות עוברות איתם תהליך, משוחחות איתם ואנחנו איתם יד ביד". גרינברג סיפרה כי 91% מאנשי הצוות בבית הספר כבר מחוסנים. "זה מעודד מאוד", אמרה.


החל מהיום אגב, ניידות חיסונים יגיעו למסגרות החינוך ברחבי הארץ, במטרה לחסן עובדי הוראה, צוותי חינוך ותלמידים מעל גיל 16 שטרם התחסנו. המהלך הוא פרי יוזמה משותפת של משרד החינוך ומשרד הבריאות, בתיאום עם הרשויות המקומיות. לצורך ביצוע החיסון יוקצו אולמות נפרדים או כיתות ייעודיות בבתי הספר, והתורים לקבלת החיסון ייקבעו בהתאם למספר המתחסנים, ובחלוקה לקפסולות על פי ההנחיות. התנאי למתן החיסון לתלמידים מתחת לגיל 18 הוא הסכמת ההורים. בהתאם להנחיות, גם אם ההורים נתנו את הסכמתם והתלמיד מסרב להתחסן - לא יינתן לו חיסון.

"התגעגעתי לחופש, למים, להתנועע בלי מסכה"

בתי המלון נפתחו כבר בפעימה השנייה של ההקלות, לפני כשבועיים, במסגרת חובת הצגת תו ירוק. כעת שרי הממשלה אישרו את פתיחת חדרי האוכל במלונות, שיתנהלו במגבלת תפוסה של 50% מימי שגרה. בחדרי האוכל תותר שהייה של עד 300 בני אדם בו זמנית.


ברשת ישרוטל רשמו אחוזי תפוסה של 80% עם פתיחת המלונות למתחסנים ולמחלימים. ארנון לביא, מנכ"ל רשת ישרוטל ים המלח וגנים, ציין כי עד חג הפסח המלונות כמעט מלאים. "הציבור צמא לנופש. לחזור לחיים. ידענו שתהיה התנפלות על המלונות. השמיים סגורים ולכן הביקוש עולה. ראינו במרכז ההזמנות שאנשים מחפשים בכל דרך לנפוש".
6 צפייה בגלריה
חדרי האוכל במלונות ייפתחו תחת הגבלות
חדרי האוכל במלונות ייפתחו תחת הגבלות
חדרי האוכל במלונות ייפתחו תחת הגבלות
במלון ישרוטל ים המלח ישנם 370 עובדים. במלון ישרוטל גנים, עם 200 חדרים, יש 150 עובדים. עם החזרה לשגרה ציין לביא כי ישנו קושי בגיוס עובדים. "הצלחנו לגייס 85% מהעובדים. עדיין חסרים לנו. פתחנו בקמפיין נרחב לגיוס עובדים עם מענקים ותמריצים. עובדים שמביאים עובדים מקבלים מענק. אנחנו גם מבטיחים תוכניות לימודים והכשרות. המדינה צריכה לצאת בהצהרה שהיא מפסיקה את החל"ת כדי להניע את האנשים לחזור לעבודה. מי שחושב שאחרי החל"ת תהיה לו עבודה טועה. המערכות ימשיכו להתקיים ולגייס עובדים ולא לכולם תהיה עבודה. חלק מהמערכות גם יתאימו את עצמן לעובדה שאין להן עובדים".


לביא סיפר כי כ-60% מהעובדים אצלו כבר מחוסנים. "כמובן שיש גם מחלימים. עובדים שלא התחסנו אנחנו נבדוק אותם כמובן באופן שבועי". לדבריו, "אנחנו בהסברה מאוד מאוד מורחבת גם לעובדים נוספים כדי להמשיך את מגמת ההתחסנות. אין ספק שזה נותן המון ביטחון. אנחנו כמובן בודקים גם את האורחים שנכנסים, על פי התו הירוק למתחסנים ומחלימים. לשמחתי, מאז שפתחנו את המלון כמעט לא היו פה נבדקים, רק מחלימים ומתחסנים".
6 צפייה בגלריה
ארנון לביא מנכ"ל ישרוטל ים המלח וגנים
ארנון לביא מנכ"ל ישרוטל ים המלח וגנים
ארנון לביא, מנכ"ל ישרוטל ים המלח וגנים
(צילום: רועי עידן)
האורחים שהגיעו למלון הם מחוסנים או מחלימים. קובי שמשון מחולון סיפר כי "אני מרגיש בטוח. כיף. עושים חיים. יש לנו תעודות חיסון. תו ירוק. נהנים וכיף פה. התגעגעתי לחופש, לנוע בלי מסכה, התגעגעתי למים, לשמש, לאנשים. להיות חופשי". תומר אהרון מיבנה סיפר כי גם הוא התגעגע לבריכה ולחופש. "לא נראה לי שיהיה עוד סגר", אמר.


מרסל בניטה מהרצליה לא אופטימית שזה יהיה הסגר האחרון: "התגעגעתי לחופש. לשחות. ליהנות ולבלות עם האחיות שלי, כי אנחנו רחוקות אחת מהשניה. מכניסים אנשים לפי קפסולות. אני בעלת עסק שהיה סגור בחודש וחצי האחרונים וזו החופשה הראשונה שלי. אני מאמינה שיהיה עוד סגר ואני מנצלת את החופשה ליהנות".


"אחרי שנה אנשים צריכים קצת לזוז בהופעה"

גם תחום התרבות מתעורר לחיים, ובסוף השבוע התקיימו מטעם עיריית תל אביב הופעות של עברי לידר ושלום חנוך באצטדיון בלומפילד ביפו. איתן שוורץ, דובר עיריית ת"א, סיפר הבוקר: "הייתה הופעה מדהימה של שלום חנוך, שבעצמו התרגש מאוד אחרי שלא הופיע יותר משנה בפני קהל. היו לנו רק 500 איש בקהל, כי אלה היו התקנות עד אתמול בחצות. רק 500 איש באוויר הפתוח בהפרדה, וכמובן כולם עם תו ירוק, אנשים שהתחסנו כבר פעמיים. זה באמת אמירה של העירייה, שאנחנו מחזירים את התרבות, לא בכל מחיר אבל כמעט בכל מחיר גם אם זה אומר שאצטדיון של 30 אלף איש מכיל רק 500".
6 צפייה בגלריה
שלום חנוך
שלום חנוך
שלום חנוך בבלומפילד
(צילום: מוטי קמחי)
6 צפייה בגלריה
בלומפילד בהתאם לתקנות התו הירוק
בלומפילד בהתאם לתקנות התו הירוק
(צילום: צחי שדה)
שוורץ התייחס לתמונות שצולמו בהופעות, בהן נראים אנשים שלא תמיד שומרים על מרחק ועל שמירת מסכות. "אין ספק שאחרי שנה שלמה שאנשים מחכים לדבר הזה האנרגיות בגוף משתחררות ואנשים צריכים קצת לזוז. סדרנים עברו מאדם לאדם וביקשו להתיישב, ואפילו אני מצאתי את עצמי קצת מפזז ומזיז את הגוף כי באמת אחרי שנה היה מאוד קשה להישאר רגועים".
שוורץ הודה שגם בהופעות וגם בתחומים נוספים כמו משחקי כדורגל, הדרישה מצד הציבור גדולה מההיצע כרגע. "לאורך זמן ברור שתהיה, אני מתאר לעצמי, פתיחה יותר גדולה. ואנחנו כבר נערכים גם במספר אמפיתיאטראות שיש לנו בעיר באוויר הפתוח, גם האולמות כמו הקאמרי, הבימה, האופרה, שיחזרו בשבועות הקרובים לפעילות. המוזיאונים כבר חזרו. לאט לאט אנחנו רואים את הדברים האלה קורים".

"זה כמו יום חג, יש אצלנו כבר חינה היום"

גם האולמות וגני האירועים חוזרים היום לפעילות, כאשר הכניסה תותר רק לנושאי תו ירוק. קיום האירועים יתאפשר בתפוסה של עד 50% מהאולם, ומספר המשתתפים באירוע לא יעלה על 300 איש. 5% מהמשתתפים בכל אירוע יוכלו להשתתף בהצגת בדיקת קורונה שלילית שנערכה עד 48 שעות לפני כן. בעל האולם יחויב לקבוע מנגנון שיוודא שאין חריגה מ-5%.


עידן טל, מנהל שיווק ומכירות של אולמי אגמים בבאר שבע, לא מסתיר את התרגשותו. "זה כמו יום חג היום, מתרגשים מאוד. שנה שלמה חיכינו ליום הזה, מקווים שיהיה ככה גם עכשיו שנים שלמות ולא שוב פעם לחזור לכל הלופ הזה. ברור שכולם חוששים מאוד ששוב נפתח-נסגור. מקווים שזה לא יהיה". טל התייחס להכנות לקראת הפתיחה: "אנחנו עם 30-20 איש שפועלים עכשיו בשביל שיהיה היום יום מוצלח, שיהיה היום אירוע".
-יש אצלכם היום חינה, זה זוג שקבעתם איתם מראש או ברגע האחרון? "זה זוג שלפני שבוע וחצי, מרגע שנודע שאוטוטו הולכים להיפתח האולמות הגיעו אלינו וסגרו פה גם חינה וגם חתונה. החתונה שלהם בעוד שלושה ימים. אני מאמין שהם ציפו לעשות משהו קטן אינטימי. זה הפתיע אותם גם. אבל הנה, הכל בסוף יצא להם טוב, ונקווה שגם ייצא להם טוב".
טל סיפר כי "מלפני שלושה ימים בערך, כשקיבלנו הנחיות מסודרות, אנחנו יום ולילה עובדים פה, ללא הפסקה כל היום. מבחינת מטבח, מלצרים, גיוס מלצרים שמחוסנים, זה לא משהו קל. עובדים, ניקיון, סידור, הכל. מקווים שיהיה הכי טוב ושנוכל לחזור".
מיכל ואביה ניצלו את היום השמשי ביחד עם ההקלות שנכנסות היום לתוקף, כדי לשבת יחד בקפה לנדוור בתל אביב. "מאוד התגעגענו לחזור לבתי קפה, אתה לא מבין בכלל", אמרה אביה. "סוף סוף לחזור קצת לשגרה. זה תמיד נחמד לעשות קצת משהו אחר. כבר כל כך הרבה חודשים שלא היינו בבתי קפה, סוף סוף".


בהכנת הכתבה השתתפו אחיה ראב"ד, אטילה שומפלבי, אילנה קוריאל, ריקי כרמי ורועי רובינשטיין