איראן הודיעה היום שהנתונים מהקופסאות השחורות של המטוס האוקראיני שהתרסק מראים שהוא נפגע על ידי שני טילים, שפגעו בו בהפרש של 25 שניות. חלק מהנוסעים עדיין היו בחיים אחרי פגיעת הטיל הראשון.
ההודעה האיראנית, שנמסרה על ידי ראש ארגון התעופה האזרחית, היא הדיווח הרשמי הראשון במדינה על ההקלטות מרגעי ההתרסקות. בחודש יולי העבירה איראן את הקופסאות השחורות לבדיקה בצרפת.
3 צפייה בגלריה
זירת התרסקות המטוס האוקראיני
זירת התרסקות המטוס האוקראיני
זירת התרסקות המטוס האוקראיני
(צילום: MCT)
ב-8 בינואר משמרות המהפכה של איראן ירו שני טילים לעבר מטוס Ukraine International Airlines, שהופל בשמי טהרן. תחילה טענה איראן שהמטוס התרסק בגלל תקלה. בהמשך, אחרי לחץ בינלאומי כבד, היא הודתה ב"טעות הרסנית".
משמרות המהפכה הפילו את המטוס כשהיו בכוננות גבוהה וחששו מתגובה אמריקנית לירי הטילים לעבר בסיסים בעיראק - הנקמה האיראנית על חיסול קאסם סולימאני. 176 נוסעים ואנשי צוות היו במטוס שהופל. איש מהם לא שרד את ההתרסקות.
איראן קיימה מגעים עם אוקראינה, קנדה ומדינות נוספות שאזרחיהן היו על המטוס שהופל. אותן מדינות דרשו לבצע חקירה מקיפה. בנוסף גורמים איראנים ואוקראינים ערכו שיחות על משפחות הקורבנות על גובה הפיצויים שיקבלו. סבב שיחות נוסף אמור להתקיים באוקטובר.
ראש ארגון התעופה האזרחית באיראן, טוראז' דגאני זאנגנה, אמר היום ש-25 שניות חלפו בין פגיעת הטיל הראשון לטיל השני במטוס. רק 19 שניות הוקלטו, לדבריו בגלל הנזק שגרם הטיל הראשון. "19 שניות אחרי שהטיל הראשון פגע במטוס, הקולות של הטייסים בקוקפיט מלמדים על כך שנוסעים עדיין היו בחיים", הוא אמר.
זאנגנה ציין שהצוות שהיה בקוקפיט - שני טייסים ומדריך שהצטרף לטיסה - ניסו להשתלט על המטוס עד הרגע האחרון. זאנגנה הזהיר משימוש במידע שחשפה היום איראן למטרות פוליטיות.
בעקבות מחדל ההתרסקות נערכו הפגנות גדולות נגד המשטר באיראן. יותר מ-20 איש שלקחו חלק בהפגנות נשלחו לעונשי מאסר של עד 20 שנה. חלק מהאיראנים הגיבו היום בזעם לממצאים שפרסמה המדינה. "הם היו חיים 19 שניות, זו טרגדיה", כתב גולש איראני בטוויטר.