סיבוב פרסה של הליכוד: שעות לפני פקיעת המנדט להרכבת הממשלה שהוענק לבנימין נתניהו, ורגעים ספורים לפני ההצבעה המתוכננת, הודיע הערב (יום ג') יו"ר הוועדה המסדרת של הכנסת ח"כ מיקי זוהר כי החליט להסיר מסדר היום את ההצעות למתן פטור מחובת הנחה (קידום חקיקה זריז) לחוק הבחירה הישירה לראשות הממשלה וחוק ביטול ממשלת החילופים, לאור התנגדות רע"מ ותקווה חדשה. ynet העביר את הדיון בוועדה בשידור ישיר.
3 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת להצעת החוק לבחירות ישירות
הוועדה המסדרת להצעת החוק לבחירות ישירות
זוהר. סיבוב פרסה ברגע האחרון
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"אני רוצה לעדכן את חברי הוועדה שנכון לעכשיו אנחנו לא נערוך הצבעה על החוק", אמר זוהר אחרי שנודע לו כי להצעה אין רוב - בין היתר לאחר שנודע לו על ההתנגדות של שתי המפלגות. ח"כ זאב אלקין השיב לו: "מיקי, אנחנו לא הופתענו כי שאלנו את מנסור (עבאס - ס"ח), והוא אמר לנו מראש מה יש לך ומה לא". זוהר ציין בהמשך כי "אני רק יודע שכרגע אני לא מביא אותו, אבל ייתכן שאולי תוך כדי הישיבה יחולו שינויים שיגיעו למצב שאני אביא את זה להצבעה".
הרוב של הליכוד היה מראש מוטל בספק בוועדה. הגוש התומך בנתניהו הודיע כי יתמוך בהצעה לקידום הבחירה הישירה, וכך עשתה גם סיעת ימינה, אולם לגוש היו 15 אצבעות מתוך 32 בוועדה המסדרת. לאורך היום ניסו בליכוד לשכנע את רע"מ להצטרף למהלך, אולם המאמצים לא נשאו פרי. דקות לפני ההצבעה המתוכננת הודיע עבאס לליכוד שלא יתמוך בחוק. מוקדם יותר אף הודיע לנציגי הליכוד שאין בכוונתו להמליץ לנשיא על אף אחד מהמועמדים ושינהל מו"מ עם מי שיקבל יותר ממליצים.
חברי הוועדה שהתפזרו לקראת השעה 21:30 אף שלא השלימו את ההצבעות על כל ההצעות צפויים להתכנס מחר בבוקר שוב.
אחרי ביטול ההצבעה על קידום חוק הבחירה הישירה, הצביעו בהמשך בעד קידום מהיר של חוק פסילת ראיה, שהציע זוהר, ומטרתו למנוע שימוש בראיה שהושגה באופן לא-חוקי. 20 ח"כים הצביעו בעד ו-13 הצביעו נגד. "הימין שוב ניצח", אמר זוהר בתגובה להצבעה. לאחר מכן שוב החליט זוהר לא להצבעה קידום מהיר של חוק אחר - ביטול ממשלת החילופים - הצבעה שבה אמורים היו גם נציגי מפלגת ימינה להתנגד. "נעלה אותו מחר", הוא אמר.
הצעת החוק לביטול ממשלת החילופים כוללת בתוכה תיקונים ל"חוק יסוד: הממשלה" דוגמת ביטול מוסד ראש הממשלה החליפי, וביטול חלוקת כוח שווה לשני גושים בתוך הממשלה, כפי שמתקיים כיום בין כחול לבן לליכוד.
אחרי ביטולי ההצבעות מצדו של זוהר, התלונן ח"כ מאיר כהן בפני היועצת המשפטית של הוועדה. "את צריכה להשמיע את קולך כשיו"ר מביא רשימה של 11 חוקים, מסתכל בעיניו ורואה שאין לו רוב ואומר את זה אני לא מעלה ואומר שמחר ב-9 בבוקר. נכון שיש סמכויות ליו"ר ויש גם מנהג של הכנסת, ובמנהג הזה אומרים ליו"ר מה מותר ומה אסור. אבל אני חושב שזה מאוד לא מכובד".
3 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת להצעת החוק לבחירות ישירות
הוועדה המסדרת להצעת החוק לבחירות ישירות
אלקין, הנדל וכהנא. הצביעו בעד הפרדת תפקידי היועמ"ש
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
זוהר העלה בהמשך להצבעה את קידומה המהיר של הצעת החוק התובע הכללי להפרדת תפקידי היועץ המשפטי לממשלה, שהגיש בעצמו יחד עם ח"כ שרן השכל בכנסת הקודמת. חברי הכנסת של ימינה ותקווה חדשה תמכו בהצעה, והעניקו לה פטור מחובת הנחה. 18 חברי ועדה הצביעו בעד, 13 התנגדו.
הצעת החוק האחרונה שהעלה זוהר להצבעה לפני שהודיע על העברת השאר למחר היה החוק לביטול ההתנתקות, שמתייחס לארבעת היישובים שפונו ביהודה ושומרון ב-2005 ושכניסת אזרחים ישראלים לשטחם נאסרה. ח"כ אלקין, ממגישי ההצעה עוד בכנסת הקודמת, הסביר כי "זה חוק שמבטל את האיסור בחקיקה של שהיית אזרחי ישראל בשטח שהוא היום שטח C".
לפני ההצבעה פנה ח"כ יועז הנדל מתקווה חדשה לזוהר ותהה: "זה החוק שקובע שנבטל את יוטיוב ואז לא נראה את ההצבעות של נתניהו בעד ההתנתקות? אני סומך על ביטן שלא הכניס לנו את החוק בעד ההתנתקות". 19 חברי ועדה הצביעו בעד, 13 התנגדו.

מוקדם יותר הצביעו בדיון רוב חברי הוועדה בעד קידום מהיר להצעת החוק שתאפשר פסקת התגברות על בג"ץ ועל הצעת החוק להסדרת ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון. בשתי ההצעות תמכו נציגי מפלגות ימינה ותקווה חדשה של נפתלי בנט וגדעון סער. "הנוסח לדעתנו לא נכון, אבל אנחנו חושבים שקידום הרעיון הוא נכון ובחרנו לתמוך בפטור מחובת הנחה", אמר ח"כ זאב אלקין מתקווה חדשה. "אני מודיע כאן שהמשך תמיכתנו בחוק תלוי בשינויים שייעשו בנושא".
3 צפייה בגלריה
הוועדה המסדרת להצעת החוק לבחירות ישירות
הוועדה המסדרת להצעת החוק לבחירות ישירות
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
17 הצביעו בעד ההצעה למתן פטור מחובת הנחה לפסקת ההתגברות ו-15 התנגדו לה. בהצבעה על הסדרת ההתיישבות הצעירה הצביעו 19 חברי כנסת בעד ו-13 נגד.

כסיף: נמנה את נתניהו לקיסר נצחי וגמרנו. זוהר: רוב ימני, תתמודד

לאורך הדיון הארוך בוועדה המסדרת נרשמו שני עימותים בין חברי הוועדה. אחד מהם התרחש בין יו"ר הוועדה מיקי זוהר לבין ח"כ עופר כסיף מהרשימה המשותפת. "אני מציע לקצר. נעשה שתי הצעות ונגמור. אחת לביטול הכנסת, שנייה להפיכת נתניהו לראש ממשלה לנצח ונגמור. מי בעד הצעת החוק להמליך את נתניהו לקיסר נצחי וגמרנו", אמר כסיף. זוהר השיב לו: "יש פה הצבעות דמוקרטיות. אני כופה על מישהו להצביע?". בהמשך אמר כסיף: "אתה יודע איפה היו הצבעות כאלה? הדבר היחיד שנשאר פה זה ההוראות של הגוש שלך".

זוהר פנה לכסיף בהמשך, ואמר לו כי "הכנסת הזו היא ימנית. רוב חברי הכנסת הם ימניים". האחרון קטע אותו והטיח בו: "יש הבדל בין ימנית לפשיסטית אנטי-דמוקרטית. פולחן אישיות לעבריין נמלט". זוהר המשיך בדבריו אחר כך: "הדרך היחידה שלך למשול ולשלוט זה בגלל ניסיון של כמה חברי כנסת לשכוח את האידיאולוגיה שלהם בגלל הרצון לפגוע בנתניהו. עופר כסיף הופך לשולט בכנסת ישראל. כשזה יקרה זה יום עצוב".
זמן קצר לפני כן, התעמתו ח"כ יאיר גולן ממרצ וח"כ קטי שטרית מהליכוד. "אתה תוקף את חיילי צה"ל, היית סגן הרמטכ"ל. ביהירות שלך נתקלתי בכל מעגלי החיים, עשיתי דברים יותר חשובים וערכיים ממך. קמנו, הרמנו את הראש. תתבייש לך, גזען זה אתה", היא הטיחה בו. הוא השיב לה: "את לא מבינה על מה את מדברת. לא מבינה כלום בשום דבר. תוציאי הכול".

לקראת הדיון הערב הודיעו במפלגתו של נפתלי בנט כי יתמכו ברוב מהלכי החקיקה שיוזם בנימין נתניהו, ובהם הבחירה הישירה לראשות הממשלה. במפלגתו של בנט עם זאת לא מתכוונים לתמוך בקידום ביטול הפריטטיות, דבר שהוא עשוי להזדקק לו במקרה שיתמנה לראש ממשלה במסגרת ממשלת רוטציה.
"בעניין הבחירה הישירה, מדובר בשלב זה רק בפטור מחובת הנחה", אמר גורם בימינה. "בהמשך, בהתאם לסיטואציה, נקבל החלטה לגבי המשך קידום החקיקה. נוכל לקדם או לתקוע את זה בכל שלב".

בהודעה שפרסם הערב, קרא יו"ר כחול לבן בני גנץ לנתניהו "לחדול מתחבולות ומספינים", כלשונו. "הפסק לשבור את הדמוקרטיה, לפלג ולפרק את החברה מבפנים", הוא אמר. גנץ גם פנה לנפתלי בנט וקרא לו להצטרף לממשלה שתוקם יחד עם יאיר לפיד. "אל תיפול בפח שמבקשים לטמון לך. אל תיתן לנתניהו לרמוס אותך", הוסיף.
הצעות חוק שיזכו לפטור מחובת הנחה, יש לציין, יוכלו לעלות להצבעה בקריאה טרומית מיד - ולא יהיה צורך בהמתנה של 45 יום עד להעלאתן למליאה, כמחויב בחוק.