שר הביטחון בני גנץ צפוי להורות לחקור את הדלפת הידיעות על תקיפות נגד איראן שיוחסו לישראל. הבוקר (יום ב') הוא גינה את שרשרת הדיווחים הפומביים בשבועיים האחרונים, שבמסגרתם הוצגו ברברבנות הפעולות של שיבוש הכור בנתנז ותקיפת ספינת המודיעין של משמרות המהפכה מול חופי אריתראה. בלשכת השר הבהירו כי הפנייה לפתיחת חקירה תועבר קודם ליועץ המשפטי לממשלה, כנדרש.
גנץ רמז שההדלפות הגיעו מכיוון הדרג המדיני והמוסד, באופן חריג ובניגוד למדיניות העמימות, והן שגררו את טהרן להצהיר שתנקום בישראל.
"אני לא מתכוון להתייחס לאף פעולה קונקרטית, אני כן רוצה להתייחס לנושא הפטפטת", אמר "זו סוגייה חמורה ביותר ופניתי בכדי שתתקיים חקירה גם בשב"כ וגם במחלקת ביטחון מידע באגף המודיעין. אי אפשר לפעול כשכל אחד מפטפט את עצמו לדעת. אסור להשלים עם הקריצות וסיפורי המעשיות של 'גורמים במערב'. זה פוגע בכוחותינו, בביטחון ובאינטרסים של מדינת ישראל. אני חושב שצריכה להיות חקירה מעמיקה. אין לי ידע לגבי אדם ספציפי שהדליף, אבל זה חייב להיפסק".
במענה לשאלה אם התקיים דיון על שינוי במדיניות העמימות או שמדובר במניעים פוליטיים ענה השר גנץ: "לא היה דיון על מדיניות העמימות. אני חושב שזו התנהגות חסרת אחריות. אם היא נובעת מאינטרסים אישיים או פוליטיים זה חמור ביותר בעיניי. אני לא יודע מאיפה זה מגיע, אני יודע מאיפה זה לא מגיע. אני חושב שלראש הממשלה יש ניסיון גדול בתחום המדיני-ביטחוני ולא הייתי מזלזל בו. אני חושב שצריך להרחיק כל שיקול אחר ואני מקווה שזה מה שהוא עושה".
2 צפייה בגלריה
לויד אוסטין ובני גנץ בביקור בבסיס נבטים
לויד אוסטין ובני גנץ בביקור בבסיס נבטים
הבוקר בנבטים (מימין) מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין, לויד אוסטין ובני גנץ
(צילום: Matty Stern/U.S. Embassy Jerusalem)
גנץ קרא לראש הממשלה להעמיק את הקשר עם נשיא ארה"ב החדש ג'ו ביידן: "קשרי העבודה של גורמי הצבא והמודיעין בצד הישראלי והאמריקני חזקים ופעילים מאוד, כך גם שלי עם מקבילי האמריקני החדש. נתניהו צריך להעצים הקשר שלו עם ביידן".
דבריו של גנץ נאמרו במהלך ביקורו של מזכיר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין, שנחת אתמול בישראל לראשונה בחייו. אוסטין בחר בישראל כיעדו הראשון בתפקיד והגיע בטיסה ישירה. הוא סייר עם השר גנץ בטייסת ה"אדיר" (35-F) בבסיס נבטים שבנגב. השניים דנו במגוון נושאים - הפעילות הסינית באזור, התגרענות והתבססות איראן במזה"ת, הנורמליזציה עם מדינות ערב, והבחירות שעשויות להיערך בקרוב ברשות הפלסטינית, ועלולות לחזק את כוחה של חמאס בגדה.
על רקע חידוש השיחות בין טהרן לבין המעצמות, והאפשרות שהסכם הגרעין ביניהן יחודש, אמר גנץ: "דיברנו גם על הצורך לחזק את ירדן ומצרים. אנחנו לא מחרחרי מלחמה ופועלים לדחוק סיכונים. איראן גרעינית היא רעה לעולם, לאזור ולישראל - בסדר הזה, וחשוב שנבהיר את הסדר הזה. חייבים לסגור חורים שהיו בהסכם הקודם כמו פיקוח ללא הגבלה על מתקני הגרעין והסכם ללא פגות תוקף. מאוסטין לא שמעתי הסתייגות על פעולות שכביכול יוחסו לישראל. כך או כך, נהיה חזקים יותר אם נהיה מאוחדים בתוכנו".
במערכת הביטחון מעריכים כי גם לאחר חילופי הממשל בוושינגטון אין שינוי במדיניות האמריקנית כלפי פעולות המיוחסות לישראל במזה"ת, לרבות נגד מטרות איראניות. במערכת הביטחון לא זיהו הדלפות בנושא מהצד האמריקני בשבועות או בימים האחרונים, ומעריכים כי שיקולים גאו-פוליטיים רחבים ישפיעו על ההחלטות האמריקניות באשר להסכם הגרעין, לרבות עמדת יריבות כמו סין והמתיחות המתחדשת בין רוסיה לאוקראינה.
באשר להארכת כהונת הרמטכ"ל אביב כוכבי לשנה רביעית אמר גנץ כי "העניין יוסדר בהמשך".
פורסם לראשונה: 16:59, 12.04.21