5 צפייה בגלריה
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
איראן מתקן העשרת אורניום נתנז גרעין תמונת לוויין מ 7 אפריל שזה 4 ימים לפני הדיווח על תקלת חשמל
מתקן ההעשרה בנתנז, בצילום לוויין
(צילום: AP)
שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, האשים הבוקר (יום ב') את ישראל ב"פעולת החבלה" במתקן העשרת האורניום בנתנז, והבטיח לנקום בה. בכך הפך זריף לבכיר האיראני הראשון המטיל במפורש על ישראל את האחריות לאירועים אתמול במתקן הגרעין. "הציונים רוצים לנקום בגלל ההתקדמות שלנו לעבר הסרת הסנקציות", אמר זריף לפי הטלוויזיה הממלכתית באיראן. "הם הצהירו בפומבי שהם לא יאפשרו זאת, אבל אנחנו ננקום בציונים".
שעה קלה אחר כך הוסיף דובר משרד החוץ האיראני, סעיד חטיבזאדה, כי באירוע בנתנז נפגעו צנטריפוגות. לדבריו מדובר רק בצנטריפוגות מהדור הישן – IR-1 – ולא בצנטריפוגות מהסוגים המתקדמים שאיראן התקינה והפעילה שם לאחרונה. כמו זריף, גם הוא אמר: "התשובה למה שקרה בנתנז היא נקמה נגד ישראל. ישראל תקבל את התגובה שלה בדרכה שלה". הדובר הוסיף כי מומחי הגרעין של איראן אומדים כעת את הנזק: "אני יכול להבטיח לכם שאיראן תחליף את הצנטריפוגות שניזוקו בנתנז בצנטריפוגות מתקדמות".

5 צפייה בגלריה
נשיא איראן רוחאני והצנטריפוגות החדשות של נתנז
נשיא איראן רוחאני והצנטריפוגות החדשות של נתנז
נשיא איראן רוחאני והצנטריפוגות החדשות של נתנז
(צילום: רויטרס)
אתר החדשות האיראני "נורניוז" דיווח הבוקר מפי "מקורות מודיעיניים", כלשונו, כי איראן הצליחה לגלות מיהו האדם ששיבש את אספקת החשמל במתקן בנתנז, אבל מהדיווח משתמע כי הוא לא נתפס. "כעת ננקטים הצעדים הנחוצים כדי לעצור אותו", נכתב.
מפקד משמרות המהפכה של איראן לשעבר, מוחסן רזאי, התבטא גם הוא לראשונה בנושא הבוקר, ואמר כי הפיצוץ שאירע אתמול בנתנז גרם לשריפה במתקן. בציוץ בטוויטר קרא רזאי לשפר את האבטחה בנתנז, ואמר כי שריפה שנייה בתוך שנה במתקן הזה, פירושה שיש בו "תופעה חמורה של הסתננות".

"ניו יורק טיימס": מכה קשה ליכולת ההעשרה

הצהרותיהם של זריף, חטיבזאדה ורזאי הבוקר באו אחרי שהלילה דיווח "הניו יורק טיימס" מפי גורמי מודיעין אמריקנים וישראלים כי מה שהתרחש אתמול בנתנז הוא "פיצוץ גדול", וכי הוא גרם לאתר העשרת האורניום נזק רב. לפי הדיווח, הגורמים אמרו כי לאיראן עשויים להידרש כעת לפחות תשעה חודשים כדי לחדש את העשרת האורניום באתר.
ב"טיימס" נטען כי הפיצוץ הוא "פעולה ישראלית מסווגת", וכי הוא החריב לחלוטין את המערכת המספקת חשמל לצנטריפוגות בחלק תת-קרקעי של האתר. "זו מכה קשה מאוד ליכולתה של איראן להעשיר אורניום", אמרו הגורמים לעיתון. בעיתון ציינו עוד כי לא ברור כמה מוקדם, אם בכלל, העבירה ישראל התראה לארה"ב על התקיפה בנתנז.
5 צפייה בגלריה
איראן מוחמד ג'וואד זריף עריקה
איראן מוחמד ג'וואד זריף עריקה
שר החוץ האיראני זריף. אצבע מאשימה לישראל
(צילום: EPA)
במסיבת עיתונאים הבוקר, זמן קצר אחרי שפורסמו דבריו של שר החוץ האיראני זריף, אמר דובר משרד החוץ האיראני חטיבזאדה כי את האירוע בנתנז אפשר להחשיב ל"פשע נגד האנושות". "לא הייתה דליפה ולא היו נפגעים, אבל זה עלול היה לגרום לאסון, זה יכול להיחשב לפשע נגד האנושות", אמר. גם מדבריו עשוי להשתמע כי בפגיעה נגרם נזק משמעותי ליעד רגיש.
ראש סוכנות הגרעין האיראנית, עלי אכבר סאלחי, טען מצידו היום כי בעת המתקפה במתקן בנתנז הופעלה מערכת חשמל לשעת חירום, וכי העשרת האורניום במתקן לא נפסקה. ייתכן כי כוונתו היא שהצנטריפוגות האחרות, אלה שלא נפגעו, המשיכו בעבודתן, וכי לפיכך מלאכת ההעשרה נפגעה רק חלקית.

שיחות הגרעין: יכולת המיקוח של איראן תיפגע?

התקיפה, חשוב להזכיר, התחוללה כשברקע מתנהלות שיחות לא-ישירות בין ארה"ב לאיראן על חזרה של שתי המדינות לקיום של הסכם הגרעין מ-2015. במסגרת השיחות דורשת טהרן מוושינגטון להסיר את הסנקציות שהטיל עליה דונלד טראמפ מאז 2018. ב"ניו יורק טיימס" ציינו הלילה כי אם פעולת החבלה אכן תשבית את העשרת האורניום בנתנז למשך חודשים ארוכים, יכולתה של איראן להפעיל לחץ על המעצמות בשיחות בווינה תפחת משמעותית.
5 צפייה בגלריה
העשרה מהירה יותר. איראן מתגאה בצנטריפוגות ה-IR-6
העשרה מהירה יותר. איראן מתגאה בצנטריפוגות ה-IR-6
העשרה מהירה יותר. איראן מתגאה בצנטריפוגות ה-IR-6
(צילום: AP)
על התקרית בנתנז איראן הודיעה תחילה אתמול בבוקר, ואז היא הציגה זאת כ"תקלת חשמל שהסיבה לה איננה ברורה". בערב כבר קבעה במפורש כי מדובר בהתקפה על המתקן: ראש סוכנות הגרעין האיראנית, עלי אכבר סאלחי, אמר כי מדובר ב"טרור אנטי-גרעיני", והוסיף כי איראן שומרת לעצמה את הזכות להגיב. זמן קצר אחר כך אמרו גורמי מודיעין במערב כי ישראל עומדת מאחורי התקיפה: "המוסד אחראי לפעולה, והיא מהווה מכה קשה לתוכנית הגרעין", אמרו. "עיתויה אינו מקרי – היא אירעה מיד לאחר יום הגרעין האיראני".
האירוע בנתנז בא יממה אחרי שטהרן הכריזה בגאווה כי בהפרה נוספת של הסכם הגרעין מ-2015 היא חנכה במתקן בנתנז 164 צנטריפוגות מסוג מתקדם, IR-6, המסוגלות לדבריה להעשיר אורניום במהירות ובאיכות גבוהה יותר. איראן מסרה שלשום גם כי החלה לבחון צנטריפוגות מסוג IR-9, שלדבריה יעשירו אורניום במהירות גבוהה פי 50 מזו של הצנטריפוגות האיראניות מהדור הראשון, ה-IR-1. הסכם הגרעין עם המעצמות התיר לאיראן להשתמש רק בצנטריפוגות IR-1.
5 צפייה בגלריה
תמונה מ-29 ביוני 2020, לפני הפיצוץ בנתנז
תמונה מ-29 ביוני 2020, לפני הפיצוץ בנתנז
בתמונות לוויין: לפני ואחרי הפיצוץ בנתנז ביולי אשתקד
(צילום: EPA)
האתר בנתנז הוא אתר העשרת האורניום המרכזי של איראן, והוא שוכן במדבר במחוז איספהאן שבמרכז המדינה. חלקו בנוי מעל הקרקע וחלקו מתחתיה – כדי להגן עליו מפני הפצצות. ביולי של השנה שעברה פרצה בו שריפה כתוצאה מפיצוץ, ובחודשים שלאחר מכן דווח במערב – וגם גורמים איראנים טענו כך – כי ישראל היא שהייתה אחראית לאירוע הזה, שבו נשרף אתר לאחסון צנטריפוגות מתקדמות. בשנת 2010 פגע במתקן בנתנז וירוס המחשבים "סטקסנט" ששיבש את פעילותן של הצנטריפוגות בו וגרם להן נזק כבד. במערב דיווחו כי ארה"ב וישראל הן שעמדו מאחורי פיתוחו והחדרתו של הווירוס.