5 צפייה בגלריה
פייזר חיסון קורונה
פייזר חיסון קורונה
63% מהציבור אומרים שיתחסנו
(צילום: רויטרס)
בדרך כלל סקרים בודקים שאלות פוליטיות. הם באים וחולפים עם הרוח, אקראיים וחסרי חשיבות כמו עוד ידיעה פוליטית זמנית. אבל הסקר שמתפרסם היום (ו') ב"ידיעות אחרונות" עוסק בבריאות, במגפת הקורונה ובחיסון.
מהסיבה הזו בדיוק התבקשו מכון "דיאלוג" והפרופ' קמיל פוקס לערוך מדגם גדול במיוחד של כמעט 900 בני אדם, ובמיוחד להגדיל את מספר בני ה-65 והמבוגרים מהם. רצינו לדעת מה הציבור חושב על החיסון, והאם הוא יילך לקופות החולים בשבוע הקרוב ובשבועות לאחר מכן.

הפער בגילים הוא אדיר. בני ה-65 ומעלה הם אלה שנאלצו לשנות את חייהם בדרך הדרמטית ביותר. בניגוד לשאר קבוצות הסקר, אין להם לבטים וספקות
קיבלנו תוצאה חד-משמעית, מרתקת, שמצביעה על אתגרים גדולים – ואפשרות לבשורות טובות. 63% מהציבור אומרים שבדעתם להתחסן, מתוכם 24% רוצים לרוץ לעשות את זה מחר בבוקר. 50% מבני ה-65 ומעלה מעוניינים בחיסון מיידי.
בכלל, הפער בגילים הוא אדיר. בני ה-65 ומעלה הם אלה שנאלצו לשנות את חייהם בדרך הדרמטית ביותר, הם גם קבוצת הסיכון המובהקת ביותר לחלות במחלה חריפה, ומיעוטם למות מקורונה. בניגוד לשאר קבוצות הסקר, אין להם לבטים וספקות. בסך הכל 82% מהם רוצים להתחסן. כאשר אנשים אומרים ש"ימתינו מעט", לא מדובר בחודשים. הם רוצים לראות לאן הרוח נושבת.
5 צפייה בגלריה
מטה ה-FDA
מטה ה-FDA
ה-FDA אישר, כ-30% מהציבור בישראל ימתין "בשלב זה"
(צילום: EPA)
5 צפייה בגלריה
למבוגרים אין לבטים וספקות. ארכיון מבית האבות משען בבאר שבע
למבוגרים אין לבטים וספקות. ארכיון מבית האבות משען בבאר שבע
למבוגרים אין לבטים וספקות. ארכיון מבית האבות משען בבאר שבע
(צילום: רועי עידן)
נתון מעניין שעולה מהסקר הוא הפער בין הציבור היהודי והערבי. זהו אתגר מהותי למשרד הבריאות, משום שמתברר שאצל ערבים יש פחות אמון בחיסון, ופחות כוונה להתחסן. 11% מהציבור הכללי אומרים כי בוודאות לא יתחסנו, ואליהם מצטרפים אנשים שאומרים שלא יתחסנו "בשנה הקרובה".

30% לא יתחסנו בשלב זה, חסינות העדר רחוקה

בסך הכל כמעט 30% לא יתחסנו בשלב זה, וזה מספר גבוה מדי. מדוע? משום שכדי להגיע לחסינות עדר, ישראל זקוקה לשיעורי התחסנות של 70%-60%. אנחנו קרובים לשם, אבל לא נמצאים במקום בטוח מספיק. בערך רבע מהציבור טרם החליט אם החיסון בטוח. רק 54% אומרים שכן, ובערך רבע אומרים שלא.

5 צפייה בגלריה
קבינט הקורונה
קבינט הקורונה
מרבית הציבור לא מאמין לקבינט הקורונה
(צילום: קובי גדעון , לע"מ)

רק 18% מהציבור נותנים לממשלה ציון טוב או מצוין בטיפול במגפה. הממשלה רוצה רמז לשכנע אנשים להתחסן? רצוי שהשרים לא ידברו יותר מדי על חיסונים
בטיחות החיסון היא קריטית, ופרופ' קמיל פוקס אומר לאחר בדיקה שאלה שלא מתחסנים הם גם אלה, בהתאמה די טובה, שסבורים שהוא לא בטוח. אצל הציבור הערבי, שוב, חוסר הביטחון גדול יותר. ושוב, אלה בני ה-65 ומעלה שאין להם כוח לשטויות. הם חושבים שהחיסון יעיל ובטוח, לפחות שלושה מתוך כל ארבעה מהם. קבוצת הגילים בין 25 ל-34 מסתמנת כבעייתית ביותר מבחינת האמון שלה.

אחד מכל שלושה: "נתניהו נכשל"

אולי האתגרים באמון קשורים לממשלה. רק 18% מהציבור נותנים לממשלה ציון טוב או מצוין בטיפול במגפה, ובאורח מרתק אין הבדל מהותי בין יהודים לערבים כאן. כמעט 50% נותנים לה ציון שלילי. הממשלה רוצה רמז לשכנע אנשים להתחסן? רצוי שהשרים לא ידברו יותר מדי על חיסונים. הציבור מביע הרבה יותר אמון בפייזר ובמודרנה מאשר בממשלה שלו.
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ביקור מרכז טבע סלא חיסון קורונה
בנימין נתניהו ביקור מרכז טבע סלא חיסון קורונה
הנתונים שיגרמו לנתניהו לדחוף לדחיית הבחירות?
(צילום: יריב כץ)
רק רבע מהציבור נותן לבנימין נתניהו ציון טוב או מצוין בטיפול במגפה, ובהתחשב בכך שהימין הישראלי הוא 50% או יותר מהציבור, זו מסתמנת כבעיה משמעותית לראש הממשלה. 75% נותנים לנתניהו ציון שנע בין בינוני לנכשל, כאשר הקבוצה הגדולה ביותר היא נכשל - עם שליש בדיוק מהישראלים. אצל בני ה-65 פלוס מדובר במחצית מהציבור.
סביר להניח שנתניהו רואה את המספרים האלה ובדיוק בגללם הוא מעדיף לדחות עד כמה שניתן את הבחירות. הוא מקווה שבעוד חודשיים-שלושה, אם שני שלישים מהציבור יתחסנו, כפי שהסקר הזה מרמז, הכל יכול להיראות אחרת - ורבים מנותני ציון הבינוני יחזרו לתמוך בו.