קצת יותר משעתיים ישבו אתמול שליחו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יעקב אטרקצ׳י - בעלים של חברת יזמות הנדל"ן אאורה הנסחרת בבורסה - והוד בצר, ראש הסגל במשרדו של ראש הממשלה החליפי בני גנץ, במרכז עזריאלי בתל אביב. בפגישה שהחלה בשעות הצהריים לא נלקח בחשבון האירוע שיהפוך כמה שעות מאוחר יותר לכותרת הדרמטית. הסכם הנורמליזציה, או השלום עם איחוד האמירויות, שעליו דיווח נתניהו לפנות ערב, היה חיצוני לאירועים האחרים שהונחו על השולחן (מאוחר יותר הסביר נתניהו מדוע מידר אפילו את הבכירים שבשותפיו).

שלושה אירועים כן עמדו שם ועדיין עומדים כמו משקולת על כתפיה הנוטות ליפול ממילא של הממשלה הזאת. תקציב המדינה, שבלעדיו אין דרך להמשיך; תקנון הממשלה, שבלעדיו היחסים הפריטטיים לא מוסדרים; והסעיף שהתגלה השבוע כסעיף המסובך מכולם: שיטת מינוי הבכירים (או ליתר דיוק מינוי מפכ״ל ופרקליט מדינה, ובהמשך יועץ משפטי לממשלה) במציאות הפריטטית.
הסעיף השלישי צנח משום מקום וצבר תאוצה השבוע. בליכוד הציגו דרישה חדשה לפתע, שביחס אליה כל אירועי התקציב נראים פתאום פוליטיקה למתחילים.
בכירים בליכוד אומרים שרבים מהמאבקים המתנהלים על עניינים שונים בקואליציה מונעים מסיבות אחרות מאלו שנראות לעין. המתווכים במשא ומתן מטעם נתניהו ממשיכים להגמיש את ההסכם הקואליציוני - בשיטת העזים המוכרת, כמו אומרים "אולי הפרנו את ההסכם, אבל בואו נתפשר ותתנו לנו משהו אחר". כעת הם מבקשים שליטה על המינויים והעברת הכוח מהפקידים לפוליטיקאים. מטרת העל היא לנטרל ולהחליש את שר המשפטים אבי ניסנקורן ואת כל מה שהוא מייצג בתקופה האחרונה.
הבעיה המרכזית של הליכוד עם ההסכם היא הרוטציה המוכרת, אבל לא פחות ממנה, הבעיה היא ניסנקורן במשרד המשפטים. אם היה מתפנה מרצון ומאפשר מינוי שר מהליכוד, אומרים שם, ייתכן שרבות מהבעיות היו נפתרות והממשלה הייתה מתנהלת בשקט יחסית. אבל זה לא המצב. ניסנקורן לא יזוז. בכחול לבן, נכון לרגע זה, לא מתכוונים לתת לנתניהו, במצבו המשפטי, שליטה על מינויים ועל מערכת המשפט. זה היה ונותר הקו האדום.
במה יסייע עכשיו שר משפטים מהליכוד במקומו של ניסנקורן? גם ירגיע את הזעם בימין על הפשרה שעשה נתניהו, בתיק שהוא עצמו הפך אותו לבטן הרכה של הגוש, וגם יאפשר מרחב תמרון.

בקרב פעילי שטח בולטים מסתובב בימים האחרונים תרחיש שנשמע אמנם מוזר ולא ריאלי, אבל יש מי שמשתעשע בו ומגלגל אותו לאוזניהם של מקורבי בלפור. בהנחה שאת נתניהו וסביבתו מעניין כרגע המשפט, אומרים אנשי ליכוד בולטים, שר משפטים מהליכוד יכול היה להכריז על על הקמת ועדת חקירה בעניין תיקי נתניהו, על ההליכים שקדמו לכתבי האישום, דבר שיכול לעכב את המשפט בזמן הבדיקה.
בכירים בליכוד שנחשפו לתרחיש ונשאלו על סיכוייו להתממש השיבו: "זה נשמע בעייתי מאוד לביצוע, אבל מה זה חשוב"? רוצים לומר: כבר ראינו דברים מוזרים, וברור שהמציאות בישראל 2020 יכולה לעלות על דמיון.
בשבוע הבא יימשך המשא ומתן בין הליכוד לכחול לבן לפתרון המשבר. ייתכן שתוצג פשרה שתובא כעסקת חבילה המשלבת את נושא התקציב, תקנון הממשלה ומינוי הבכירים, בניסיון להראות ששני הצדדים התפשרו. ייתכן גם שלא, ושבליכוד רק מושכים זמן כדי להגיע ללא חקיקה מיותרת וללא זעזועים בלתי רצויים ל-25 לחודש, מועד פיזור הכנסת במקרה שאין תקציב.